BRAVE NEW DIGITAL WORLD 7. PLATFORMY ZLATÁ DEVADESÁTÁ *očekává se nový svět, jeho konstitutivním prvkem se mají stát ITs *Wired: „nová kultura“ a „nová ekonomika“, dokládaná výjevy ze života „nové elity“ *Clintonova a Goreova administrativa v důsledku recese snižuje úrokové sazby, ITs sama velmi propaguje ZLATÁ DEVADESÁTÁ *v USA stát buduje a následně privatizuje širokopásmovou infrastrukturu, pak odstraňuje antimonopolní opatření *Netscape IPO (1995): z 14$ na 75$ *rozšiřuje se mystifikace, že se počet internetových uživatelů zdvojnásobuje každých 100 dní – je přítomna v bulváru i ve vědeckých žurnálech ZLATÁ DEVADESÁTÁ *vzniká mnoho nových společností, především v oblasti e-commerce *všechny chtějí na burzu zopakovat úspěch Netscape, makléři jim vycházejí vstříc *pet.com, Webvan, Worldcom, Broadband sports, epidemic.com, Amazon, eBay … ZLATÁ DEVADESÁTÁ *obchodním modelem internetových firem je „go big or go home“, cílem je získat monopolní postavení *mnoho z nich není schopno generovat zisk jinak než emisemi akcií *peníze jsou investovány do dumpingu a brand awareness *zájem zvyšuje cenu, zvyšování ceny zvyšuje zájem … ZLATÁ DEVADESÁTÁ *začátkem roku 2000 ve východní Asii kulminuje ekonomická recese, FED chce zvyšovat úrokové sazby, Microsoft je shledán vinným z nekalých praktik, ekonomové skloňují bublinu … *V dubnu 2000 „dot-com bubble“ („internetová horečka“) splaskne a mnoho internetových firem se ocitá v likvidaci *investoři přicházejí o miliardy, krize zasahuje i navázaná odvětví (doprava, média) ZLATÁ DEVADESÁTÁ PLATFORMY *proražení bubliny poškodilo všechny technologické společnosti, mnoho z nich ovšem přežilo (Amazon, eBay, Google, Yahoo!) *tyto firmy se rázem se ocitli v prostředí s vysokou mírou adopce výchozí technologie, kde nebyla příliš velká konkurence *vznikají „platformy“ – společnosti s obchodním modelem, obracejícím se k datům STRATEGIE PLATFOREM *jsou digitální infrastrukturou umožňující interakci *těží ze sítového efektu *využívají křížové subsidiace *ustavují svou politiku REKLAMNÍ PLATFORMY *reklamní platformy se vynořují z potřeby generovat zisk standardními prostředky *Google pomocí uživatelských dat vylepšoval vyhledávání, tuto praxi záhy nasadil i při vytvoření reklamního prostoru *tato praxe se také přenesla do prostoru fyzického – „surveillance capitalism“ CLOUDOVÉ PLATVORMY *hospodářství je dnes laminováno digitální vrstvou *Amazon svůj výpočetní fundament transformoval ve službu (AWS); úložiště, výpočetní čas, databázové systémy, vývojářské nástroje … *prakticky se jedná o outsourcing IT oddělení *Amazon (AWS), Microsoft (Azure), Alibaba … PRŮMYSLOVÉ PLATFORMY *„průmyslový internet věcí“ (IIOT), „průmysl 4.0“ *každá součást výrobního procesu je měřena; cílem je optimalizace – redukce mzdových a energetických nákladů spolu s náklady údržby *průmyslová platforma chce zajišťovat interoperabilitu měření výrobního procesu *MindSphere (Siemens), Predix (GE) PRODUKTOVÉ PLATFORMY *transformace zboží ve službu za účelem zajištění vyšší marže či stabilnějšího přílivu financí *Rolls Royce v 90‘s začíná své letecké motory pronajímat (platba za letovou hodinu) *u Rolls Royce optimalizace údržby měřením slouží jako konkurenční výhoda na jejím trhu *Rolls Roys, Zipcar a mnoho dalších … ŠTÍHLÉ PLATFORMY *platformy zprostředkování; kapitálem je téměř výlučně software *outsourcováni pracovníci, údržba, kapitál, edukace … *proliferace štíhlých platforem těží z existence cloudových nebo i jiných platforem *strategie „zeštíhlování“ outsourcingem za reklamu (Instacart) PLATFORMOVÝ KAPITALISMUS *směřování k monopolu je díky vytěžování síťového efektu vetknuto v DNA platforem *kapitalismus v podání platforem snižuje význam cenové konkurence; prostředky soutěže se stávají uzavírání ekosystému, gatekeeping a expanze v extrakci dat. *dlouhodobá stabilita platforem je diskutabilní zvláště u platforem štíhlých a platforem reklamních. SIRÉNOVÉ SERVERY *bezplatné služby jsou zpěvem Sirény, extrakce informací zajišťující rozvoj platformy vedou ke smršťování objemu hospodářství *toto schéma krátkodobých benefitů na obou stranách je důsledkem diskurzu svobodné informace *informace není svobodná, je to autorské dílo a takto by se s ní mělo zacházet