Populární kultura Úvod do uměnovědných studií Malé opakování Jak vysvětlíte (jaký je vztah mezi) pojmy Společnost Kultura Civilizace 2 Pojetí kultury u J. G. Herdera Pojetí kultury u E. B.Tylora Proces civilizace podle N. Eliase 1 rostoucí … a …. 2 …-geneze, …-geneze Malé opakování Sapir-Wharfova hypotéza (Kulturní) šovinismus Spojte jména a pojmy: 3 Spojte jména a pojmy: Marx Freud Huizinga Tabu Hra Práce 4 Populární nebo lidová? Populární Populus (lat.) – lid Popular (eng.) Lidová 5 Folk (eng.) folklór Základní pojmy a otázky Lidová kultura (folk culture) Populární kultura (popular culture) Masová (nízká?) kultura Vysoká kulturaVysoká kultura LIDOVÁ KULTURA 7 8 9 Ideální typ folklóru Kultura jednotlivých lokálních komunit v tradiční společnosti Vazba na každodenní život Nejsou striktně odděleny role umělce a publikaNejsou striktně odděleny role umělce a publika Výrazně lokální charakter Není mediálně zprostředkována – orální tradice (není masová) Tradiční lidová kultura Nehmotná Folklór Lidová religiozita Obyčejové tradice Kalendářní Životní cyklus 11 Životní cyklus Oslavy a slavnosti (skupiny) Lokální slavnosti Tradiční lidová kultura Hmotná Zaměstnání a zdroje obživy Dům/obydlí Oděv Strava 12 Doprava Obchod a trh Výtvarná kultura Obřady a rituály Bobby Alexander – 2 stránky rituálu: představení proměna Catherine Bellová 13 rituál jako pragmatický kompromis mezi úplností a jednoduchostí 3 teoretické přístupy ke zkoumání rituálu: jako výraz paradigmatických hodnot smrti a znovuzrození jako mechanismus přivedení jedince do společenství a založení entity jako proces za účelem společenské přeměny, katarze, ztělesnění symbolických hodnot, vymezení povahy toho, co je skutečné Rituál a divadlo Rituál Účinnost Důležitější je to, co má nastat Změna vědomí Divadlo Zábava Důležitější je to, co je teď Sebekontrola 14 Publikum se účastním Publikum věří tomu, co dělá Kolektivní kreativita Publikum přihlíží Publikum oceňuje, hodnotí Individuální kreativita Bowie:Antropology of Religion POPULÁRNÍ KULTURA 15 POPULÁRNÍ KULTURA Na cestě k (moderní) populární kultuře Karneval v kultuře středověkého světa Proces transformace společnosti v moderní době Znaky „moderní“ populární kultury 16 Znaky „moderní“ populární kultury Karneval 17 Karnevalová kultura (populární kultura) Michail Michajlovič Bachtin (1895-1975) – ruský literární historik. Dostojevský umělec. Československý spisovatel, 1971 Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance.Argo, 2007 Karneval – synkretická forma podívané obřadného charakteru Karneval je podívaná bez rampy – nerozlišuje herce a diváky = všichni jsou přímými aktéry Karneval se nehraje, karneval se žije Svátečnost – karneval jako dočasné osvobození od panující pravdy a stávajícího řádu Oficiální kultura karneval připouštěla, ale přísně oddělovala Karnevalová kultura (populární kultura) Karneval Výstřednost Karnevalová mezaliance (křížení) Profanace Obřady nastolování a svrhávání Patos ustavičné změny a proměny (zmaru a obnovy) Karnevalový smích Ritualizovaný a ambivalentní Karnevalová kultura (populární kultura) Karneval Vykolejený život, život naruby, svět nohama vzhůru Zákony, zápovědi a omezení určující chod a řád obvyklého života, po dobu karnevalu neplatí Především neplatí celé hierarchické rozvrstvení společnosti Jiný modus vztahu člověka k člověku jde o konkrétníJiný modus vztahu člověka k člověku – jde o konkrétní smyslový zážitek, zpola reálný – zpola jako hra 21 Karneval „Zákony karnevalu“ nemají nic společného s abstraktními idejemi o rovnosti a svobodě, o souvislosti všeho se vším, o jednotě protikladů apod. Univerzalita, lidovost Člověk ve středověku – žil mezi dvěma životy: Oficiálním (pochmurný, hierarchický, dogmatický) 22 Oficiálním (pochmurný, hierarchický, dogmatický) Karnevalovým (lidový, nevázaný, všeobecný, dvojlomný smích) Renesance – karnevalizace života i umění 17. století – ztráta obecné lidovosti, významu, ztráta barvitosti – jednotvárnost a primitivismus, „privatizace“ palácové kratochvíle (lidové) slavnosti a veselice video 23 Procesu modernizace Urbanizace Nelokální charakter Konfrontace s „vyšší“ kulturou Technický rozvoj Postupné zprostředkování médii ZmasověníZmasovění Proměna světa práce Volný čas Proměna času Rodina, tradice Charakteristiky populární kultury Určená k masové spotřebě Disponuje vlastními „novými medií“ Snadná poživatelnost Deformace původních kulturních rysů (spotřeba, trh) 25 B. Pascal (1623 – 1622) Nudu považuje za specifikum lidské existence. Lidé vnitřní puzení ke klidu. Když ale dojdou klidu, jsou konfrontování v mysli svou vlastní smrtelností, což je jim nepříjemné. Proto nás to také stále nutí k rozptýlení, a dlouhou chvíli neseme velmi špatně. …pokračování na příští přednášce 26 …pokračování na příští přednášce