Intentio animatoris – Škola zprostředkování umění Igor Zhoř a rozvoj galerijní pedagogiky / FF MU - US98_14. 11. 2017 Radek Horáček / Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU / horacek@ped.muni.cz Galerijní a muzejní pedagogika a zprostředkování umění Akreditace nových studijních oborů (Mgr.) Brno – 2008 / Olomouc – 2012 Animátor nebo cicerone? – Co zprostředkujeme formou aktivizujícího programu (animace)? Škola zprostředkování umění ve škole? •Brožek, J.–Zhoř. I.. Besedy o umění v 6. ročníku. 1965 •Igor Zhoř, Petr Spielmann – kurátoři výstavy Výmluvnost kresby, Dům umění města Brna, 1961 •Igor Zhoř, Adolf Kroupa – iniciátoři vzniku sdružení, Mladí přátelé výtvarného umění Dům umění města Brna, 1960 •Igor Zhoř: Škola výtvarného myšlení. Brno : Krajské kulturní středisko, 1987 Interpretace výtvarného díla jako jedna ze základních součástí výtvarné pedagogiky Alfred Lichtwark: Übungen in der Betrachtung von Kunstwerken, 1897 Jacob Burckhardt: Der Cicerone, Hamburg 1855 Christoph Vitali: Haus der Kunst München 1994-2003 Igor Zhoř: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992 Jiří Kroupa: Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno : Masarykova univerzita, 2010 Zbyněk Fišer – Vladimír Havlík – Radek Horáček: Slovem, akcí, obrazem. MUNI 2015 Zprostředkování umění a galerijní animace Zprostředkování umění v Domě umění města Brna – tradice šesti desetiletí Muzejní kufřík – Muzeum moderního umění ve Vídni 1994 Umělec jako zprostředkovatel svého díla? („Umělec před svým dílem“ – teorie Igora Zhoře) Vladimír Kokolia – první Muzejní noc v Brně, 2004 Pavel Herynek – Modulátor, Použijte modul KK2, 2006 Je dobrým zprostředkovatelem teoretik či historik umění? Je dobrým zprostředkovatelem galerijní pedagog? (animátor, lektor, galerijní (muzejní) pedagog, průvodce, cicerone, „šerpa“, „číšník umění“) Známe rizika interpretace? Umberto Eco: Interpretation and Overinterpretation. University of Cambridge, V.B. 1992 (Interpretácia a nadinterpretácia, Archa, Bratislava 1995) Intentio auctoris Intentio operis Intentio lectoris ??? Intentio animatoris ??? Prof. PaedDr. Igor Zhoř, CSc. (9. 3. 1925 - 22. 11. 1997) 1959 – nástup na Katedru výtvarné výchovy PdF UJEP Brno 1968 - 1989 – politicky vynucený odchod ze školství 1990 - 1993 – pozice vedoucího Katedry VV PdF MU (1990-1991 proděkan PdF MU) 1992 - 1997 – souběžné působení i na FaVU VUT v Brně 1997 – pozice děkana FaVU VUT v Brně (spluzakladatel FaVU- 1992) Geometrie v krajině – kurs akční tvorby, Cikháj 1992 Arsenale 1990, Bienále Benátky 1990 – Zájezd TT klubu Příklady vyučovacích předmětů zaměřených na zprostředkování umění a galerijní animace •Komunikace s výtvarným dílem I a II, Galerijní animace I a II, katedra Vv Pedagogické fakulty OU v Ostravě (D. Lasotová) •Orbis Pictus, katedra Vv PdF UK v Praze (I. Špirk, M. Fulková) •Galerijní animace, umělecké centrum, katedra Vv, UP v Olomouci (Martin Horáček) •GAKAB - galerijní animace, katedra VV PdF Univerzity Hradec Králové (K. Galajdová) •Galerijní animace, katedra Vv PdF Západočeské univerzity v Plzni (R. Podlipský) •Zprostředkování umění, katedra Vv PdF MU (R. Horáček) •Analýza a interpretace umění I.-II., Fakulta umění a designu UJEP v Ústí n.L. (Z. Sedláček) •Výtvarná interpretace kulturní památky, katedra Vv PdF Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (R. Chodura, Z. Hosman) •Zprostředkování výtvarné tvorby, Katedra výtv. kultury PdF UJEP v Ústí n.L.(J.Géringová, J.Řezáč) Galerijní pedagogika – proměnlivý prostor pro nové formy komunikace diváka s uměním Dílo – umělec – křoví – zprostředkovatel