K textům v každém semináři jsou zde uloženy orientační otázky. Připravte si prosím odpovědi. Nezachycují samozřejmě téma v celé šířce, vedou spíš k úvaze nad ukázkou z textu. Odpovědi pak společně shrneme, popř. doplním/e o další relevantní informace. 1. Legendistický diskurs a postava sv. Václava K textu: - Význam bibl. odkazu v úvodu legendy. - Základní okamžiky v tematizaci dětství sv. V. – topika? - Václav a jeho odpůrci - charakterizujte metodu a strategii jeho prezentace v textu (topika?). - Václav a jeho vztah k matce – charakterizujte metodu a strategii jeho prezentace v textu. Podobně i v následujících pasážích textu: - Václav se dozvídá o chystané vraždě; - akt vraždy a jeho výklad v legendě; - pohřeb a první zázraky a jejich význam v legendě. 2. Středovéká satira K textu: Viklefice: - Kdo je terčem parodie? (Jaké jsou širší dobové souvislosti?) - Argumentace využitá pro zesměšnění ženy? - Jaký žánr je použit? Píseň o ženách: - Způsob využití biblického textu. - Obraz lstivých praktik ženy – charakterizujte. O bázni Boží (není satirický text): - Využití topického motivu Ubi sunt?/ Kde jsou? Kam se poděli? Najděte příklady a vysvětlete. - Najděte působivé metafory spojené se smrtí. - Charakterizujte hlavní téma závěru skladby. 3. Pašije pražských židů K textu: - Co byl pražský protižidovský pogrom r. 1389? - Metody jeho zobrazení prostřednictvím posvátné parodie. - Najděte doslovné citaci či volné parafráze bibl. textu a vysvětlete zp. jejich využití v „posvátné parodii“. - Co je to travestie? - Jaký je autorův postoj k události? 4. Žákovská poezie K textům: Synovský dopis: - Charakterizujte žánr a funkci „žebravého listu“. - Pokuste se stanovist základní části listu (epistoly). Rada zkušeného žáka: - Co je charakteristické pro způsob zobrazení postavy sedláka? - Sedlák versus žák – najdete analogie v jiných textech? - Charakterizujte formu básně. Vinné rozjímání – básnická hříčka – přečtěte správně. Lotrovský otčenáš – parodia sacra. - Metoda využití modlitby ve skladbě. - Co je tzv. selský otčenáš ? Ex Litoměřic socii composuerunt – určete žánr, doložte. Ukázky dvou starých tisků – nález poezie z 1. pol. 16. stol. Přečtěte a charakterizujte texty. 5. Hynek z Poděbrad K textu: Májový sen (text se nedochoval v úplnosti); charakterizujte: - verš, rým; - úvod (přesněji: - jeho zachovaná část) – téma, způsob (úroveň?) zpracování; - postava dívky a její role v textu; - dialog rozmlouvajících subjektů; - najděte prvky dvorské poezie; - které naopak do jejího rámce nepatří? - závěr skladby (od verše „A má-li kdo…“) ve vztahu k předchozímu textu. 6. Rozmlúvanije K textu: - zkuste odhalit autora i tiskaře, popište svou cestu; - zkuste datovat; - žánr, forma skladby; - hlavní téma; - vztah ilustrace k tématu textu (?) 7. Raně novověký cestopis: O. Prefát z Vlkanova: Cesta z Prahy do Benátek (…) K textu - četba starého tisku; obraz života na poutnické lodi. 8. N. Vodňanský z Uračova: Theatrum mundi minoris (…) K textu: - Podoba strukturace lidských „bíd“; - Kniha první – téma, způsob zpracování, intertextualita; - Bída sedláků; - Bída plavců; - lze najít analogie s Komenského Labyrintem? - charakteristika stylu Vodňanského. 9. J. A. Komenský: Centrum securitatis K ediční poznámce; vysvětlete:: - co je různočtení? - co jsou marginálie? - co značí číslice po obou stranách textu? K textu; vysvětlete. - co jsou Ezechielova kola? - schéma a funkce sedmi kol, v nichž se točí svět; - jejich charakteristiky; - vysvětlete ideový význam celého obrazu; - charakterizujte Komenského styl, najděte typické umělecké prostředky. 10. B. J. H. Bilovský: Církevní cherubín. Obraz J. Sarkandra ve verš. legendě K textu; charakterizujte: - forma skladby; - postava J. Sarkandra; - postavy ostatní – vztah k protagonistovi, zp. zachycení; - estetizace krutosti? - vztah k barokní senzibilitě. 11. Valentin Bernard Jestřábský: Vidění rozličné sedláčka sprostného K textu: V ukázce uvažte, jak se liší postava Sedláčka od Poutníka Komenského Labyrintu,, jeho průvodce Anděl od průvodců Poutníkových, srovnejte způsob zobrazení světa ve Vidění a LS.