NOVOKŘTĚNCI NA MORAVĚ (Úvodní poznámky k obsahu a metodice studia)1 Náboženská sekta novokřtěnců, představující zvláštní odnož protestanství, vznikla v roce 1525 v Curychu, jejím duchovním otcem sc stal švýcarský reformátor Ulrich Zwingli. Pro odlišnou víru byli novokřtěnci odsud vypovězeni a vydali se na cestu kontinentem. V roce 1526 se poprvé objevují na Moravě, která byla tehdy zemí náboženské svobody a tolerance. Tady se původní jednotné novokřtěnectví brzy rozčlenilo do několika odnoží a sekt, z nichž nejpočetnější byli tzv. huterité či huterští bratří. Po dvojím vypovězení ze země v letech 1535 a 1547 nastala novokřtěncům „zlatá doba", jak toto období nazývají ve svých kronikách, v němž vybudovali mnoho nových sídel. Příznivé životní podmínky však narušily události, spojené s povstáním moravských stavů a začátkem třicetileté války. S postupující protireformací pak byli novokřtěnci koncem roku 1622 z Moravy vypovězeni a odstěhovali se do sousedních Uher. Moravské dějepisectví se studiem novokřtěnců zabývalo již od poloviny 19. století. První příspěvky k této problematice měly spíš informativní charakter a zaměřovaly se ponejvíce na historii a duchovní sféru novokřtěnecké-ho hnutí.2 Jiní autoři si všímali novokřtěneckého osídlení, jejich činnost však nebyla soustavná a pohybovala se povětšině jen v regionálních dimenzích podle zájmu a možností jednotlivých přispěvatelů. Zcela zásadní význam pro studium novokřtěnců mělo zveřejnění několika verzí jejich rukopisných kronik, publikovaných v roce 1883 vídeňským historikem Josefem Beckem.5 Autor své dílo opatřil řadou vysvětlujících poznámek a komentářů a zasloužil se i o správnou geografickou identifikaci většiny lokalit, o nichž se v kronikách hovoří. Na Beckovo dílo navazovaly edice ústřední kroniky moravské novokřtěnecké obce, která byla objevena u potomků novokřtěnců ve Spojených státech. Nejprve v roce 1923 zveřejnil Rudolf Wolkan text kroniky převedený do moderní němčiny4 a v roce 1943 publikoval Andreas Johannes Friedrich Zieglschmid její kompletní původní znění, opatřené množstvím doplňujících poznámek s doložením historických souvislostí.5 Od téhož autora pochází z roku 1947 ještě edice tzv. malé kroniky, která zachycuje - kromě výtahu starších událostí - hlavně osudy novokřtěnců, kteří se dostali přes Sedmihradsko a Ukrajinu do Spojených států a Kanady.6 Všechny zveřejněné kronikárske materiály obsahují povětšině shodné záznamy, v mnoha aspektech se navzájem doplňují a lze je považovat za základní pramenný fond, který je pro studium moravských novokřtěnců naprosto nepostradatelný. Do pozdějšího období než počátky zájmu o historii se datují snahy o bližší poznávání novokřtěnecké (habánské) keramiky, tedy jen fajánsí, a to z hlediska umělecko-his-torického, případně národopisného. V době, kdy mnohé tehdejší kapacity popíraly autorství novokřtěnců u některých památek z dochovaného evropského fondu fajánsí,7 měly stěžejní význam identifikační studie Jana Kouly a Josefa Tvrdého i sběratelský zájem Františka Kretze.8 Na tyto základy navazovaly precizní rozbory Karla Černohorského, které neomylně identifikovaly soubor všech novokřtěneckých fajánsí z okruhu dostupných sbírek.9 1 Srov. P a j e r, J.: Novokřtěnci na Moravě (Úvodní poznámky k metodice studia). Slovácko 39, 1997, s. 9-23. Zde upravený a doplněný text. 2 W o 1 n y, G: Die Wiedertäufer in Mähren. Archiv für Kunde oesterreichischer Geschichts-Quellen 5, 1850, sv. 2/1, s. 67-138; d'E 1 v e r t, Ch.: Die Wiedertäufer in Mähren. Notizenblatt der historisch-statistischen Sektion 1858, č. 10, s. 81-85, č. 11, s. 89-92, č. 12, s. 99-101; d'E 1 v e r t, Ch.: Zur Geschichte der Wiedertäufer in Mähren. Notizenblatt der historisch-statistischen Sektion 1878, £. 2, s. 13-16, č. 3, s. 22-24; D u d í k, B.: Zur Wiedertäufer-Literatur. Schriften der historisch-statistischen Sektion der k.k. mährisch-schlesien Landwirtschafts-Gesellschaft 14, 1865, s. 365-372; H o š e k, F. X.: Balthasar Hubmaier a počátkové novokřestěn-stva na Moravě. Brno 1867. 3 B e c k, J.: Die Geschichts-Bücher der Wiedertäufer in Oesterreich-Ungarn. Wien 1883 (dále necitováno). * W o 1 k a n, R.r Geschicht-Buch der Hutterischen Brüder. Standoff-Colony 1923 (srov. také recenzi B. Novotného v časopisu Matice moravské 51, 1927, s. 298-310). 5 Z i e g 1 s c h m i d, A. J. F.: Die älteste Chronik der Hutterischen Brüder. New York 1943 (dále citováno zkráceně jako Zieglschmid). r' Z i e g 1 s c h m i d, A. J. F.: Das Klein-Ceschichisbuch der Hutterischen Brüder. Philadelphia 1947 (dále necitováno). Mnohé exempláře byly považovány za výrobky ze švýcarského Winterthuru. Srov. F a 1 k e, O.: Majolika. Berlin 1907, s. 189; Haberlandt, M.: Österreichische Volkskunst 1. Wien 1911, text s. 97, obr. 29 a 30; H a b e r 1 a n d t, A.: Einige Arbeiten der Habaner- und Winterthurer Keramik. In: Werke der Volkskunst I. Wien 1914, s. 51-53, tab. XVI. * K o u 1 a, J.: Příspěvek ku poznání československé majoliky. Český hd 8, 1899, s. 65-68, 128-129; K o u 1 a, J.: Co nám vyprávějí pražské střepy XVII. stol. Památky archeologické 30, 1918, s. 101-108, 31, 1919, s. 25-27; T v r d ý, J.: Über die sogenannten Brüdergefäs-se in Mähren. Zeitschrift für österreichische Volkskunde 18, 1912, s. 32-36; T v r d ý. J.: Die Anfänge der Habaner-Keramik in Mähren. Zeitschrift für österreischische Volkskunde 18, 1912, s. 201-211; Kretz,].: Keramika habánská a selská. Časopis Vlasteneckého spolku musejního v Olomouci 29, 1912, s. 161-165. ' C e r n o h o r s k ý, K.: Počátky habánských fajansí. Opava 1931; Černohorský, K.: Moravská lidová keramika. Praha 1941; Č e r n o li o r s k ý, K.: K počátkům fajansové výroby na území Československa. Český lid 39, 1952, s. 21-28. 5 übr. 1. Moravští novokřtěnci, vyobrazení ze spisu Ch. Erharda Gründliche kurtz verfaste História, 1589. 0 rozhojnění novokřtěneckých památek se pak zasloužil Heřman Landsfeld svými vykopávkovými pracemi v některých výrobních střediscích novokřtěnců.10 Pro dnešní studium novokřtěnecké otázky bychom měli uplatňovat pojetí, vycházející z předem vymezené a spolehlivě zkomponované metodické základny, jejíž platnost by se ověřovala na konkrétních dílcích tématech. Tuto základnu by měl tvořit souhrn metod z více oborů, umožňujících získávání dokladů a jejich všestrannou interpretaci. Při řešení dílcích otázek vystupují některé metody samostatně jako výhradní a nezastupitelné, zatímco v jiných aspektech mohou být pouze doprovodné a doplňkové. Například v historických otázkách se jedná zvláště o pracovní metody, využívané historickými disciplínami, v získávání materiálových fondů pak o jejich úzké propojení s výsledky archeologických výzkumů, které zde vystupují jako stěžejní. Při hodnocení archeologických nálezů, především z okruhu fajánsí, se neobejdeme bez účasti umělecko-historické klasifikace. V následujícím textu bychom chtěli tento výchozí pohled ozřejmit na konkrétních tematických celcích, na něž by se mělo studium novokřtěnců zaměřit. Před dalším výkladem je však nutno uvést důležitou terminologickou poznámku, která se týká dnes běžně používaných označení „novokřtěnci" a „habáni". V moravském prostředí 16. a začátku 17. století nikde nenajdeme označení „habán" či „habánský".11 Toto označení vzniklo až mnohem později ve slovenském prostředí a v žádném případě je nelze zpětně vztahovat i na moravské období. Při studiu soudobých moravských pramenů běžně nacházíme označení novokřtěnci (íaké nekřtěncil), křtěnci, křtění, tou- "' Souhrn příspěvků L a n d s f c I d, H.: Lidové hrnčířství a džbánkár-ství. Praha 1950; dále L a n d s f e I d, H.: Výroba habánské keramiky ve světle vykopávek. Český lid 40, 1953, s. 205-212, La n d s f e 1 d, H.: Habánské památky. Strážnice 1970. " Podle německy psaných archiválií - dnes už nezvěstných - mestečka Strachotín, který byl důležitým sídlem novokřtěnců, se v literatuře uvádí označení „Habanerhaus" či „Habenerhaus" (srov. H o s á k. L.: Hustopecký okres. Vlastivěda moravská. Brno 1924, s. 170; R i e s s, A.: Der Markt Tracht in Vergangenheit und Ge-genwart. Brno 1930, s. 42). Toto čtení, vzniklé pod vlivem tehdy už zaužívaného označení „habáni" pro novok rtěnce, se nepochybně týká výrazu „Hawererhaus", tzn. dům vinohradských kopáčů, jak se tyto objekty uvádějí ze všech větších sídel novokřtěnců. 6 Obr. 2. Karikatura novokřtěnců, vyobrazení ze spisu Ch. A. Fischera Der Hutterischen Widertauffer Taubenkobel, 1607. faři, bratří Němci i\ obecně jen bratři analogicky v německy psaných pramenech Wiedertäufer, Täufer, Brüder nebo Hutterische Brüder. Toto poslední německé pojmenování jc nejpřesnější, protože označuje nejpočetnější skupinu novokřtěnců, žijících v majetkovém společenství, na rozdíl od jiných novokřtěneckých sekt, které se na území Moravy vyskytovaly pouze v malém počtu.12 Označení „habán" a „habánský", které se týká právě huterských bratří či huteritů, přešlo i do zahraniční literatury, například pro fajánse se zde běžně používá termín „Haban Fayence" či „haban faience". Zaužívané pojmenování „habánská fajáns" by snad bylo možno přijmout pro navazující produkci na slovenském území, ale i tam vychází z hovorového a hanlivého pojmenování novokřtěnců, kterému se oni sami bránili. Proto je vzhledem k výrobcům fajánsí netolerantní a z pohledu odborného názvosloví nepřípadné a málo výstižné. Jeho vymýcení z odborné produkce bude však značně obtížné, ne-li vůbec nemožné. Určitým nedostatkem používaného termínu „novokřtěnecká fajáns" je jeho obecnější význam, který však na druhé straně výstižně postihuje začlenění huteritů či huterských bratří do souhrnného konfesijního proudu novokřtěnectví. Máme-li konkrétněji vymezit obsah studia moravských novokřtěnců, můžeme specifikovat tyto tři tematické okruhy: 1) Základní historické otázky, kam patří zejména dva náměty, a to definitivní stanovení lokalit, v nichž existovalo novokřtěnecké osídlení, a souhrnné počty novokřtěnců v určitých časových horizontech. 2) Otázky vnitřní struktury a organizace novokřtěnec-kého společenství, kam lze zařadit zvláště systém řízení obce, život v komunitách a organizace hospodářského zázemí. 3) Výrobní otázky zaměřené na řemeslnou produkci, kde by byly uvedeny souhrny o zastoupení různých druhů řemesel, o dodávkách výrobků a poskytovaných službách pro domácí prostředí. Do tohoto okruhu spadá i speciální problematika novokřtěnecké keramické výroby jako řemeslného odvětví, které je nejvíce doložen hmotnými doklady a při jehož zkoumání se nejnázorněji projevuje nutnost interdisciplinární spolupráce vědních oborů. Obdobně by se měla věnovat pozornost i otázkám zemědělské výroby. Všimněme si nyní detailněji některých aspektů ve vymezených okruzích. 7 Sídla a počty novokřtěnců Uzemní rozsah novokřtěneckého osídlení jižní a jihovýchodní Moravy byl již v minulosti předmětem zájmu badatelů, ale ani zdaleka není dosud spolehlivě vyřešen. Jedná se především o identifikaci jednotlivých lokalit, zda byly nebo nebyly stálými sídly novokřtěnců. Je s podivem, jak málo využívali regionální autoři původních záznamů z novokřtěneckých kronik, které jsou v této záležitosti klíčové, a opírali se raději o zprostředkovanou literaturu regionálního či vlastivědného zaměření, nebo - a to velmi často - o pouhé ústní podání. Takový charakter mají zvláště údaje o novokřtěncích, obsažené v některých svazcích Vlastivědy moravské.13 Soubory věrohodných i mylných údajů soustředil a abecedně podle lokalit uspořádal J. K. Zeman ve své historické topografii moravského novo-křtěnectví.14 Proto jeho soupis lze používat jen velmi obezřetně a údaje je nutno ověřovat podle původních pramenů.'5 Nekritické přebírání Zemanových údajů, které slouží jako podklad k dalšímu studiu, vede pouze k opakovanému vrstvení omylů.16 Jako základ ke spolehlivému řešení této otázky je zapotřebí brát údaje z novokřtěneckých kronik. Je ostatně logické, že sami novokřtěnoi měli největší zájem na pravdivém podchycení územního rozsahu svých komunit jako svědectví o vzmáhajícím se společenství. Paralelními poznatky jsou údaje ze soudobých domácích písemných pramenů, především z urbářů jednotlivých panství, které vesměs korespondují se zprávami v kronikách.17 Významným pramenem mohou být také daňoy.épřiznávací listy moravských stavů z let 1583-1602 a 1618-1623, dosud souhrnně nezpracované.18 Při kritickém hodnocení písemných pramenů bude nutno rozlišovat tři druhy lokalit: A) Skutečná stálá sídla novokřtěnců, v kronice uváděná nejčastěji jako Haushaben (v překladu zpravidla jako dvory), specifikovaná do třech velikostních kategorií: největší sídla, která jsou označována někdy také jako Grojihausha-ben, velká a malá sídla. U velkých sídel lze počítat s komplexem obytných, provozních a hospodářských budov, zatímco malá sídla mohla mít jen jeden dům s příslušenstvím. B) Lokality, které lze povětšině ztotožnit pouze s hospodářskými objekty, jako byly zemědělské dvory a mlýny, dále polnosti, vinice, louky, které byly ve vlastnictví nebo nejčastěji pouze v pronájmu novokřtěnců. Takový způsob majetkové zemědělské držby nacházíme zpravidla v katastrech obcí, které sousedily se skutečnými sídly novokřtěnců. C) Lokality, v nichž se novokřtěnci jednotlivě nebo skupinově zdržovali v panských službách nebo kam dodávali své výrobky, popřípadě se zde pouze přechodně zdržovali. Lokality B) a C) musí být uváděny vydělené a nelze je včleňovat do souhrnného soupisu novokřtěneckých sídel. Podle této klasifikace, při níž je zapotřebí jednotlivě prověřovat všechny lokality, dojde k redukci počtu dosud uváděných lokalit. Poznatky o skutečných stálých sídlech m wsm. tram &$ú8ť$u&§/n)ie W artg/ttnngm «m6 t6$nab/afátái)tt1$úmm fcrat>mtfcn/ynb ti;k Wvtt hic wfc6ra*n*wtneř/&e ^vmvec ^fřnrifcf/fe nwff m afcfiimfcrtmn |eírt $0eäm/3«*ŕ nfflm &&&rn •rprew. fen vmtopUtym 3&ťŠt/ž$6»rotíf8/eBi iiní angeorbttt fcí. maír.aCiticn-.^iC^ngerfatr^^./ru^vmnel jo inu"trr Wmain (fa Stge&n ■ C~''&'- i Sfr^rrmt nmníxrSareu 5ímt' IkfdjriGcn vnni vtr// Safarut- 1 M| Obr. 3. Titulní list centrální novokrtěriecké kroniky, vydané A. J. F. Zieglschmidem (originál dochován v USA). novokřtěnců se tak ztotožní s údaji z kronik, které představují vnitřní zdroj informací, a z urbářů a daňových přiznání jako vnějších, domácích pramenů. Srov. studii Sekty moravských novokřtěnců v této publikaci. Srov. například B u k o v a n s k ý, K. J.: Klobucký okres. Vlastiveda moravská. Brno 1909. Naproti tomu v edici najdeme i seriózní a prínosné materiály, opírající se o Beckovu publikaci a věrohodné zprávv z domácích pramenů. Srov. H o s á k, L.: Hustopecký okres, c. d. Z e m a n, J. K.: Historical Topography of Moravian Anabaptism. Coshen 1967, zvláštní otisk z časopisu Mennonite Quarterly Review 40-41, 1966-1967. Zemanův soupis obsahuje 180 položek, tzn. lokalit spojených s novokřtěneckým osídlením Moravy. Zemanův soupis například uvádí samostatně lokalitu Podoxy, která byla identifikována jako polní trať v katastru Podivína. Také některé zaniklé vesnice, uváděné v souvislosti s lokalitou Kreutz (Mutěnice), nemají s novokřtěneckým osídlením nic společného. Srov. studii Sídla novokřtěnců na jižní Moravě v této publikaci. Zemek, M.: Pokrokové prvky jihomoravských habánů I. Jižní Morava 15, 1979, s. 164-182; Zeme k, M.: Habáni na jižní Moravě II (1561-1622). Jižní Morava 16/1, 1980, s. 54-89. Srov. N o v o t n ý, J.: Novokřtěnci na jižní Moravě v 16.-17. stol. Vlastivědný věstník moravský 14, 1959, s. 86-92. Nově bylo vydáno dílo R e z n í č e k, J.: Moravské a slezské urbáře. Praha 2002. 8 1 vuŕ> tYiinmi>ítci)> ***e*Ý frft Jm*, Ají >9«&y &» fr* ^ ?*"— p—*- - Ítftií»^(i^/x5<»*řs *** Jř-+ Te»»? »*y»íi- 0/, mí 7h '«neos*»» Jtt^itlm t(t/(3tan Stdcü ťcuf georímeŕ. M"' $e Vm crfíenÄfgtfíef w%ctt na^rittanber (frr aí&rftp facfien pftní) ftttmbef ttMtf erganqcnn ift (Íra annbern aßerHt?e&fk ťnn gfmcfiiní gefböt /okr tnií Jrcm «Bötet ße&ugt ťfofet Dnnb girtgmcťit fein nwrben /mntf Wgßw - " Seně ©oítftt^er'JUttr^'ciť vňtUn7~l(uc$ ">8 >•£»•»•■*' JVř £í>£ V-9 ,JW [2.