Co jsou uměnovědná studia? Úvod do uměnovědných studií Organizace studia a požadavky Kde studovat? Chodit na přednášky Interaktivní osnova Co studovat? Projít prezentace DENNÍHO studia Přečíst do ISU vožené texty ke studiuPřečíst do ISU vožené texty ke studiu Přednášky 20.9. úvod, estetika 25.10. umění, estetický soud 22.11. znak, vkus, kritika 6.12. kultura 2 Organizace studia a požadavky Zpracovat „text“ o aktuální uměnovědné problematice na jeden z dále uvedených pojmů Vybrat jeden pojem Definovat tento pojem pomocí minimálně dvou zdrojů Vybrat si aktuální téma s tímto pojmem související Napsat na toto téma – úvahu, esej, referát, kritiku… Celkový rozsah max. 4000 znaků včetně mezer; Důsledně citovat zdroje, včetně těch z internetu Zpracování probíhá v těchto termínech Výběr: pojmu, tématu a základní literatury – do 8.11.2019 (formou příspěvku do diskusního fóra, které bude založeno) Předložení textu práce elektronicky prostřednictvím IS – do 5.1. 2020 (nebo do dřívějšího zkouškového termínu) Závěrečná zkouška v podobě písemného testu ve zkouškovém období. Organizace studia a požadavky Pojmy k výběru pro zpracování semestrální práce Umělecké dílo Otevřené dílo Funkce umění Umělecká hodnota Umělecká kritika Masová kultura Kulturní průmysl Lidová kultura Postmoderní kultura Umělecká kritika Vztah umělce a publika Proměna vkusu 5 J. S. Bach… a 6 7 Uměnovědná studia Estetika Cultural StudiesObecná teorie umění Estetika filozofická „nauka o krásnu“ název dal oboru Alexander Gottlieb Baumgarten (1714- 62) spisem Aesthetica z roku 1750 kolísá mezi teorií smyslového poznání, teorií krásna a teorií umění Obecná teorie umění vyrůstá z empirické opozice vůči spekulativní filozofické estetice Max Dessoir a Emil Utitz – na počátku 20. století pojem „allgemeine Kunstwissenschaft“ JaroslavVolek (Základy obecné teorie umění. Praha, 1968)JaroslavVolek (Základy obecné teorie umění. Praha, 1968) také různé empiricky zaměřené přístupy k umění (např. sociologie umění, psychologie umění) Cultural Studies (kulturální studia) Britský (strukturální) marxismus (kulturalismus) Richard Hoggart E.P.Thompson RaymondWilliams, Culture and Society, 1958 Centrum pro současná kulturální studia, Birmingham, 1964 „od estetiky k antropologii“ Francouzský strukturalismus Roland Barthes, Mytologie, 1957 Dialektika kulturních studií Jonathan Culler, Krátký úvod do literární teorie, Brno 2002: „...je hnací silou kulturních studií napětí mezi touhou znovu objevit populární kulturu jako projev lidí či dát slovo kultuře skupin stojících na okraji a studiem masové kultury jako vnucované ideologie, jako represivní ideologické formace.“ (s. 54)54) blízkost k mediálním a komunikačním studiím zájem o populární kulturu Co je věda? Úvod do uměnovědných studií Empirická věda a filosofie Reálné či empirické vědy se odlišují od jiného druhu vědeckého poznání, filozofie, v několika podstatných rysech: 1) jsou "empirické", tedy vysvětlují empirické empirickým 2) jsou tematicky redukované 3) jsou metodicky abstraktní Ad 1) To znamená, že nevysvětlují empirické transcendentním (např. "bůh", "absolutní duch", "idea", "samopohyb"). Ad 2) Resignují na zodpovězení řady otázek typu:"Proč jsme na světě?", "Jaký je rozdíl mezi dobrem a zlem?", "Je sebevražda ospravedlnitelná jako řešení životní situace?". Ad 3) Používají pro různé jednotlivé případy výzkumných metod, které jsou do značné míry univerzální.Ve vědě není každý jednotlivý případ zpracováván specifickým přístupem, nýbrž je užíváno typizovaných či "normovaných" postupů. Jednotlivý případ není předmětem zájmu sám o sobě, ale jako prvek celé třídy jevů, jako reprezentant druhu, typu. Od jeho individuálních vlastností se "abstrahuje", pokud je není možné "zobecnit" na množinu jevů". Dělení věd novokantovci – Windelband, Rickert Vědy nomotetické (nomos = z řečtiny: zákon) Vědy idiografické (idios = z řečtiny: zvláštní, dílčí; grafé = z řečtiny: zaznamenávám, píši;) v anglosaském prostřední podobná polarita mezi sciences humanities Weberovo pojetí empirických sociálních věd Sociální realita – hodnotové ideje – významné jevy Empirická věda: Musím se vyhnout hodnocení Neobejde se bez vztahování k hodnotám Nikdy nemůže být úkolem zkušenostní (empirické) vědy zjišťovat závazné normy a ideály, aby z nich mohla vyvozovat recepty pro praxi. Empirická věda není s to nikoho naučit, co má, nýbrž pouze to, co může a – podle okolností – to, co chce. Estetický soud Úvod do uměnovědných studií 18 19 20 Základní okruhy problémů krása jako objektivní vlastnost předmětů krása jako výsledek poznávacích schopností subjektu krása jako výsledek funkčního vztahu předmětu k lidským potřebám Krása jako objektivní vlastnost Pythagoras (570 – 510 př. Kr.) Číslo, harmonie, řád Zlatý řez (φ = 0,618) 22 Nejjednodušší poměry: intervaly (n+1/n) 23 24 Krása jako objektivní vlastnost Platón (427 – 347 př. Kr.) Idea dobra a krásy Mimesis, dvojitá mimesis Aristoteles (384 – 322 př. Kr.) 25 Aristoteles (384 322 př. Kr.) Pozitivní mimesis Uvolnění citů, Katarze (očista duše) Středověk sv.Augustin – unitas multiplex sv.Tomáš Akvinský – integritas, harmonia, claritas Estetický soud II. (Kant) Úvod do uměnovědných studií Co na to Kant? – a co Vy? 27 Co na to Kant? – a co Vy? 28 Co na to Kant? – a co Vy? 29 Novověk René Descartes (1596 – 1650) Immauel Kant (1724 – 1804) DUŠEVNÍ MOHUTNOSTI Kritika čistého rozumu ROZUM Regulativní ideje:  nesmrtelná duše  svoboda 30  svoboda  nekonečno, resp. Bůh Kritika praktického rozumu VŮLE Základy metafyziky mravů „Jednej tak, jako by se maxima tvého jednání měla na základě tvé vůle stát obecným přírodním zákonem.“ Kritika soudnosti (1790) SOUDNOST (CIT) Estetický postoj – I. Kant Nezainteresovaná (nezaujatá) libost: Účelnost (bez účelu) – forma Vnímání (a svobodná hraVnímání (a svobodná hra představivosti a rozvažování) Pocity (nezaujaté) libosti (Estetický) soud – krásno Estetický soud – I. Kant ES je nezávislý na rozumu ES je jedinečný, nelze jej dále zobecnit ES nehodnotí „věc samu“ ale její formu