3. Simultánnost a sekvenčnost 2: Hand Tier model Fonetika a fonologie znakových jazyků 10.10.2019 Opakování MJ ZJ sekvenčnost evidentní „objevená“ simultánnost „objevená“ evidentní Hand Tier model • navazuje na Move-hold model: abstraktní fonologická forma umožňující modelovat sekvenčnost, segmentaci i simultánnost • typická monomorfematická jednotka ZJ: tvar ruky + místo tvar ruky + místopohyb Move-Hold model ze Stokoeho modelu: kategorizace elementů (3) z Move-Hold modelu: - pohyb jako sekvenční prvek - kategorie definovány rysy rozdíly: - místo Hold jsou lokace jako hlavní segmentální kategorie - tvar ruky je simultánní - (rysy mají hierarchii) rozdíly: lokace a pohyb je sekvenční Lokace - počáteční a koncový bod pohybu (typicky 2 lokace) - stejné místo např. VĚDĚT tvar ruky stejný místo: hlava pohyb: rovný lokace 1: kontakt s čelem lokace 2: před sebou Stokoeho model: tvar ruky: 1 místo: hlava pohyb: rovný Hand Tier model: - začátek a konec pohybu musí být separovaný (společné s Move-Hold modelem) závislost lokací na místu Tvar ruky • zpravidla jeden tvar ruky na jeden znak (morfém) • každý tvar ruky má vlastní segment • pouze měnící se části jsou reprezentovány sekvenčně (opakují se) • zbytek (tvar ruky, místo): asociace 1:více reflexe simultánnosti) tvar ruky + místo tvar ruky + místo zjednodušené schéma: Omezení (Mandel, 1981): Ve znaku může figurovat jen jedna skupina prstů. Změna tvaru ruky příklady: POSLAT DOMŮ • pozorování: tvar se mění předvídatelným způsobem • vybraná pouze jedna skupina prstů pro každý znak (otevírání/zavírání) → změna konfigurace ruky, v modelu rozdělením buňky na vybrané prsty a pozice prstů Není chápáno jako změna tvaru ruky a důvod pro další segment. příklady: DEN, OŘECH, S_KÝM? Pro nezávislý status tvaru ruky: • tvar ruky jako morfém: klasifikátorové konstrukce (př.) KLOBOUK NASADIT_SI_KLF Nasadil jsem si klobouk. klasifikátor: tvar ruky; interpretace: klobouk - fonologická a morfologická autonomie tvaru ruky: motivace pro centrální pozici tvaru ruky v Hand Tier modelu Tvar ruky jako autosegment Výhodné je udržet status tvaru ruky jako nezávislého segmentu. redukovaná lexikalizovaná kompozita Autonomní přenos tvaru ruky (asimilace tvaru ruky v rámci redukce): tvar ruky se časově nemapuje s místem a pohybem. - příklad na autosegmentání stabilitu Tvar ruky jako autosegment 1: Příklad z ČZJ (kalk) ČERVENÝ + C = ČERVENEC Tvar ruky jako autosegment 2: Příklad z ČZJ (kompozitum) MASKA + TANEC = ÚNOR změna pozice prstů (…rozdělení buňky) Zatím bereme jako stejný tvar: Tvar ruky jako autosegment 3: Příklad z ČZJ (kompozitum) ČERVENÁ + BARVA = BARVA Dva pohyby? Rozdělit? Místo artikulace • zpravidla jen jedno místo na jeden znak • dvě lokace – stejná část těla (Podrobněji dále; co např. znaky jako POŠTA? Kompozita i bez možnosti synchronní dekompozice?) Omezení (Battison, 1978): Každý znak má jen jedno hlavní místo artikulace (hlavní část těla). DOMŮVĚDĚT MASKA NESLYŠÍCÍ Rekapitulace • Stokoe: simultánnost, 3 základní kategorie • Move-Hold model: simultánnost + sekvenčnost - 2 různé lokace (začátek a konec pohybu) - rytmus (střídání M a H) • Hand Tier model: - 3 základní kategorie (dekompozice na rysy) - simultánnost (tvar ruky, místo) a sekvenčnost (LML) - každý tvar ruky – vlastní segment - relace 1:více - rytmus (střídání L a M) … statické a dynamické elementy → slabika