ANO NE Osobní hodnoty a schopnosti 1. Jsem si vědom svého názoru na svět? ////// // 2. Oceňuji svoje hodnoty a schopnosti? ////// / 3. Umím myslet tvořivě a kriticky? /////// 4. Jsou pro mě důležitější nemateriální záležitosti? ///// /// Vztahové schopnosti 5. Jsem citlivý vůči ostatním? //////// 6. Mám dlouhodobé vztahy s lidmi z jiných kultur? // ////// 7. Mám rád společnost ostatních lidí? //////// 8. Respektuji různost a cením si jí? //////// Interkulturní znalost a citlivost 9. Cením si svého kulturního zázemí a znám jeho kulturní limity? ////// 10. Respektuji a toleruji kulturní rozdíly? ////// 11. Jsem schopný vidět svět jinak než skrze vlastní kulturní filtr, tedy z jiné kulturní perspektivy? /// //// 12. Jsem si vědom norem, zvyků, víry, umění, každodenních činností a formálních náležitostí v různých kulturách? /////// 13. Sbírám informace o svém původu, abych předešel příliš úzkému a „místnímu“ pohledu na svět? / /////// 14. Jsem schopný komunikovat s ostatními a používat jejich způsob komunikace? ///// / 15. Jsem připravený se emočně i intelektuálně otevřít neznámému a cizímu? /// /// 16. Chápu, že to, co je normální pro mě, nemusí být normální v jiné kultuře? /////// 17. Umím interpretovat emoční náznaky? //// / 18. Umím identifikovat různé způsoby komunikace (v různých jazycích a různými způsoby)? / ///// Globální záležitosti a povědomí 19. Vím, co momentálně trápí lidstvo? //// /// 20. Zajímám se o světové události? / ///// 21. Zamýšlím se nad řešením světových problémů? /////// 22. Cítím se být součástí komunit, jako např. EU nebo svět? /// ///// Vzdělávání učitelů 23. Jsou budoucí učitelé vedeni k empatii? //// // 24. Jsou si budoucí učitelé vědomi interkulturních souvislostí? /// /// 25. Jsou budoucí učitelé vybaveni co do výukových metod, kritického myšlení, týmové spolupráce, řešení konfliktů a „různosti“ perspektiv? /// /// 26. Vědí budoucí učitelé, jak zajistit pocit bezpečí ve výuce? /// /// 27. Vědí budoucí učitelé, jak řešit konflikty nenásilně? ///// Převzato z: Karwacka-Vögele, K. (2012): Towards Indicators of Intercultural Understanding. In: Brotto, F. et al. (2012): Intercultural Competence for All. Preparation for living in a heterogeneous world. Pestalozzi series No. 2. Council of Europe Publishing, Strasbourg.