Religionistická exkurze v Brně sylabus PS 2019 Kurz probíhá částečně v učebně dle rozvrhu a částečně v terénu v čase výuky, věnujte proto, prosím, zvýšenou pozornost harmonogramu. Je možné, že se průběh kurzu může mírně měnit v závislosti na možnostech návštěvy jednotlivých lokalit, sledujte proto sdělení zasílaná emailem! Rozpis konkrétních exkurzí bude utvořen v prvních dvou týdnech kurzu a pokyny budou doplněny průběžně. Náplň exkurzí vybírají sami studenti – dle svého zájmu, s tím, že je zde snaha o diverzitu náboženských tradic. Pozor – účast v kurzu bude pravděpodobně s sebou nést menší náklady v podobě vstupného do objektů apod. 17. 9. úvodní hodina v učebně, sdělení informací a zadání úkolů Do 26. 9. každý student (sám za sebe) vloží do příslušné Odevzdávárny V ISu seznam navrhovaných lokalit, či náboženských skupin, kam by se v rámci exkurzí chtěli podívat. Návrhy lokalit musejí splňovat následující kritéria: jedná se o religionisticky relevantní místo v rámci Brna, dostupné MHD v rozumném čase, návštěva by měla být realizovatelná v čase výuky kurzu. Každý student/ka uvede celkem nejméně 6 tipů, z toho nejméně čtyři se budou týkat různých náboženských tradic (tradiční i nová náb., z jakékoli doby – památky, poutní místa, meditační centra, kostely, zaniklá místa atp.). V případě, že jde o místo, kam je třeba vyjednat vstup, předběžně zjistěte, jaká je otevírací doba, eventuálně vstupné, abychom se mohli rozhodnout, zda exkurzi zařadit. Stručně prosím charakterizujte, co vás na lokalitě zajímá a zda máte možnost zajistit/domluvit speciální komentář (např. znáte eventuálního průvodce apod.). Vybírejte taková místa, která skutečně chcete navštívit a je možné je navštívit v počtu naší skupiny (tzn. 22 osob). Zvažte možné důsledky takové exkurze. V týdnu od 26. 9. do 1. 10. zveřejním v ISu celkový přehled všech návrhů, studenti budou znovu „volit“ ze všech navržených možností šest, které chtějí navštívit. 1.10. setkání v učebně Na setkání budou vybrány lokality z navrženého seznamu, utvořen rozpis exkurzí k daným termínům. Každý student bude, ve skupině s dalšími připravovat jednu exkurzi, tzn. zajistí komentovanou prohlídku či návštěvu objektu/komunity. Příprava a realizace exkurzí – nejpozději tři dny před plánovanou exkurzí bude v ISu vložen soubor s veškerými informacemi potřebnými k návštěvě: kde, co, kdy, telefonní kontakt. V rámci přípravy exkurze studenti zajistí odpovědnou osobu, která nás provede v domluveném termínu a čase. Také dohodnou předem, zda bude nutné platit vstupné či jiný příspěvek. Obnos budeme vybírat vždy přímo na místě. Vždy krátce po exkurzi skupinka zodpovědná za danou lokalitu vloží do Odevzdávárny v ISu základní informace o daném místě – dbejte na kvalitu, poslouží jako studijní materiál pro závěrečný znalostní test. Zároveň doporučuji, aby si každý sám za sebe po akci udělal pár poznámek o exkurzi. Zkuste si představit, že byste na daném místě dělali religionistický výzkum – co byste chtěli zkoumat, jak byste na to šli, jaké překážky tušíte atd. Poznámky si potom přineste na nejbližší diskusní setkání v učebně, kde je probereme. Celkový harmonogram kurzu: 17. 9. úvodní setkání 26. 9. termín odevzdání seznamu lokalit do ISu Přehled možných lokalit - volba 1.10. setkání v učebně, přidělení exkurzí 15. 10. – exkurze 22. 10. – exkurze 29. 10. – studijní týden, výuka se nekoná 5. 11. – setkání v učebně, diskuse o proběhlých exkurzích, reflexe možného dalšího výzkumu a jeho překážek. 12. 11. – exkurze 19. 11. – exkurze 26. 11. – exkurze 3. 12. – setkání v učebně, diskuse o proběhlých exkurzích, reflexe možného dalšího výzkumu a jeho překážek. 11. 12. – exkurze 17. 12. test – nultý termín Podmínky ukončení: - včas odevzdaný seznam lokalit - aktivní příprava jedné exkurze a účast na ní - celkově účast na 5 ze šesti lokalit (další absence jsou tolerovány v případě nemoci) - dvě krátké prezentace na setkáních v učebnách (v rozsahu 6-10 min), které budou reflektovat proběhlé exkurze – můžete se dotknout obecně problémů terénního výzkumu, roli výzkumníka, vztahu ke zkoumaným objektům, překážek, navrhnout zajímavé otázky výzkumu atd.