Umělecký trh jako fenomén umění 20. století – 29. 10. 2019 1. Dalibor Chatrný – Krychle (iluzivní vymezení zobrazení krychle v horním rohu místnosti) 2. René Block – nabídka prodeje Werneru Haftmannovi, řediteli Deutsche Nationalgalerie v r. 1967 (Obraz Ema (Akt na schodech) Gerharda Richtera z r. 1966 – za 7 000,-DM) 3. Michal Gabriel – sochy v areálu golfového hřiště Jinačovice 4. Nejdražší obraz – obrazy Františka Kupky jako nejdražší položka na trhu s českým uměním 20. století (nejdražší více než 50 mil. Kč) 5. Jackson Pollock – Obraz č. 5 – rekordní prodej roku 2006 – za 153 milionů dolarů – ukázka fotografií z novin a časopisů s mylně uvedeným obrazem 6. Veletrh v Kolíně n.R. v r. 2004 – Art Cologne – Jiří Černický-Jehelníčky v Galerii Charim, Zdeněk Sýkora – obrazy a grafika v Galerii Art Affairs, Pavel Hayek v Galerii Hoffmann 7. Art Prague a obraz Václava Boštíka za 420 000,-Kč v r. 2004 8. Lukáš Karbus (2015) a Vladimír Houdek (2013 a 2014) v Galerii Polansky na berlínském veletrhu „abc art contemporary berlin“ Daniel-Henry Kahnweiler - Příběh galeristy – obchodníka s obrazy - založil galerii jako třiadvacetiletý mládenec v r. 1907 (Picasso – Avignonské slečny) - navázal na obchodníka s obrazy Ambroise Vollarda (který prodával mj. impresionisty) a byl hlavním galeristou a propagátorem nastupujících kubistů. - podílí se jako obchodník s obrazy na propagování a rozvoji nových uměleckých tendencí - v knižním rozhovoru z roku 1961 Kahnweiler kritizuje jiné obchodníky, „kteří dodávají zákazníkům zboží podle jejich přání,“ a dodává: „Já jako obchodník s obrazy jsem naproti tomu chtěl vystavovat, abych tak řekl, veřejnému obdivu malíře, které obecenstvo vůbec neznalo a kterým bylo třeba teprve razit cestu.“ (Kahnweiler, Daniel Henry. Mé galerie a moji malíři. Praha 1964, s. 23.) - ale ve stejné knize na str. 60 Kahnweiler podivuhodně příkře odmítá gestickou abstrakci. Když se ho publicista Francis Crémieux ptá, zda si myslí, že dnešní poučenější publikum umí obrazům porozumět lépe, Kahnweiler odpovídá: „Nemyslím. Prázdnota, bezcennost malování, kterému se říká abstrakce nebo tachismus, je dokázána právě tím, že je nikdo neodmítá.“ Slavný a uznávaný objevitel kubismu tedy v roce 1961 odmítá gestickou abstrakci jako „bezcenné malování“. V té době je to aktuální a nastupující umělecký proud – přesně takový, jakým byl v roce 1907 kubismus. Copak ztratil ve svých sedmasedmdesáti letech někdejší citlivost pro aktuální umění? Co by řekl na to, že v roce 2008 bude Jackson Pollock stejně drahý jako Pablo Picasso? Nebo tušil nějakou vývojovou souvislost, která se dosud neprojevila? (citace z knížky Radek Horáček, Umění bez revolucí?, 2015) Veletrhy umění Art Cologne v Kolíně nad Rýnem (od začátku 50. let 20.stol, moderna i současné umění (výjimečně účast českých galerií – J. Švestka…) Artforum Berlín (1997-2007– nejaktuálnější umění, v r. 2000 Gal. J. Švestka) abc art contemporary berlin (od 2008 do 2016), Positions Berlin (od 2014) Art Berlin (od 2017 – nově ve spolupráci s Art Cologne)) Viennafair (od 2005 – aktuální umění, zájem o galerie Střední a Východní Evropy) Art Basel, Frieze Art Fair London, dále, Štrasburk, Moskva, Boston, Chicago, Milano Art Prague od r. 2002 – výběr českých a několika zahraničních soukromých galerií se zaměřením na současné umění, od r.2008 i samostatný veletrh současné fotografie Brno Art Fair (2009, 37 vystavovatelů, 3480 návštěvníků) Aukční společnosti: 1. ART CONSULTING, Sýpka, Dorotheum, Sotheby´s, Christie´s aj.