[76] F je několikrát vyzdviženo jako bod obratu, proto melodie nikdy nejde pod C až na H. Pozor, H je přízvučné a zároveň od obratu melodie. Proto je přízvučné F až za obratem melodie. H je bod obratu, proto je F exponováno až po změně směru melodie. d) Napsat dvouhasé cvičení podle dosavadních pravidel a přitom vědomě potačit nebo skrýt kritické intervaly. e) Ve všech otištěných Josquinovských příkladech analyzovat techniku skrytí nebo vyhnutí se kritickým intervalům. PRŮCHODNÁ DISONANCE Sekundové kroky jako základ veškeré výstavby melodie jsme mohli doposud realizovat jen dvěma způsoby. Za prvé pohybem obou hlasů: (viz strana 65) Když se ale pohybuje jen jeden hlas, bylo možné použít jen vedle sebe ležící konsonance: (viz str 63) Hudba 16. stol ale používá hojně průchodné disonance. Jejich použití bývá nicméně v učebnicích vykládáno v rámci kontrapunktu v poměru 2:1 podivudně a praxi vzdáleně. Jde o účelově konstruované příklady jako např u Jeppesena: (Čísla označují v průchodu vznikající disonance). [77] Tím se učíme něčemu, co v praxi sice také existuje, ale opravdu velmi zřídka. Obvyklou formu průchodné disonance – pojmenujme ji Typ 1 – ukazuje následujících jedenáct dvou a trojhlasých míst z Josquinovy duchovní i světské tvorby: [78] Prodloužením konsonantní půlové noty (na těžké i lehké* době) dostane (dostala) průchodná disonance hodnotu pouhé čtvrťové noty, která tím ale stojí na nejlehčí době. Průchodné disonantní půlové noty – ty je třeba hledat, navyskytují se na každé straně Josquinovské partitury se kupodivu většinou vyskytují ve formě, ktrou ukazují následující dvou a vícehlasé příklady. Nazveme je Typ 2.: [79] Disonance je sice půlová nota a je těžší než disonance Typu 1. Disonantní půlová působí ale obzvláště lehce, protože jí předchází noty ještě delší. Tyto dva typy tvoří asi 90% všech průchodných disonancí v Josquinově díle. Úloha 5: Tvořte dvouhlasé příklady s průchodnými disonancemi jako „samotná lehká čtvrtka“ (Typ 1) a jako půlka po delší notě (Typ 2). Zde je můj pokus o její řešení s označenými typy. V praxi nejméně obvyklá průchodná disonance, Typ 3, je „půlová nota po přízvučné půlové notě“. V současných učebnicích je tento typ vysvětlován jeko „normální (obvyklý)“. Zde jedno místo z Missa Beata Virgine: Následující dvouhlasé místoze téže mše přináší všechny tři typy disonancí: [80] Není asi náhoda, že ve všech třech místech, kdy přijde „půlová po přízvučné půlové“ (typ 3) jí předchází méně nápadná disonance ve stejném hlase. Následující tříhlasá pasáž ze stejné mše ukazuje tutéž techniku, kdy ve stejném hlase začné nejdřív disonance méně nápadná. Zde ještě jednou všechny tři typy disonancí v motettu „Ave Christe“. Čtenář si může sám poznamenat typy disonancí: [81] Na závěr ještě několik pětihlasých taktů ze žalmu „Domine Dominus noster“, v nichž jsou jen oba méně nápadné typy disonancí: Fakt, že průchodné disonance vystupují zřídka na lehké půlové notě vychází ze skutečnosti, že v hudbě, která používá čtvrťové noty. „lehká“ půlová již není lehká. Nyní [totiž]vnímáme a důraz třetí čtvrtky zatíží i „lehkou“ půlku, která zazní ve stejném okamžiku. Jeppesen, tento přední znalec hudby 16. věku, přináší ale i po zavedení čtvrtkového pohybu v „pátém způsobu“ ze dvanácti příkladů (svého autorství) ještě dvě disonance třetího typu, které již na začátku (jak jsme ukázali) označil za nejběžnější. Zde ještě jednou pravidla v heslech odvozená z Josquinových skladeb: Průchod = Dva kroky (ne skoky) ve stejném směru tedy nikoli [takto]: nebo [takto]: ale: Průchodná disonance nastává ve třech formách, nejčastěji jako jednotlivá čtvrtka po tečkované půlce (typ 1): [82] Ne tak častá Ne tak častá je forma lehké půlky po delší notě (typ 2): Velmi zřídka: půlka po přízvučné půlce (typ 3): Typ 3 přichází zřídka na začátku pohybu v půlkách; Většinou mu předchází méně výrazná disonance. Proti Josquinově stylu by tedy bylo: Běžné uvedení disonance třetího typu by bylo třeba: Úloha 6: Dvojhlasé sazby se všemi třemi formami disonancí. Pravidla disonancí si lze nejlépe uvědomit poznamenáním jejich typu. Podle dobové literatury má být četnost disonancí [seřazena] od častého typu 1 k vzácnému typu 3. Samozřejmě do dobovému stylu se lze snáze přiblížit, když nevtěsnáme disonanci do každého taktu. Dávejme konsonanci přiměřená práva. Zde můj poklus o řešení: