Teorie komunikace a základy translatologie Jan Fikejs podzim 2019/2020 TCZJ06 podzim 2019 Podmínky ukončení předmětu ● Ukončení "zkouška" ● Závěrečný test (60%) ● Konzultační hodiny - po domluvě (Středisko Teiresiás, Komenského náměstí) TCZJ06 podzim 2019 Náplň předmětu ● Úvod do mezilidské komunikace. ● Komunikační model. ● Příčiny selhání komunikace. ● Komunikační situace a jejich specifika. ● Komunikace přes zprostředkovatele. ● Vývoj tlumočení a překladu. ● Osobnost tlumočníka, etika profese. ● Legislativa ovlivňující tlumočnickou profesi. ● Informační zdroje a lexikografie. ● Legislativa ovlivňující tlumočnickou profesi. TCZJ06 podzim 2019 1. Úvod do problematiky ● Smysl lidské komunikace ● Proces komunikace ● Komunikační situace TCZJ06 podzim 2019 1.1 Smysl lidské komunikace ● Co je "komunikace"? ● 75% života strávíme komunikací ● Má vliv na psychickou rovnováhu ● Přispívá k uspokojení sociálních (a pracovních) potřeb ● Je ovlivněna kulturními vzorci TCZJ06 podzim 2019 1.2 Proces komunikace ● Motiv ● Cíl ● Komunikační efekt ● Myšlenkový obsah ● Komunikační záměr (ilokuce) > významy slov ● Výběr jazykových prostředků ● Řečový akt TCZJ06 podzim 2019 1.3 Proces komunikace (J.R. Searle) 1. Lokuční akt (samotná výpověď) 2. Propoziční akt (obsah) 3. Ilokuční akt (vklad) 4. Perlokuční akt (účinek) TCZJ06 podzim 2019 Typy ilokuce ● Reprezentativní (objektivní popis) ● Direktivní (výzva) ● Komisivní (závazek) ● Expresivní (postoj) ● Deklarativní (změna stavu) TCZJ06 podzim 2019 1.4 Komunikační situace = prostředí, které nás obklopuje a motivuje k řečové činnosti a další okolnosti, za kterých řečovou činnost vykonáváme Role: ● Motivační ● Determinační ● Aktualizační TCZJ06 podzim 2019 Řečová rovina ● Komunikanti ● Komunikační rámec ● Sociální vztahy (mezi účastníky komunikace) ● Počet účastníků komunikace ● Způsob komunikace ● Čas a místo ● Komunikační směr ● Komunikační kanál TCZJ06 podzim 2019 Tématická rovina ● Propoziční obsah > významy slov ● Významy slov > významy vět ● Význam vět ≠ propoziční obsah ● Smysl + řečová rovina > "pravý smysl" TCZJ06 podzim 2019 2. Komunikační model TCZJ06 podzim 2019 2.1 Sdělení (výpověď) Roviny: ● Verbální ● Neverbální ● Záměrné ● Nezáměrné TCZJ06 podzim 2019 2.1.1 Verbální jazykové prostředky ● Jazyk normativní jev ● Řeč je realizací jazyka ● Konvence usměrňují řeč ● Normy i konvence jsou důležité pro obě strany komunikace ● Vytvářejí se v konkrétním jazykově-kulturním společenství ● Nejsou univerzální TCZJ06 podzim 2019 Diskurz ● Koherence ● Koheze ● Informativnost ● Intencionalita ● Situativnost ● Akceptabilita ● Intertextualita TCZJ06 podzim 2019 Maxima ● Kvality ● Kvantity ● Relevance ● Vhodného způsobu TCZJ06 podzim 2019 2.1.2 Neverbální jazykové prostředky ● Starší než verbální ● V minulosti pravděpodobně rozvinutější ● Dle výzkumů se 7% obsahu přenáší verbálně, 38% neverbálně, 55% gesty a činy TCZJ06 podzim 2019 Funkce: ● Doplňují , upřesňují a modifikují verbální výpověď ● Mohou signalizovat pravdivost / nepravdivost výpovědi ● Slouží k vyjádření emocí a mezilidských postojů ● Dodávají slovům váhu při obřadech a rituálech TCZJ06 podzim 2019 ● Výška, síla a zabarvení hlasu ○ vrozené, mohou se měnit ● Tempo ○ závisí na temperamentu, duševním stavu ● Frázování ○ pauzy ● Intonace ● Řeč těla, mimika ○ (Gestika, haptika, proxemika …) TCZJ06 podzim 2019 2.2 Komunikační kanály ● Přímá komunikace ● Nepřímá komunikace Během komunikace (přímé) využíváme většinou 3 smysly (zrak, sluch, hmat) TCZJ06 podzim 2019 Typy komunikačních situací ● Individuální komunikace ● Skupinová komunikace ● Veřejná komunikace ● Masová komunikace ● Mezikulturní komunikace TCZJ06 podzim 2019 2.3 Překážky vše, co narušuje komunikaci ● Technické ○ (technické vizuální, zvukové překážky a ruchy) ● Sémantické ○ (přisouzení odlišného významu témuž výrazu) TCZJ06 podzim 2019 2.4 Příjemce Během příjmu sdělení, se aktivují následující činnosti ● Pozornost ● Poslech ● Porozumění ● Zapamatování ● Fyziologické a psychologické faktory typicky u různých lidí liší, proto porozumění může být různé TCZJ06 podzim 2019 Příjemce > Odesilatel ● Příjemce reaguje > odesilatel ● Tím poskytuje zpětnou vazbu ● Tím se odesilatel zároveň učí ● Může dále reagovat TCZJ06 podzim 2019 2.5 Percepční procesy ● Informace se v mozku ukládají jako komplexní obrazy (prototypy, scénáře) ● Skládají se z pevného jádra a difuzních okrajů ● Prototypy jsou kulturně vázané (zejména okraje) Výhody ● Odpadá potřeba se vždy znovu seznamovat s charakteristikami objektů ● Rychlejší zpracování většího množství informací Nevýhody ● Pokud je schéma zkreslené, zkreslené bude i vnímání informací o daném objektu TCZJ06 podzim 2019 2.5.1 Scénáře a rámce Ch. J. Filmore Součástí scénářů (obrazů) jsou naše vědomosti získané na základě zkušenostního komplexu. Díky scénářům může člověk předvídat nebo doplnit informace na základě všeobecných znalostí. Vědomosti ● Deklarativní ● Procedurální TCZJ06 podzim 2019 Vědomosti Deklarativní ● Faktografické znalosti (kdo, co jak) (např. Co je "oslava narozenin") Procedurální ● Znalosti o postupech (např. Co všechno obnáší oslava narozenin. Co se sluší a patří) TCZJ06 podzim 2019 Rámce ● Jazykové vyjádření scénářů ● Rámec = metaforické vyjádření slova Po vyslovení slova, kterým zhmotňuje vnější realitu, vytvoří se za ním určitý scénář. O tom, jaký scénář se za slovem aktivuje, rozhoduje zkušenostní komplex příjemce. Nápovědou k tomu je kontext nebo celá komunikační situace (makrokontext) 3 Komunikační situace TCZJ06 podzim 2019 3 Komunikační situace a jejich specifika Individuální komunikace Skupinová komunikace Veřejná komunikace Masová komunikace Mezikulturní komunikace 3.1 Individuální komunikace Komunikaci ovlivňuje řada faktorů ● Normy ● Společenské role ● Otevřenost / uzavřenost ● Intimita ● Společenskost (vztahy s ostatními) ● Dominance, status a moc TCZJ06 podzim 2019 Normy ● očekávání o chování druhých lidí ● ovlivňují téměř všechny oblasti lidského chování ● ovlivňují samozřejmě i komunikaci ● Různá míra platnosti ○ užší okruh lidí (rodina) ○ národní ○ celospolečenské ○ nemusí být univerzální ○ kulturně vázané TCZJ06 podzim 2019 ● Příjmení manželky po sňatku? ● Přivedeme do manželství děti? ● Příjmení děti? ● Křest? ● Výchova? ● Bude manželka pracovat? ● Vztahy k (novým) příbuzným? ● Rozdělení příjmů a domácích prací? ● Řízení rodinných financí? ● ... TCZJ06 podzim 2019 Společenské role Ovlivňují způsob komunikace a porozumění ● Očekávané vs. vykonávané role ● Vnitřní konflikt rolí ● Vnější konflikt rolí TCZJ06 podzim 2019 Otevřenost ● Informace osobní povahy ● Důvěra a reciprocita ● Ano či ne? TCZJ06 podzim 2019 Intimita ● Její míra určuje míru vztahu mezi lidmi ● Intimní vztahy nemusí být nutně sexuální TCZJ06 podzim 2019 Společenskost (vztahy s ostatními) ● Společenskost x asociálnost ● Manželství (nejtěsnější vztah?) TCZJ06 podzim 2019 Dominance, status a moc ● Podřízenost vs. dominance Vysoká dominance Nízká dominance Vysoká společenskost Radí, koordinuje, řídí, iniciuje Souhlasí, pomáhá, spolupracuje Nízká společenskost Analyzuje, kritizuje, soudí, odporuje Uznává, vyhýbá se, vzdává se TCZJ06 podzim 2019 ● Společenský status (postavení) ○ Status vždy ovlivňuje komunikaci ○ Člověk s vyšším statusem má tendenci ovlivňovat způsob a obsah konverzace ● Moc x dominance 4.2 Skupinová komunikace ● Rodina ● Zájmové skupiny ● Zaměstnání ● Terapeutické skupiny? ● ... ● Každý jsme součástí několika skupin TCZJ06 podzim 2019 Rodina TCZJ06 podzim 2019 Stádia vývoje komunikace v rodině ● Rodina s předškolními dětmi ● Rodina se školáky ● Rodina s dospívajícími dětmi TCZJ06 podzim 2019 Rodina s malými dětmi TCZJ06 podzim 2019 Rodina s dětmi ve školním věku TCZJ06 podzim 2019 Rodina s dospívajícími dětmi Opakování 4.3 Veřejná komunikace ● Sdělení relevantní pro celou skupinu ● Přísnější požadavky na jazyk ● Omezenější zpětná vazba ● Různorodé publikum ● Větší publikum, větší riziko špatného pochopení zpětné vazby ● Náročnější příprava TCZJ06 podzim 2019 cíle ● Informovat ● Pobavit ● Přesvědčit TCZJ06 podzim 2019 4.5 Masová komunikace ● Řízená komunikace ● Specifický "posluchač" ● Silně omezená zpětná vazba (opoždění) ● Specifický typ veřejné komunikace TCZJ06 podzim 2019 4.6 Mezikulturní komunikace ● Komunikace mezi (dvěma) příslušníky odlišných kultur ● Jazykové odlišnosti ● Neverbální komunikace ● Normy a role ● Přesvědčení a hodnoty TCZJ06 podzim 2019 Bariéry v mezikulturní komunikaci ● Etnocentrismus ● Davový efekt ● Stereotypy ● Sociální a politický faktor ● Kulturní faktor 4 Příčiny selhání komunikace ● Selhání komunikačního kanálu ● Odlišný scénář ● Nedostatečný kontext ● Chybí scénář (= odlišný scénář?) TCZJ06 podzim 2019 4.1 Selhání komunikačního kanálu Vnější příčiny ● Vnější překážky (překlepy, šumy) Zítra přijde Lebka x Zítra přijde Lenka ● Fyziologické příčiny (nedoslýchavost) A: Promiňte to je omyl. B: Jaký Emil? TCZJ06 podzim 2019 4.2 Odlišný scénář ● Mluvčí i posluchač aplikují odlišný scénář ● Interpretují proto věty odlišně Př. A: Tento slovník je opravdový dar. Berete? B: Jistě, z celého srdce Vám děkuji. Poirot: Co ste dnes dělal? Komisař: Vyžehlil jsem si košili a zatkl Arthura Stanleyho. Poirot: A nepopálil jste se, mon ami? Komisař: Ne, jsem vdovec. Žehlím si roky sám. TCZJ06 podzim 2019 4.3 Nedostatečný kontext ● Typicky se váže na mnohovýznamová slova a homonyma ● Bez kontextu nelze správně určit význam takových slov A: Jak se vám líbily dámské toalety? B: Jsou sice z mramoru, ale už jsem viděla čistější. TCZJ06 podzim 2019 4.4 Chybějící scénář Příjemce nemůže přiřadit odpovídající scénář ● Chybějící všeobecné povědomí ● Rozdíly v individuálním jazyce uživatelů (idiolekt) ● Rozdíly v jazyce sociálních skupin ● Rozdíly v sociokulturních znalostech ● Rozdíly v užívání spisovného a dialektu ★ Jsi veselý jako hypochondr v márnici ★ To bylo pořádné faux paux. ★ 5 Komunikace přes zprostředkovatele Komunikační specifika ● třetí člen komunikace ● Dva jazyky, dva kulturní vzorce ● Zdvojení složek komunikační situace Psychologická specifika ● Sekundárnost komunikační motivace ● Zdvojení způsobu formování a formulování myšlenek ● Komplexnost translační činnosti TCZJ06 podzim 2019 5.1 Vliv na řečníka ● Větší nároky na přípravu (projevu) ● Volba vyjadřovacích prostředků ○ Např. idiolekt může komplikovat tlumočení ● Větší nároky na projev a správnou artikulaci ○ Rodného, cizího jazyka ● Větší nervozita ● Spontánní vs. čtený projev ● Intonace ● Pauzy ● Výplňková slova ● Hezitační pauzy TCZJ06 podzim 2019 5.2 Mezičlánek komunikace - tlumočník ● Dokonalá znalost pracovních jazyků je jen základem ● Dobře tlumočit znamená dobře rozumět ○ Formálně i obsahově ● Umět si pamatovat i zapomínat ● Rozeznat relevantní a redundantní informace ● Tlumočník není stroj ● Projevuje se únava ● Měl by dobře vidět a slyšet ● Měl by znát komunikační záměr a smysl TCZJ06 podzim 2019 5.2.1 Tlumočník laik ● "První pomoc" ● Zpravidla základní informace o obsahu sdělení ● Nepřenese kulturní pozadí, podtext TCZJ06 podzim 2019 5.2.3 Rádobyodborníci ● Lidé s průměrnými jazykovými znalosti a nadprůměrným sebevědomým ● Nepřesnost překladu ● Vyšší riziko nedorozumění TCZJ06 podzim 2019 5.2.4 Odborníci ● Odborníci z příbuzných oborů (jazykovědci, učitelé) ● Neuvědomují si rozdíly mezi jednojazykovou a mezijazykovou komunikací ● Nerozlišuje mezi porozuměním, transferem a verbalizací ● Neznalost odborných vědomostí a znalostí TCZJ06 podzim 2019 5.2.5 Odborníci ze vzdálených oborů ● Neznalost translatologie ● Detailní znalost svého vědního oboru Ideální je spolupráce tlumočníka a odborníka TCZJ06 podzim 2019 5.3 Posluchač ● Přímý ● Nepřímý (přijímá sdělení přes tlumočníka) Pro "nepřímého" příjemce sdělení (posluchače) je obtížnější podávat zpětnou vazbu než pro přímého, protože je oddělený od řečníka tlumočníkem a tlumočnickým zpožděním