10. Hand Tier model: Pohyb 2 Fonetika a fonologie znakových jazyků 12.12.2019 Opakování: Pohyb interní pohyb argumenty pro segment: - odlišný foneticky od přesunu mezi znaky - lexikálně kontrastivní a citlivý na přidávání dalšího pohybu (fonologie) LAMPA, PŘEKLAD, ŠPANĚLSKO NESLYŠÍCÍ , DOKÁZAT, PALAČINKA, TOVÁRNA, POLEDNE, MORAVA primární pohyb (z L1 do L2) sekundární pohyb (L1 = L2) Reprezentace pohybu jako sekvenčního segmentu - Move-Hold model, Hand-Tier model, Moraic model - vždy: 2 typy segmentů - pohybující se (move) - statický (zádrže, lokace, pozice) - argument pro segmentální strukturu pohybu: rys kontakt Kontakt: časová distribuce a) na lokaci (počáteční nebo koncový kontakt znaku) TŘPYTIT_SE, DORAZIT b) při pohybu (otření) NAHÝ c) na lokaci i při pohybu (kontinuální kontakt) VEDENÍ reprezentace ukazuje, že: lokace i pohyb jsou sekvenční (různé umístění kontaktu) pohyb jako fonologický segment lexikálně i gramaticky kontrastivní • lexikálně: LOSOVAT a KAVÁRNA • gramaticky: aspekt ; např. foukat vítr a foukat slabý vítr HLEDAT a dlouho_HLEDAT plurál (objektová shoda); SLEDOVAT a SLEDOVAT_Pl intenzita; POTŘEBOVAT a NUTNĚ_POTŘEBOVAT každý znak má pohyb - stačí jeden (jádro slabiky)  teoretické modely, které sjednocují všechny typy pohybu • inherentní a prozodické rysy (pohyb jako výsledek změn pozice prstů apod. - sekvenční) • model Brentari 1998  • nevýhody: nezachycuje jiné generalizace (např. stejný tvar ruky při interním pohybu) prozodický nesekvenční Hand Tier model - základní: rovný pohyb (nevyznačuje se) - v případě oblouku: základní je konkávní pohyb (nevyznačuje se) LAMPA Prozodický model NESLYŠÍCÍ záměny interního a primárního pohybu - Prozodický model: argument pro stejnou roli/kategorii obou typů pohybu a) nutnost prominentní výslovnosti (např. umělecký přednes, důraz, zviditelnění při veřejné promluvě): • přidání primárního pohybu k internímu: LAMPA1 a LAMPA 2 • obecně: pro větší viditelnost se pohyb v kloubech přesouvá blíž k tělu např. PLATIT (pohyb zápěstí se přesune na loket) ….  … • změna interního pohybu na primární: např. PŘEKLAD (přesun pohybu ze zápěstí na loket) záměny interního a primárního pohybu b) nutnost „zmenšení“ znaku • přesun pohybu na klouby dále od těla; např. TMA … … změna z primárního pohybu na interní (?) autoři H-T modelu: fonetika („hlasitost“) Slovo, morfém, slabika: role pohybu • Omezení na pohyb jako foném - neplatí pro poezii (efekt) a klasifikátorové konstrukce (méně omezení; pohyb je morfém) - podobně jako u nedominantní ruky