Moderna a postmoderna Postmoderní kultura Úvod do uměnovědných studií Pojem moderna/modernita  Sebehodnocení v rámci dějinné epochy  Zpětný pohled na dějiny  Historické paralely 2  Historické paralely  Co je dnes jinak…? Pojem moderna F. W. Nietzsche  Nepřítomnost mravnosti (disciplíny, výchovy)  Úpadek autority  Úpadek střízlivosti v rámci „klidného horizontu“ Úpadek střízlivosti v rámci „klidného horizontu“  Opilost z nekonečna  Úpadek citlivosti v posuzování  Chaotičnost protichůdných oceňování/hodnocení (Nietzsche: Kunst und Künstler – Modernität; posmrtné fragmenty) Moderna sociologicky Karl Marx (Komunistický manifest)  Buržoazie nemůže existovat, aniž stále vyvolává převraty ve výrobních nástrojích, aniž tedy revolucionizuje výrobní vztahy, a tím i všechny společenské vztahy. První podmínkou existence všech dřívějších průmyslových tříd bylo naproti tomu nezměněné zachovávání starého způsobu výroby.  Buržoazní epocha se od všech ostatních epoch odlišuje neustálými převraty ve výrobě, ustavičnými otřesy všech společenských vztahů, věčnou nejistotou a pohybem.  Všechny pevné, zakořeněné vztahy se svým doprovodem starých ctihodných představ a názorů se rozkládají, všechny nově utvořené zastarávají, dřív než mohou zkostnatět.  Všechno stavovské a ustálené valem mizí,  Všechno posvátné je znesvěcováno a lidé jsou nakonec donuceni podívat se na své životní postavení, na své vzájemné vztahy střízlivýma očima.  Potřeba stále rozšiřovat odbytiště pro své výrobky štve buržoazii po celé zeměkouli. Všude se musí usazovat, všude zahnízdit, všude navazovat spojení.“ (Marx, Vybrané spisy, sv. I, s. 375) Lineární pojetí dějin  prosazuje se v období moderny  lineární vs. cyklické pojetí dějin  pokrok – centrální pojem, blízký pojmu evoluce v biologii  V oblasti umění zaujímají klíčovou roli polární opozice pojmů:  centrum – periferie  avantgarda a kýč Post - …  Postmoderna  Post – kolonialismus, marxismus, strukturalismus, industriální společnost  Post- post- …  1914 / 1968 / 2001 / … Postmoderna  Nahrazení sémantiky syntaxí (F. Koukolík)  Odmítnutí meta-narace  “Historicita”, neexistence vnitřního smyslu dějin  Rozpouštění hranic a pevných kategorií  Lokální, (kulturně a historicky) zakotvené vědění  Vizuální kultura  Estetizace každodennosti (a anestetizace) Postmoderna a umění  Hodnota uměleckého díla – historicky a společensky podmíněné preference  Interpretace – nehledá pravdu Sbližování (vysokého) umění a popkultury Sbližování (vysokého) umění a popkultury  Styl (forma) vs. obsah  Reference, odkazování, koláž 9 Da Vinci: Poslední večeře, 1495–1498 David LaChapelle: Poslední večeře, 2003 Postmoderní architektura  Charles Jencks (*1938) – deset znaků postmoderní architektury (jako protiklad k moderně):  zájem o lidový výraz  zájem místní výraz  zájem historii  zájem o urbanistický kontext 12  zájem o urbanistický kontext  ornament  obrazný a metaforický výraz  spoluúčast budoucích uživatelů  rehabilitace sociálního a veřejného prostoru  pluralismus  radikální eklekticismus 13 14 Diskuze o postmoderněDiskuze o postmoderně 15 Nedokončený projekt moderny  Jürgen Habermas (*1929)  kritika původně z pozice frankfurtské školy  „Moderna – nedokončený projekt“, článek z roku1980  volání po obnovení projektu moderny  moderna – vznik v osvícenství, a v pravém slova smyslu vůbec neskončila a stal se tak z ní nedokončený projekt, ve kterém bychom měli pokračovat  hlavní problém moderny – oddělení od praxe 16  hlavní problém moderny – oddělení od praxe  (to přineslo vyhlašování „zrušení umění“, „zrušení filozofe“ apod. – tj. zrušení věcí, které se vymykaly požadavkům každodenní praxe a nesplňovaly nároky rozvíjející se kapitalistické společnosti.)  postmoderna – dílo neokonzervativců: její podstatou je kritika a negace moderny = anti-moderna, ale nic více  postmoderna a postmodernismus tudíž není žádným novým směrem, který by nastoupil po moderně a překonal ji, ale je pouze jednou částí moderny Postmoderní situace  Jean-François Lyotard (1924-1998)  Rezignace na (novověký) požadavek jediné velké pravdy  Mnohost výpovědí o světě – „jazykových her“  Nekompatibilita konceptuálních a metodických rámců  Pluralita světů s plnou, vzájemně nezávislou legitimitou – a tedy nutností jejich oddělování 17 a tedy nutností jejich oddělování  Etika v postmoderní situaci  vnímavost k rozmanitému v jeho vzájemné nesouměřitelnosti  vnímavost vůči universálním idejím, které nejsou nijak zpřítomnitelné (…o „zachycení nepřítomného“ se snaží v umění avantgarda) Pluralita  Wolfgang Welsch (*1946)  Postmoderna: Pluralita jako etická a politická hodnota (1993)  Naše postmoderní moderna (1994)  Postmoderna 18  Postmoderna  rozchod s meta-vyprávěními, s propagováním jedné vůdčí myšlenky určující poznání i praktický  Postmoderna  není anti-modernou, je spíš radikalizovanou modernou  pochopení snahy o jednotu jako formy útlaku a násilí  uznává a vítá pluralitu v její principiální podobě  etické založení – právo na různé orientace a životní formy Pluralita  Wolfgang Welsch (*1946)  Radikální pluralita  Pluralita – základní stav společnosti a uznaná realita  Alternativní přístupy  Konsensus v tom, že spolu navzájem nesouhlasíme  Koexistence/spolupráce na bázi výrazné neshody 19  Koexistence/spolupráce na bázi výrazné neshody  Akceptování odlišného vyžaduje náhled (pohled jinýma očima ne jen toleranci Zkouška  Semestrální práce – max. 30 bodů  Test (35 otázek) – max. 70 bodů  Celkem max. 100 bodů 20  Absolvování  Odevzdat práci  Test na min. 36 bodů  V součtu min. 51 bodů