Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka Linda Doleží Přednáška 2 Osnova •Osvojování jazyka jako disciplína •Nativismus vs. funkcionalismus •Osvojování jazyka – charakteristika základních rysů a období •Osvojování jazyka u vícejazyčných mluvčích •Implikace poznatků pro výukovou praxi • •Child: My teacher holded the rabbits and we patted them. •(Dítě: Moje učitelka držela králíky a my jsme si je hladili.) •Parent: Did you say your teacher held the baby rabbits? •(Rodič: Říkal jsi, že tvoje učitelka držela králíčky?) •Child: Yes. •(Dítě: Ano.) •Parent: What did you say she did? •(Rodič: Co jsi říkal, že dělala?) •Child: She holded the baby rabbits and we patted them. •(Dítě: Držela králíčky a my jsme si je hladili.) •Parent: Did you say she held them tightly? •(Rodič: Říkal jsi, že je držela pevně?) •Child: No, she holded them loosely. •(Dítě: Ne, držela je volně.) (Cazden, 1972) • • •Child: Nobody don’t like me. •(Dítě: Nikdo mě nemá rád.) •Mother: No, say „Nobody likes me“. •(Matka: Ne, řekni: „Nikdo mě nemá rád“.) •Child: Nobody don’t like me. •(Dítě: Nikdo mě nemá rád.) •(Tato replika se několikrát opakuje.) •Mother: No, listen carefully: say „Nobody likes me“. •(Matka: Ne, poslouchej pozorně: řekni „Nikdo mě nemá rád“.) •Child: Oh! Nobody don’t likes me. •(Dítě: Och! Nikdo mě nemá rád) (McNeill, 1970) • Vrozenost? Výzva •Primární lingvistická data (PLD, Primary Linguistic Data) •Logický problém jazykové akvizice •Nedostatečnost stimulu •Žádná negativní evidence (no negative evidence) •Hypotéza kritického období (critical period hypothesis) •Eric Lenneberg (1967) • • • • • • •Foto, zdroj: https://healthcare.utah.edu/healthfeed/postings/2017/06/baby-bookworms.php Výzkum • Preferential Looking Task.pdf Video AV ČR • •https://domaci.ihned.cz/c1-66637150-deti-se-uci-mluvit-uz-v-deloze-nejranejsi-vyvoj-jazyka-zkoumaj i-cesti-vedci? • Stádia vývoje Percepce ▪ vnímání zvuků ▪ pomocí měření rychlosti tlukotu srdce plodu bylo zjištěno, že plod/dítě reaguje na hlas matky Percepce ▪ děti reagují na hlasy, které znají (měření rychlosti cumlání dudlíku) ▪ dokáží rozlišit jazyky, které patří do stejné třídy ▪ jsou schopny rozlišit všechny hlásky i ty, které se v jejich mateřském jazyce nevyskytují Produkce ▪ vegetativní zvuky (pláč) ▪ broukání ▪ počátek žvatlání Prenatální období 0–3 měsíce Stádia vývoje Percepce ▪ děti začínají být citlivé na změny tónu v hlase ▪ reagují na slovo ne ▪ reagují na nové zvuky (hračky, toustovač apod.) Produkce ▪ broukání ▪ počátek žvatlání - nejprve podobné ve všech jazycích (ba, ba, bi, bi, bu, bu) ▪ učí se modulovat hlas, šepot, křik ▪ žvatláním reagují na vnější podněty, učí se žvatláním vyjadřovat svoje potřeby 4–6 měsíců Percepce ▪ dítě reaguje na svoje jméno (měření otáčení hlavy) ▪ rozpoznává názvy známých objektů, podá je, nebo se podívá směrem, kde leží apod. ▪ reaguje např. na výzvy typu Dej to mamince a otázky typu Víc džusu? ▪ klesá citlivost na hlásky, které do cílového jazyka nepatří, naopak stoupá citlivost na veškeré zvukové jevy cílového jazyka se týkající ▪ využívá osvojených znalostí o zvukové stránce jazyka k jeho segmentaci Produkce ▪ žvatlání se mění, objevují se další vokály, další konsonanty, jazykově specifické (okolo 10 měsíců) ▪ vokální žvatlání u neslyšících dětí okolo 10 měsíců ustává, objevuje se manuální žvatlání ▪ snaha komunikovat, zaujmout pozornost ▪ první slova Stádia vývoje 7–12 měsíců Produkce ▪ jednoslovné stádium ▪ slovní zásoba okolo 50 a více slov Produkce ▪ první spojování slov ▪ dvouslovné otázky typu Where ball? (Kde míč?), More chippies? (Více hranolek?), What that? (Co tamto?) ▪ mohou tvořit fráze typické pro stádium I, viz níže, jako např. Birdie go (Ptáček jde), No dogie (Žádný pejsek, není pejsek), More push (Víc tlačit) Stádia vývoje 1 rok 1,5 roku Produkce ▪ slovní zásoba okolo 400 slov, začíná prudký nárůst slovní zásoby (tzv. vocabulary spurt) ▪ MLU zde 1,75, stádium I ▪ děti neprodukují ještě správné věty, dokáží však rozlišit, zda věta je, nebo není správně, na odchylky od běžného úzu jsou velice citlivé ▪ tzv. stádium telegrafické řeči Produkce ▪ slovní zásoba okolo 900 slov, MLU 2,25, stádium II ▪ objevují se determinátory, zájmena, -ing formy (průběhový čas) a minulý čas (angličtina), tedy morfologie a funkční slova ▪ přílišná regularizace (overregularization), např. u minulého času anglických sloves - go (jít) → goed (šel)místo went ▪ jednoduché věty Stádia vývoje 2 roky 2,5–3 roky Stádia vývoje Produkce ▪ slovní zásoba okolo 1200 slov, MLU 2,75, stádium III ▪ objevují se pomocná slovesa, prepozice a další gramatické morfémy ▪ první syntaktické transformace: - inverze subjektu a pomocného slovesa (SAI) Is Daddy mad? (Je tatínek šílený?) - pohyb wh-slov Where is he going? (Kam jde?) 3–3,5 roku 3,5–4 roky Produkce ▪ slovní zásoba okolo 1500 slov, MLU 3,50, stádium IV ▪ objevují se souvětí Produkce ▪ slovní zásoba okolo 1900 slov, MLU 4,0, stádium V ▪ více spojek, časové výrazy typu před a po ▪ vývoj metajazykových schopností, definice slov, opravování vlastních chyb Produkce ▪ přílišná regularizace se objevuje až do věku 10 let, je však řídká ▪ pomalý nárůst slovní zásoby ▪ někteří autoři považují proces akvizice v této době již za téměř zcela ukončený ▪ Carol Chomsky (1969) dokazuje, že některé struktury si dítě osvojuje až do věku 10 let ▪ podobně Ladyženskajová (1963) uvádí, že ještě v sedmé třídě někteří žáci neovládají jisté syntaktické vztahy, běžně užívané dospělými (Pačesová, 1979, s. 12) 4–5 let od 5 let Stádia vývoje Zrození slova •4.50 • •https://www.youtube.com/watch?v=RE4ce4mexrU&t=299s Čeština jako L1 •Smolík, Seidlová Málková (2014) – velmi obecné, data k češtině chybí • •Saicová Římalová (2013) – pouze jednoslovné stádium vývoje, konkrétní jazyková data • •Průcha (2011) – vývojová psycholingvistika, velmi obecné, data k češtině chybí • •Karl Ohnesorg – fonetické studie •Marie Krčmová – vedení učitelů MŠ • Pačesová (1979) •vágnost jazykového pojmenování •„novátorské“ derivace: vokalhotkovat, Už ho nebacej, on se zhodnější. •pádový systém: počátek - singulár, pravidelnost (brouky, koberci), dotváření chybějících tvarů (teplák, dveř) •kolísání rodu: Honzík papala •pády: nominativ sg. a pl., akuzativ, genitiv, dativ, vokativ, lokál, instrumentál •předložky: nejprve chybí (dítě užívá juxtapozici: miminko kočárek, miminko kočárku, miminko v kočárku), primární je ale směr (do, z, o), předložka s je často vynechávána – výrazná koncovka instrumentálu (chlebíček máslíčkem, polivečka nudličkama) •slovesa: infinitiv – má spoustu funkcí, jako první se v indikativu prézentu objevuje 3. osoba, relativně brzy se objevuje imperativ (ale pozor, tvary jako např. lehnite, uteknite apod.) a kondicionál •čas přítomný, čas minulý, futurum •vid: nejprve slovesa nedokonavá, pak dokonavá (novotvary: spinkout, vysypnout, dozpívnout) • • • • • • • • • Porozumění - dítě (věk 1, 1, 17) „Kde máš očka?“ – Správně ukáže. Dítě (věk 1, 1, 21) „Jak dělá auto?“ Tů. Dítě (věk 1, 2, 14) „Dej mi políbit ručičku“ – Podá. „A dej mi tu druhou“ – Podá. (Ohnesorg, 1948) • Produkce - auto a haf (1, 20-21), auto hů (1, 1, 0), auto dědě (1, 1, 4) /auto jede/ (Ohnesorg, 1948), nišku (1, 5, 28), plstičkama (1, 7, 12), žibičkova (1, 9, 3), kočkovi (1, 10, 0), hapalo, hapal (1, 5, 1), papaji (1, 5, 1), toji to (1, 5, 1), papali sme (1, 5, 1), koza mé (1, 5, 21), do vokna (1, 7, 31), lopatka pisečkova (1, 9, 13), pocem, ďipič (1, 6, 3), fouknu neboli (1, 11, 3) (Pačesová, 1968), ponožky nandat (1, 11) (Smolík, 2002), máma melom (20 měsíců), tata binkaj, Maja biškem a deda babi lešeli (21 měsíců) (Karasová, 2007) • CHILDES Chromá Čeština jako L2 PŘÍKLADY Z ČJ JAKO L2 •Kluk díva na televizi. (7 let) •Chlapec díva na televizi. (9 let) •Chlapec podiva na televizi. (11 let) • •Kluk se kouká televizoru. (10 let) •Holčička se čtuje knihu. (10 let) •Panenka se leží od televizeri. (10 let) •Kluke se sedí stůlu. (10 let) •Hračka se lezi kobercu. (10 let) •Kočka se spi. (10 let) • • •...holka se díva knihu... (9 let) •...kluk sedí na stul...(9 let) • •Holka čti. (13 let) •Kočka spat. (13 let) •Kluk televizoru kouka. (13 let) •Máme paninka. Máme žaba. •Máme racek. Máme žydle. (13 let) • •Maminka tatinka grilovali. (14 let, 6. třída) • Vícejazyčná mysl https://www.britishcouncil.fr/blog/mythes-multilinguisme