Masová kultura a kulturní průmysl Úvod do uměnovědných studií Malé opakování  Ideální typ folklóru  Rituál vs. divadlo  Na cestě k populární kultuře… 2  Na cestě k populární kultuře…  Kulturální studia: populární – masová kultura  Subkultura Masová kultura  Převážně pejorativní označení pro kulturu ovládanou zbožním principem, jež je považována za:  neautentickou  manipulativní  esteticky podřadnou  Stojí proti:  autentické lidové kultuře  vysoké kultuře Pojmy k masové kultuře  masa  masové publikum  masová komunikace  masová kultura (viz další stránky) Masa  velký soubor  není diferencovaná  převážně záporná podoba  postrádá pořádek  je projevem masové společnosti je projevem masové společnosti Masové publikum  početné  velmi rozptýlené  neinteraktivní a anonymní  heterogenní  neorganizované a neschopné samostatné akce neorganizované a neschopné samostatné akce Masová komunikace  velký rozsah  jednosměrný tok  asymetrie  neosobní a anonymní  propočítaný vztah propočítaný vztah  standardizovaný obsah Masová kultura  není tradiční  není elitní  je produkována masově  je populární (pop x folk) je populární (pop x folk)  je komercionalizovaná  je homogenizovaná Televize Žalm 22 (23), Dobrý pastýř 1 Pán je můj pastýř: nemám v ničem nouzi. 2 Na tiché, svěží pastviny mě vodí, k pramenům, kde si mohu odpočinout. Mé duši dává svěžest, provází mě po správných cestách, věren svému jménu. – 3 I kdybych vešel do rokliny temnot, Žalm „22 (23)“, Televize Televize je můj pastýř, nic mi neschází, krmí mě v pohodlném křesle. Vodí mně daleko od víry, duši mi zabijí. Vodí mně po pomýlených stezkách, věrný autorům programů. I kdybych měl chodit cestou zodpovědného křesťana, nebudu se o to snažit, protože televize je se 9 3 I kdybych vešel do rokliny temnot, zlého se neděsím: vždyť ty jsi se mnou. Tvá hůl a kyj jsou pro mne ochranou. 4 Před očima mých nepřátel k jídlu mi prostíráš, hlavu mi mažeš olejem, má číše přetéká. 5 Štěstí a přízeň u mne jsou, až pokud budu žít. V Pánově domě přebývám do časů nejzazších. o to snažit, protože televize je se mnou. Její dráty, vypínače a dálkový ovladač to všechno je mi útěchou. Prostíráš mi stůl různých hloupostí podle mých tužeb. Vléváš mi zlé představy do hlavy a moje touhy mi napínáš až po okraj. Lenost mě bude provázet po všechny dny mého života. A budu bydlet při televizi mnoho a mnoho dní. Tradice kritiky masové kultury  diskuse o technice a umění ve 20. letech vesměs optimistická, ve 30. letech střízlivění (viz také W. Benjamin)  kritika zprava – konzervativní kulturní kritika  předchůdcem Matthew Arnold (1822-1888), Culture and Anarchy (1869) – culture – „the best which has been thought and said in the world“and said in the world“  Frank Raymond Leavis (1895-1978) – 30.-50. léta v Británii – literární kritika, Mass Civilisation and Minority Culture (1930)  kritika zleva – varianty marxismu  30. léta – frankfurtská škola Dwight Macdonald  Tradiční kultura  Highbraw Culture  Lowbraw Culture  Vysoká a lidová paralelní, nikoliv konkurenční  Jevy v moderní kultuře  Mass Culture – kopíruje a míchá vysokou a lidovou kulturu  Middlebraw Culture – korupce vysoké kultury  „Masscult and Midcult.“ Against the American Grain. (1962) Kulturní průmysl  Zdání: demokratičnosti, individuality a diverzity X  Realita: autoritářství, konformita a standardizace  “Zábava je pokračováním práce v pozdním “Zábava je pokračováním práce v pozdním kapitalismu. Je vyhledávána tím, kdo se chce vyhnout mechanizovanému pracovnímu procesu, aby se na něj znovu připravil.“  Adorno-Horkheimer (1989: 156) Kulturní průmysl  Walter Benjamin (1892 – 1940)  Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti  Aura (uměleckého díla)  Technická reprodukovatelnost  Demokratizace umění (?)  T.W. Adorno (1903 – 1969)  O fetišovém charakteru v hudbě a regresi sluchu  Degenerace vkusu  Fetišový – zbožní charakter Fake news  Propaganda  Hoax  Dezinformace (fake news) 14  Dezinformace (fake news)  Konspirační teorie  Hledáme vzorce v okolním světě  Co neumím najít, to si vymyslím Dezinformace – jak vznikají  Dohledatelnost zdroje  Svalování viny a nálepkování  Manipulace s fyzickým mediem 15  Manipulace s fyzickým mediem  Hra na city  Chyby Dezinformace – proč se šíří  Prvotní otisk  Emoce vs. logika  Faktická podloženost zprávy  Důvěra v expertní názor  Utvrzování se ve svém názoru 16  Informační bubliny  Sociální bubliny  Problém „zlaté střední cesty“  Dav a masovost  Zapomínání  Oddělení informace a jejího zdroje Literatura v češtině  Učebnice:  McQuail, Denis: Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999.  DeFleur, Melvin L. – Ballová-Rokeachová, Sandra J.: Teorie masové komunikace. Praha 1966.  Primární texty:  McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím. Praha1991. McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím. Praha1991.  Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha 1995.  Bell, Daniel: Kulturní rozpory kapitalismu. Praha 1999.  Gregor, Miloě a kolektiv: Nejlepší kniha o Fake news. Brno 2018.