Spolupráce knihoven a škol v ČR Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. pmazacov@phil.muni.cz https://www.muni.cz/lide/6795-pavlina-mazacova KISK, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity 1 Východiska • •Gramotnosti •Různá vzdělávací prostředí •Celoživotní vzdělávání •Aktéři veřejného prostoru ve vzdělávání •Význam spolupráce knihoven a škol • • 2 Východiska •Na každém dalším stupni vzdělávání čeká studenta nový knihovník, který jej provede dalším studiem. V případě, že chceme informační výchovu řešit systematicky a efektivně, musíme mezi sebou být na různých stupních studentova života propojeni. •Jeden může obohatit druhého a posílit tak sám sebe. Stejné je to s knihovníky a pedagogy, i s knihovníky navzájem. Proto sdílejme svoje zkušenosti a společně tvořme systematický a propojený systém informační výchovy v knihovnách. • •Viz např. prezentace z r. 2015 Quo vadis, informační vzdělávání? •https://ipk.nkp.cz/docs/Mazacova_Pardubice.pdf • 3 Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2017-2020 • •https://ipk.nkp.cz/docs/koncepce/koncepce_k_vystaveni.pdf •Reflektuje klíčové oblasti rozvoje českého knihovnictví a informační vědy •PRIORITY • 4 5 SWOT analýza stavu v koncepci •Slabé stránky: • 6 Prioritní oblast 2 koncepce Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra 7 Prioritní oblast 2 koncepce Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra 8 Prioritní oblast 2 koncepce Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra 9 Tradice v ČR – IVIG, IVU SDRUK •IVIG – Komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost (IVIG) při Asociaci knihoven vysokých škol (AKVŠ) ČR •Klíčovým bylo vytvoření Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v České republice (2008) •Standardy informačně gramotného studenta vysoké školy (2004/2007), které přijala jako doporučující dokumenty Asociace knihoven vysokých škol České republiky •Viz např. článek M. Dombrovské –http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/2010-2-4 • •Spolupráce VŠ s akademickými knihovnami • •Koncepční a metodické materiály, odborné příspěvky •Např. článek Metodika lekcí informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě v Brně (s akcentem pedagogického konstruktivismu) •https://is.muni.cz/el/1421/jaro2016/VIKBA32/um/62707957/Infos_a_jak_na_IV_ve_vysokoskolskem_prostr edi.pdf 10 Spolupráce učitelů a knihovníků na MU 11 12 Výzkumy spolupráce knihoven a škol v ČR •Nesystematické •Na úrovni profesních organizací knihovnictví v ĆR (SKIP, SDRUK) •Na úrovni IVIG •Na úrovni akademického pracoviště Kabinet informačních studií a knihovnictví (KISK) FF MU • • 13 Aktuální průzkum v ČR • •K dispozici zpracovaná a vyhodnocená data na •https://ipk.nkp.cz/docs/pardubice-2019/Pillerova.pdf • •Zakázka pro potřeby Memoranda o spolupráci MŠMT a MK ČR •Na tvorbě dotazníku se začalo pracovat na jaře 2019 – KI NK, Sekce VK SKIP, KISK FF MUNI •Sběr dat se uskutečnil v období květen/červen 2019 pomocí online dotazníků •Určen pro všechny typy knihoven •Cíle: –Zmapovat současný stav spolupráce knihoven a škol –Zjistit překážky a příležitosti pro další rozvoj této spolupráce –Mít podklady pro lepší nastavení spolupráce mezi knihovnami a školami 14 Účast v dotazníkovém šetření 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Názor knihovníků 31 32 33 Průzkum Spolupráce knihoven a škol 34 Příklad dobré praxe spolupráce knihoven a škol v ČR 35 https://www.conebylovucebnici.cz/ 36 https://www.conebylovucebnici.cz/ Co nebylo v učebnici •Podpora MŠMT •2018-2020 §SKIP + CRA UZS ČR §Cca 20 veřejných knihoven + 20 škol (různé kraje ČR, různé typy škol) § •Cíl: •rozvoj deklarované a perspektivní spolupráce na úrovni společenství praxe, především v žité realitě knihovník – učitel •sdílení dobré praxe •společná podpora potřebnosti informačního vzdělávání reflektujícího práci s informacemi a technologiemi •snaha prosadit oblasti IG do kurikulárních dokumentů a šablon • 37 Fungování společenství praxe v projektu 38 39 40 41 Rozvíjení informační gramotnosti 42 https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/figure_2_2018-01-corr-cropped.png Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu) 43 Moderní didaktika v edukační praxi knihovny (a spolupracující školy) • •aneb •a) Potřeby učícího knihovníka jako vzdělavatele •b) Nároky či požadavky učitele •c) Vzdělávací potřeby žáků •c) NUTNOST evaluace a reflexe výuky od všech jejích aktérů • 44 45 Výstupy projektu Co nebylo v učebnici 46 47 EVALUACE V INFORMAČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ •Nepříliš řešená (viz průzkum) •Potřebný (sebe)reflektivní přístup lektora –P. Mazáčová, Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe. ITlib. Informačné technológie a knižnice, Centrum vedecko-technických informácií SR, 2018, roč. 22, č. 2, s. 12-17. ISSN 1335-793X. –Diplomová práce: E. Hermanová (2019). Formy a nástroje evaluácie informačného vzdelávania užívateľov: prax vybraných mestských knižníc z Českej republiky a Slovinska. KISK. Vedoucí P. Mazáčová – •dílčí publikace, nástroje (např. 100 metod - https://100metod.cz/) – 48 PRŮBĚH EVALUACE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU na příkladu projektu Co nebylo v učebnici 49 50 51 EVALUAČNÍ NÁSTROJE PRO EDUKAČNÍ AKTIVITY 52 EVALUAČNÍ NÁSTROJE PRO EDUKAČNÍ AKTIVITY 53 PILOTNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 54 FINÁLNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 55 PILOTNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 56 FINÁLNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO A 57 FINÁLNÍ OVĚŘOVÁNÍ JEDNÉ LEKCE – MĚSTO B 58 DOTAZNÍK ZPĚTNÉ VAZBY NA JEDNU LEKCI - NEOVĚŘOVATELÉ 59 DOTAZNÍK ZPĚTNÉ VAZBY NA JEDNU LEKCI - NEOVĚŘOVATELÉ 60 DOTAZNÍK ZPĚTNÉ VAZBY NA JEDNU LEKCI - NEOVĚŘOVATELÉ 61 DOTAZNÍK ZPĚTNÉ VAZBY NA JEDNU LEKCI - NEOVĚŘOVATELÉ 62 Projekt Co nebylo v učebnici Vzdělávací program: S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení Cílová skupina: žáci 3. až 5. ročníku ZŠ EVALUAČNÍ PROCES 16 VYUČOVACÍCH HODIN (PILOT + FINÁL) 63 Reflexe spolupráce učících knihovníků a učitelů 64 Moderní didaktika ve spolupráci knihoven a škol – co už tedy víme •Žák •Čtenářská gramotnost = informační gramotnost = digitální kompetence •Heterogenita a dynamika skupiny (inkluze) •Různorodé postoje / názory (i politické) / sociální zázemí žáků •Žák upřednostňuje obraz a zvuk •Žák chce akci / změnu / konkrétní výstup / technologie ano i ne • 65 Moderní didaktika ve spolupráci knihoven a škol – co už tedy víme •Metody pro podporu celoživotního učení a rozvoj gramotností, které žáky baví •Místně zakotvené vzdělávání (regionální problematika, práce s mediálními produkty) •Badatelská výuka (informační gramotnost, kritické myšlení) •Problémová výuka (spolupráce, komunikace, sdílení) •Zážitková pedagogika (knihovna, text, sdělení) •Projektové aktivity (cesta za odborným textem) • 66 MÁ TO SMYSL J •Akcentace odborného zájmu o informační gramotnost (modely, standardy) •Posílení digitálních kompetencí •Vytvoření funkčního společenství praxe knihovníků a učitelů •Zkušenost studentů KISK pro budoucí knihovnickou praxi •Koncept informačního vzdělávání pro 21. století •Moderní edukační přístupy k celoživotnímu učení •Evaluace, reflexe a sebereflexe jako součást práce vzdělavatele i žáků • 67 SRDEČNĚ VÁS ZVU •Národní seminář informačního vzdělávání •NASIV 2020 • • „Knihovna jako vzdělávací prostředí“ • •KDO pořádá: KISK FF MU • •KDE: Brno, Školicí a administrativní centrum Cejl • •KDY: 10. až 11. března 2020 • •Sekce •Architektura vzdělávacího prostředí a knihoven •Online vzdělávací prostředí •Společenství praxe knihovny a školy •Didaktické aspekty práce s funkčním textem (čtenářské kontinuum) •Humanitní vědy dokořán - digitalizované kulturní dědictví pro vzdělávání nejen v knihovnách •IVIG sekce • •Přednášky •Workshopy •Diskusní panel • 68 •Kontaktní údaje •pro spolupráci, otázky, náměty: • pmazacov@phil.muni.cz 69