Vkus a umělecká kritika Úvod do uměnovědných studií Vkus } anglicky taste } francouzsky goût } německy Geschmack } zvláštní (ne technická) schopnost souzení } Ve všech těchto jazycích znamená současně „chuť“ v běžném smyslu slova } Běžné užití pojmu vkus } Schopnost vytříbeného estetického hodnocení } Osobní preference Pojem vkusu } Subjektivní schopnost posuzovat a hodnotit objektivní kvality uměleckého díla nebo estetických jevů } Vztah: jedince k uměleckému jevu/předmětu: porovnání vlastních estetických norem s kvalitami předmětu } Schopnost à pedagogické konotace } Norma vnímání } Normy tvorby Vývoj pojmu } počátky diskuse Baltasar Gracián v 17. století – zralý muž prokazuje dobrý vkus tím, že věci posuzuje nezávisle na subjektivních klamech } vrchol v 18. století – senzualismus a morální filozofie v Anglii a Skotsku } Anthony Ashley-Cooper, Earl of Shaftesbury (1671-1713) – současná diskuse „moral taste“ a „good taste“ v oblasti krásy, vrozené předpoklady vyžadují kultivaci. } Francis Hutcheson (1694-1746), Inquiry concerning Beauty, Order, Harmony and Design (1725) – člověk je nadán vnitřním smyslem pro krásu, harmonii a proporci } postupná emancipace od vazeb na racionální poznání i opouštění analogie s morálními soudy vzhledem k bezprostřednosti a smyslovým základům. David Hume (1711 – 1776) 5 } Of the Standard ofTaste (1757) http://web.csulb.edu/~jvancamp/361r15.html } Vkus – soubor preferencí } z části je to vrozená schopnost = CIT } lze ho ale kultivovat = ROZUM } Utváření vkusu } Cit – Rozum (soud ) /Vnímatel – Dílo } Test času – co bylo shledáno vždy a všude libým } Norma – co mají díla, která prošla testem času, společného Immanuel Kant (1724 – 1804) } Kritika soudnosti 1790 } „vkus je schopnost posuzovat krásno“ } formulace teze o „estetické autonomii“ } vkusový soud emancipován od vazeb na pojmy pravdy a dobra } „soud vkusu tedy není poznávacím soudem, není tedy logický, nýbrž estetický, a tím rozumíme takový soud, jehož motiv nemůže být jiný než subjektivní.“ } „Zalíbení, které určuje soud vkusu, je zcela bez zájmu.“ Nezainteresované zalíbení estetického soudu stojí proti zalíbení, jež je spojeno se zájmem, což je zalíbení v příjemném nebo zalíbení v dobrém. } role uměleckého genia – pro Kanta je umělecký genius zjednodušeně ten, kdo překračuje stávající normy vkusového soudu a utváří nové Další vývoj užívání pojmu } v 19. století ztrácí pojem vkusu na významu v estetickém diskursu } v Hegelově estetice nehraje pojem vkus žádnou významnou roli, problematika umění je diskutována primárně ve vztahu k poznání } v dobových definicích se během 19. století posilují konotace související s věděním, především historickým } „vkusový“ soud vzdělaného gentlemana-amatéra je tak modelově nahrazován soudem historika umění. Hodnocení umění } Antika, středověk } poznámka: zde pojem vkusu a vkusového soudu vůbec neexistoval – estetické hodnocení bylo založeno na předpokladu jeho objektivity, která se řídila vnějšími normami vs. } novodobé umění (až zde se pojem vkusu objevuje!) } Proměna norem vkusu (tzn. co tvořilo „obecnou normu vkusu v dané době) } Klasicismus: vznešeno, uměřenost, konvence } Romantismus: přirozenost, ale také velké lidské ideje (věrnost, svoboda, hrdinství) } 20. století: moderní, aktuální, nové – „vkus“ je stále prekérnější kategorií 20. století } Člověk mající vkus… } …jako člověk mající vysokou múzickou/estetickou senzibilitu } …nebo jako znalec umění } neposuzuje podle neměnných norem } schopnost rozpoznat krásu a kvalitu UD (v rámci určité umělecké kategorie a estetické normy) } Otázka autority ve věcech vkusu – problém elit Pojetí vkusu } normativní – vkus dobrý a špatný, převládá v estetice } relativistické – sociologické pojetí, vkus jako preference určovaná vztahy a sociálním kontextem – operacionální definice Relativistické pojetí vkusu - Voltaire 11 } François-Marie ArouetVoltaire (1694-1778) } Dictionnaire philosophique portatif (1764) } Heslo Krásno, krása 12 Sociologické pojetí vkusu } Pierre Bourdieu (1930-2002) } La distinction. Critique sociale du jugement (1979) } Vkus je získaná schopnost (tedy ne vrozená, jak byl přesvědčen Hume, Kant…) } „Ten, kdo neovládá specifický kód (pozn. normy vkusu), se cítí ztracen v chaosu zvuků a rytmů, barev a čar bez pocitu harmonie a smyslu celku.“ (Distinction) } Vzdělání a kulturní kapitál } Elity, lidovost – P. Bourdieu upozornil na to, že vkus slouží společenským elitám k tomu, aby se odlišily a udržovaly odstup od mas – lidových vrstev Móda 14 } Běžný, rozšířený vkus } Módním se může stát i jen určitý styl, žánr, námět } Pro přijetí určité módy konkrétním člověkem je důležitá: } Skupinová identifikace (do jaké skupiny chce „zapadnout“) } Obdiv a obliba idolů a vzorů, kteří jsou napodobování } Klíčový pojem je zde: napodobování } Móda zahrnuje estetické a mimoestetické prvky Umělecká kritika Úvod do uměnovědných studií Kritika - etymologie a významy } κρινω : rozlišuji, posuzuji, také zvolit, zkoumat, třídit, vysvětlit, soudem rozhodnout } Různé významy } Kantovy kritiky – „zkoumání principů a předpokladů“ } kritika pramenů – „zkoumání pravosti“ } kritika textová – „potvrzení autorství“ } kritika umělecká – posuzování uměleckých jevů z hlediska jejich hodnoty či „uměleckosti“ Co je umělecká kritika? } Umění rozlišovat a posuzovat } Intelektuální aktivita… } …spočívající v usuzování } …a formulaci hodnotících soudů } Tyto soudy jsou… } …motivované a zdůvodněné!!! } Předmět hodnocení } Konkrétní umělecký počin, umělecké dílo (GER, CZE) } Kromě uměleckého díla i samotná teorie umění, programové záměry umělce… (UK, IT, FR) Kritický soud Potenciální hodnota Aktuální hodnota Interpretace Vztah estetické a umělecké hodnoty umělecká hodnota estetická hodnota estetická hodnota umělecká hodnota estetická hodnota umělecká hodnota umělecká = estetická hodnota Tradiční a konceptuální umění 20 } Tradiční umění } Umělecké dílo – vyjádření krásy pomocí žánrových prostředků } Krása vnímána smysly a rozumem } Reprezentace (něčeho) krásným způsobem } Konceptuální umění } Rezignace na smyslovou stránku díla } Pro hodnotu díla je relevantní pouze myšlenka - koncept Orientace kritiky } Obrací se k publiku } Stojí mezí uměním a společností } Hodnotí se minulé i současné umělecké projevy (umělecká díla) } Otázky: } Společenská funkce kritiky } Možnosti vědeckého zakotvení kritiky Umělecká kritika v sociálním poli kritik veřejnost autor dílo kritik „vychovatelem“ publika kritik „mluvčím“ publika Kritika jako aktivita v rámci uměleckého světa } Kritikové aplikují estetické systémy na specifická umělecká díla a dospívají k soudům o jejich hodnotě a vysvětlením toho, co jim tuto hodnotu dává. Takové soudy vytvářejí reputaci děl a umělců. } Distributoři a členové publika berou reputaci v úvahu, když se rozhodují, co podpoří emocionálně a finančně, a to ovlivňuje zdroje, které mají umělci k dispozici pro pokračování své práce. Funkce umělecké kritiky (Jan Vičar) } sdělovací } komunikační } hodnotící } formativní (inspirační) } výchovná } propagační } regulační (ideologická) } … Umělecká kritika a věda } Kritika: } Tvorba hodnotících soudů o umělecké hodnotě } Bezprostřední vazba na praxi } Subjektivita, intuitivnost, vcítění se } Souvislost s vědami: } Estetika – estetická hodnota, estetické kategorie } Obecná teorie umění – umělecká hodnota } „Kritika“ kritiky } Úloha poznávacích soudů v kritice (analytická estetika) (!) Umělecká kritika samotná není „vědou“ protože v sobě zahrnuje i významnou subjektivní složku Problémy umělecké kritiky } Vzory (normy) vs. svoboda umělecké invence } Umělec jako génius } Poznámka: kritik obvykle hodnotí dílo podle určité sady estetických norem, ale už podle I. Kanta je umělecký genius ten, kdo překračuje stávají umělecké normy a utváří nové; kritik pak má složitou roli rozpoznat, zda porušení stávajících norem je projevem umělcovy neschopnosti nebo jeho geniality } Subjektivita } Subjektivní podíl (vkusový soud) } Objektivní podíl (kognitivní složka) Problémy umělecké kritiky } Vliv společenské autority a ideologie } Poznámka: politické elity, zvláště v totalitních systémech, rády využívají uměleckou kritiku k ovlivňování uměleckého provozu a cenzuře a autocenzuře; „profesionální“ umělecká kritika totiž vytváří, ve srovnání s přímým zákazem, zdání svobody a diskuze } Nová umělecká díla } Nelze uplatnit měřítka z minulosti (!) } Často nefungují ani obecné normy (!) Problémy… a jejich řešení } Vědecká kritika } Ne-hodnotící } Interpretace (pozn. tedy spíše pochopit strukturu a kontext díla; jeho inovativnost apod., ale nepřidávat k tomu nutně hodnocení) } Historická a filologická/muzikologická/… analýza } Racionální řešení } Posuzovat umělecké dílo podle umělcova vlastních záměrů (pozn. a tedy spíše učit publikum, jak dílo vnímat a rozumět mu podle záměru autora) } Pozorování a popis +Vysoká múzická senzibilita (vkus) Z historie umělecké kritiky } Umění předstupuje před publikum – zrod měšťanské veřejnosti v 18. století, salony, kavárny a časopisy } Renesance (umělecké – odborné disputace; cca 1600 Monteverdi vs.Artusi) } Diderot (Salón, 1759) – laická kritika } 18. století (Wincklemann, Herder, Lessing) } 19. století: růst vlivu kritiky – Schiller, Goethe, Baudelaire… Z historie umělecké kritiky } Romantismus – kritika chce být sama uměním } Moderní umění – Eliot, Baudelaire, Kandinsky } Česká umělecká kritika: O. Fischer,A. Novák, F.X. Šalda Terminologie } Umělecká kritika } Criticism (ang.) } Kunstkritik (ger.) } Chudožestvennaja kritika (rus.)