Náboženství Marijců a Permijců RLB34 Pravěká náboženství Evropy Jan Reichstäter Uralské národy – Ugrofinové a Samojedi • •ugrofinský prajazyk 4000-3000 př.n.l. • (soutok Volhy a Kamy) •permskofinská jednota 3000-2000 př.n.l. (kultura hřebenové keramiky) • • •kulturní dichotomie (viz červená linie): •JZ - Permofinové •(stálá sídla + zemědělství; kněžská kolegia, posvátné háje + stavby, oběti koní a dobytka) • vs. •SV - Sámové, Ugrové, Samojedi •(kočovnictví + pastevectví; šamanismus, kosmický strom, kult medvěda) Výsledek obrázku pro finno-ugric languages Pohanství u Ugrofinů v Povolží •Marijci (Čeremisové) •ca. 600 000 lidí; •pohanství 12%, křesťanství 67%; biritualita/afiliace k pohanství ca. 11% • • • • •Udmurti (Votjaci) •ca. 637 000 lidí •pohanství 5%, křesťanství 40%; biritualita/afiliace k pohanství ca. 40% • Související obrázek Výsledek obrázku pro удмуртов Рели́гия Marijci a Udmurti – interetnické kontakty ve středním Povolží • • •1) vlivy Indoíránců - sousedství 3000 př.n.l.-400 n.l.: • •ananinská kultura – 900-200 př.n.l. v oblasti mezi Vjatkou a Kamou (metalurgie skýtského typu); • •Hérodotos (5. století př.n.l.) – na S od Skýtů „Androfágové“ (= Mordvinové) a „Budinové“ (= Udmurtové); • •tatarské etnonymum Ar („Udmurt“) možná ze st. írán. Árya (= název města Arsk v Tatarstánu na V od Kazaně); • • Ananyino culture axe.jpg Bronzová sekera (ananinská kultura) – 5.-4. století př.n.l. Etnická situace kolem přelomu letopočtu na území současného evropského Ruska (červené linie) a autonomních republik (modré linie); přibližný rozsah areálu ananinské kultury doby železné (žlutě) Výsledek obrázku pro the slavic homeland Marijci a Udmurti – pohanství ve středním Povolží • •2) vlivy Baltoslovanů – sousedství 2000 př.n.l.-700 n.l. •(fin. Perkele „ďábel“, est. Porgu „peklo“, marij. Peri „ďábel“ – lit. Perkūnas, lot. Pērkons, slov. Perun) • •expanze Rusů od 12.-13. století: •-Novgorodská Rus od S (osídlování povodí Vjatky) •-Moskevská Rus od Z (pevnost Nižnij Novgorod založena 1221); • •Sigismund von Herberstein (Rerum Moscoviticarum Commentarii, 16. století): •„Čeremiský [= Marijský] lid obývá lesy pod Nižným Novgorodem. Mají vlastní dialekt a následují učení Machometovo ... Tento lid, který nemá žádná stabilní obydlí, obývá rozsáhlý region od Vjatky po Kamu. Všichni, ženy i muži, jsou výjimečně rychlí v běhu a velmi zdatnými lučištníky, nikdy neodkládajícími luk z rukou; a takové je jejich potěšení z tohoto nástroje, že nedají dítěti jídlo, dokud nestrefí značku z jejich luků (II, 47-48); • • Slovanské kmeny počátkem staroruského období (zeleně), území Marijců a Udmurtů (červeně) a stepní teritoria Chazarů a Bulharů (oranžově) - situace v 9. století https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/East_Slavic_tribes_peoples_8th_9th_century.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Corded_Ware_culture.png IE kultury šňůrové keramiky (červeně) a jámových hrobů (žlutě) a jižní linie ugrofinského areálu (zeleně) - situace v 3. tisíciletí př.n.l. Marijci a Udmurti – pohanství ve středním Povolží • •3) vlivy Turkitů – nadvláda 400-1600 n.l. • •5.-13. století nadvláda Chazarů a Bulharů; • •13.-16. nadvláda Tatarů (Zlatá horda a Kazaňský chanát) • •1552 – Ivan IV. Hrozný dobývá tatarskou Kazaň – exodus Marijců, Udmurtů a Mordvinů mezi Kamu a Ural • Výsledek obrázku pro golden horde map Říše Zlaté hordy (fialově), ruská knížectví (zeleně) a kmenová území Marijců a Udmurtů (červeně) - situace ve 13. století Náboženství - polyteismus •pojem „náboženství“: •Marijci čimarij jüla „původní marijská víra“ •VS. •Udmurti udmurt vös „udmurtská modlitba (oběť, zákon)“ • • •kult: •Marijci přes 200 různých bohů, duchů, démonů (Thomas Sebeok – Frances Ingemann) •VS. •Udmurti – přes 40 různých bohů, duchů a démonů (Grigorij Verešagin); • • •prameny: •poznatky téměř výhradně z etnologické literatury 1850-2000; • marij. kusoto = rus. mol‘bišče „posvátný háj“ Rituál v kusoto u obětního stromu jedné z „matek“ Související obrázek Výsledek obrázku pro Марийские священные рощи Náboženství - polyteismus • 1)nejvyšší mužské božstvo: •marij. Kugu Jumo („Velký bůh“) VS. udm. Inmar („Bůh“, doslova „Něco na nebi“) • •2) bohové: •But Juma „bůh vod“, Bolgenča Juma „bůh blesku“, Kudarča Juma „bůh hromu“, Molendo Juma „Bůh země“ (ad.) VS. Kyldysin „Tvořitel“, Kuaž „Počasí“ (ad.) • •3) křesťanští „bohové“: •u Marijců zvláště Mikola Juma („Mikuláš-bůh“), Ilja Juma („Eliáš-bůh“) ad. • •4) „Matky“: •Būt aba „Matka vod“, Jumon Aba „Matka boží“, Keča aba „Matka slunce“ aj. VS. Matka slunce (Šundu mumu), Matka nebeských vod (Inbu mumi) ad. • •5) duchové: a)andělé dílčích bohů b)přírodní a podzemní duchové a ďáblové: Keremet (Šajtán) – nepřítel Kugu Jumo a Inamara (splývají s „Mužem lesů“ (marij. Lesak; udm. Njulesmurt) a „Mužem vod“ (udm. Vumurt) c)předkové kmene a rodu (udm. voršud) či rodiny (udm. peresës) Výsledek obrázku pro Удмурт Вӧсь Udmurtští kněží při modlitbě Výsledek obrázku pro Чимарий йӱла Marijští kněží při modlitbě Posvátná místa (= místa obětí a modliteb) •1) les (marij. oto; udm. lud ) •zákaz kácet a lámat větve stromů; •vlastní strom každý bůh či duch •bohové a svrchní duchové stromy na V a JV (lípy, duby a břízy) VS. keremetové vlastní háje či stromy na S (jedle); • •2) modlitební dům (marij. kudo; udm. kuala) •4-hranná budova bez oken – dříve obytná, dnes kuchyně či skladiště; •posvátná polička, kde nástroje a drobné obětiny pro „ducha chaty“ (marij. Kudo bodož) či voršuda (udm.) •zákaz přiblížit se ženám, dětem a hostům (jimž by hrozilo neštěstí); • •3) svatý kout •nejvzdálenější místo v jizbě od dveří, nikdy na S straně (spojena s keremety) •zákaz dotýkat se uložených věcí ženám, dětem a nepříbuzným mužům hlavy rodiny; • Výsledek obrázku pro кӱсото Marijský posvátný háj (vlevo) a nekrvavé oběti v lesním háji pro bohyni Šočin Aba „Matku novorozeňat“ (vpravo) Výsledek obrázku pro Удмурт kуaла Související obrázek Udmurtská kuala – exteriér (vlevo) a interiér (vpravo) http://www.merjamaa.ru/sosedi/003r7a2q.jpg Vliv křesťanství na pohanství Marijců a Udmurtů •adopce světců („ruských bohů“) do panteonu včetně obětí; • •ikony světců přinášeny do posvátných hájů; • •počátky pohanských obřadů v kostele + pokračování v posvátném háji (= biritualita); • •asimilace křesťanských formulí v pohanských modlitbách; • •pohanské svátky stanoveny na období křesťanských svátků •(Velikonoce = svátek jara; Vánoce = svátek „nového Slunce“) • •syntézy pohanských bohů + duchů a křesťanských světců •(udmurtský Inmar = Bůh; triáda Inmar-Kyldysin-Kuaž = sv. Trojice; Njulesmurt „Lesní člověk“ = sv. Mikuláš Divotvorce; Gudyri Mumi „Matka hromu“ = sv. Ilja Prorok; předkové-voršudové = Anděl strážný, aj.); • • Výsledek obrázku pro марийская священная роща Výsledek obrázku pro Миколо Юмо в священной роще Vlivy islámu na pohanství Marijců a Udmurtů • •zesílení henoteismu, resp. inklinace k (inkluzivnímu) monoteismu; • •kult keremetů (původně arabský termín pro „zázrak, svatý čin“, převzat do íránských a turkických jazyků; UF v Povolží keremetja „modlitba“); • •oběti ovcí a koz; • •modlitební úklony vkleče; • •zákaz žen účastnit se modliteb v posvátných hájích; • •zákaz alkoholu při modlitbách (=obětech); • Související obrázek Výsledek obrázku pro марийская священная роща Pohanské sektářství (19.-20. století) •předpoklady: •1) nucená christianizace = snaha o synkretismus (coby forma pasivního odporu); •2) utlačování ruskou aristokracií = snaha o izolacionismus vůči Rusům i Tatarům; •3) industriální expanze = lpění na kulturním konzervatismu; • • •Udmurti: •vylepirisi (důraz na izolacionismus vůči Rusům a ruské kultuře) •lipopoklonnici (nekrvavé oběti piva a kumyšky v posvátných hájích) • • •Marijci: •Kugu sorta („Velká svíce“) = •členové se nazývají „Boží vojáci“ nebo „rodilí Marijci“ (Čimari); •odmítání 1) industrializace; 2) odvodů do válek; 3) křesťanství a islám; •důraz na 1) asketickou střídmost a morálku „dobra“; 2) teologii inkluzivního monoteismu (Oš Kugu Jumo „Velký bílý bůh“) + 17 božských „zdrojů“ (tūn); 3) pacifistickou ekologii (vzorem rostliny + včely), 4) genderová rovnost (hermafroditní Bůh a společné modlitby mužů a žen) •rozkol mezi konzervativci (lpění na krvavých obětech) vs. reformisté (odmítání obětí) • http://web-kapiche.ru/uploads/posts/2014-07/1404710259_44950_600.jpg Skupina udmurtských kněží (udm. vösjas) v rituálních oděvech; zdroj: http://web-kapiche.ru http://www.merjamaa.ru/sosedi/003gh6sr.jpg Rodinná modlitba členů marijské sekty Kugu sorta v rituálních oděvech (muzejní rekonstrukce); zdroj: http://www.merjamaa.ru/blog/svjashhennye_roshhi_mari/2010-04-26-2 •https://www.youtube.com/watch?v=qNLPGMFpoVg •(Marijci z Krasnoufimského rajonu – panteon a oběti: slavnost Kuso a kult Oš Kugu Jumo „Bílého velkého boha“) • •https://www.youtube.com/watch?v=UC7vfgMfz3M •(Marijci z Republiky Marij El – oběti, posvátné háje, panteon, mytologie)