Uvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka Linda Doleží Kompetence učitele češtiny jako druhého/cizího jazyka Oblasti: • Cílové skupiny - studenti / žáci • Vyučující • Metody • Průvodci • Rozvoj • Zkušenost Cizinci v ČR • Občané EU • Uprchlíci a žadatelé o azyl a doplňkovou ochranu, azylanti a držitelé mezinárodní ochrany • Občané třetích zemí http://cizinci.cz/cs/2017-cizinci-v-cr https://www.czso.cz/csu/cizinci/cizinci-pocet-cizincu http://www.asimos.cz/Zivotni-situace/Azyl/ • Občanem třetí země je občan státu, který není členem EU a není zároveň občanem Islandu, Lichtenštejnská, Norska a Švýcarska. • Členské státy EU jsou Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Lucembursko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, Slovensko, Slovinsko, Španělsko a Švédsko (28). www.mvcr.cz Mezinárodní ochrana • Mezinárodní ochrana je pojem, který český zákon o azylu používá ke společnému označení azylu a doplňkové ochrany. • Mezinárodní ochrana se uděluje cizincům, kteří se nacházejí v České republice a kteří se z určitých důvodů nemohou vrátit zpět do své země. • V případě získání mezinárodní ochrany vám tedy bude především umožněno legálně pobývat na území České republiky. Důvody • 1. Azyl z důvodu pronásledování - bude vám udělen v případě, že vám v zemi původu hrozí natolik vážné nebezpečí, že vrátit se zpět by pro vás znamenalo ohrožení života nebo porušení vašich základních práv (např. pokud by vám v zemi hrozilo mučení, fyzické nebo psychické násilí, sexuálnímu násilí, trest smrti či nespravedlivé odsouzení k nepřiměřenému trestu atd.) 2. Azyl za účelem sloučení rodiny - může vám být udělen v případě, že někdo z blízkých členů vaší rodiny (otec, matka, manžel, manželka atd.) získal v České republice azyl z důvodu pronásledování nebo humanitární azyl. 3. Humanitární azyl - může vám být udělen v případě, že nesplňujete důvody pro udělení azylu z důvodu pronásledování ani azylu za účelem sloučení rodiny, přesto však existují velmi závažné důvody, pro které se do své země vrátit nemůžete. Cílové skupiny - statistika V Ý V O J P O C T U C I Z I N C Ů V CR P O D L E T Y P U P O B Y T U TREND IN THE NUMBER OF FOREIGNERS IN THE CR BY TYPE OF RESIDENCE Tisíce/Thousands 2004 - 2018 (31.12.) 600 b e : 500 4 -s: -zz 35: :5: 2ZZ HZ z:z i." I trvale poem PERMANENTRESIDENCE DLOUHODOBÉ POBYTY NAD 90 DNU LONG-TERM RESIDENCE OVER90 DA YS P r a m e n ; Ř e d i t e l s t v í s l u ž b y c i z i n e c k é p o l i c i e M V ČR Cizinci podle státního občanství k 31.12. - územní srovnání1 Cbdobrr 31. 12, 2016 z toho statni občanství Cizinci celkem 2 toho ženy 7 » m a B I I 2 toho riefafní T A M Í z toho ftarnia c u Slovensko Némecko Polsko USUU1I UJIIMJ Ukrajina Vietnam Rusko Česká republika 564 345 243 628 232 493 116 817 21 267 21 279 331 852 131 302 61 097 38 033 Hlavní město Praha 205 595 944 9 9 69 132 31 594 4 047 3 506 136 463 50 877 13 031 23 904 Středočeský kraj 76 393 32 531 33 789 21 0S5 1 234 2 946 42 604 21 336 6 332 4 532 Jihočeský kraj 21 225 E 746 8 431 4 025 821 373 12 794 5 636 3 252 600 Plzeňský kraj 35 381 15 147 17 593 8 228 2 048 960 17 788 E 851 5 668 4SI Karlovarský kraj 20 663 9 036 6 746 2 263 2 596 253 13 917 3 149 6 590 2 134 Ústecký kraj 37 017 13 225 17 150 5 182 7 549 1 050 19 667 5 662 7 974 1 484 Liberecký kraj 21 364 9 696 9 361 4 888 573 1 491 12 003 5 601 2 046 569 Královéhradecký kraj 16 654 7 062 7 039 3 090 368 1 796 9 615 4 809 1 730 309 Pardubický kraj 17 575 7 226 8 331 4 097 172 1 251 9 244 4 660 1 501 262 Kraj Vysočina 10 648 4 448 4 183 2 376 192 234 6 465 3 212 1 227 167 Jihomoravský kraj 50 351 21 668 21 234 12 887 641 920 29 117 11 761 4 812 2 453 Olomoucký kraj 12 302 5 133 5 864 3 467 391 593 6 438 2 327 1 700 308 Zlínský kraj 10 255 4 155 5 950 4 308 218 336 4 305 1 60S 633 256 Moravskoslezský kraj 27 967 10 665 17 379 9 193 394 5 551 10 60S 1 687 4 360 533 nezjištěno 935 391 311 159 23 19 624 126 41 41 Kód: ClZ01/17 1 bez cizinci! s platným azylem na JzemíČR., Pramen: Ředitelství služby cizinecké policie P O Č T Y Z A H R A N I Č N Í C H S T U D E N T Ů N A R Ů Z N Ý C H T Y P E C H Š K O L 2 0 1 7 / 1 S NUMBER OF FOREIGN STUDENTS BY TYPE OF SCHOOL vysoké školy vyšší odborné školy konzervatořie střední školy základní školy materské školy Í 3 1 o o o o o o o o o oo o o o o o o o oo o o o o o o o o 7 1 3 a r n s m ? s P O Č T Y ČESKÝCH S T U D E N T Ů N A R Ů Z N Ý C H T Y P E C H Š K O L 2 0 1 7 / 1 S NUMBEfí OF CZECH STUDENTS BY TYPE OFSCHOOL vysoké školy vyšší odborné školy konzervatoře střední školy základní školy mateřské školy 116 Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže ä tělovýchovy P o č t y ž á d o s t i • m e z i n á r o d n i o c h r a n u v j e d n o t l i v ý c h l e t e c h ( 1 9 9 0 - 2 0 1 7 ) Wufflíwrí ttiappiitatioiií fat iňtĚtrtůtiůrtat prútettian ítyyeiora (1990-2017} roh year 2ADOSTf CELKEM APPLICATIONS TOTAL i toho ofwhich roh year 2ADOSTf CELKEM APPLICATIONS TOTAL nové íadoitl new applicationí o jjkovjné iádoítl repeated applications 1930 1 «12 1992 2 22« - 199Í 341 - - 1993 2 207 - 1994 11B7 - 1595 1417 - 1996 2 211 - 1997 2 109 - 1993 4DSE - - 1999 7 218 - 2DOD a 79A - 2D01 IE CP-1 SHM 4£4 - - 2D03 11400 - 2HH 5 459 - - 2DC5 4 021 - 2D06 3 DIG - - 2M7 1 37S - 2D0S 1 69« loeo 596 2D09 1 258 633 625 2010 333 414 419 2D11 756 491 265 2013 753 509 244 2D13 707 491 216 2D14 1156 914 242 2D15 1 52S 1 M\i 285 2D16 1447 1215 262 2D17 1450 1 142 308 TOP ID státních df ísluinúití fadatelů o mezinárodni ochranu v roce ZfllE TOP 10 clfíiensnlps oj applicants for international protection in 201B státní' p ř í s l u š n á st IAdostI CELKEM i Inhtt •j; w.'iii *; opakované ÍCfl neilrfilÝnh b * i APPLiCATtONS iidwti danmvndu unoccDfm7aii7i?d citizenship TOTAL minori Ukrajina Ukraine 415 136 1J5 70 • r u i l e Georgia 159 1 1 23 15 Kuba Cuba 154 10 58 i a A r m é n i e Armenia 117 16 sa i j V i e t n a m Wet Nam 100 23 13 i Uzbekistán Uzbekistan i 7 3 Hustá f e d e r a c e Russian Federation « 2d 41 13 Irák Iraq 7 15 14 Á i e r b i j d t á n Azerbaijan 4 5 11 14 11 Turecku Turkey 4 7 4 •státní other 410 76 l i l 9E CELKEM TOTAL _ / " * * ~ 3 4 2 49Z Z69 - Řizcní o udílení mezinárodní ochrany v roce 2018 - počty rozhodnuti MVa počty účastníků říícni Internaiionoi protection proceedings in 2Ů1S - numbers of decisions afthe Mai and numbers ofpending cases in 201S měsíc rnantr) R O Z H O D N U T Í CELKEM DECISIONS TOTAL 1 lOřlÚ úf wh/ít\ POČET ÚČASTNÍKŮ řízení k p o s l e d n í m u d n i měsíce NUMBER OF PERSONS ift the pfocĚĚdiňgs (pending cases) Oft Salt day of month měsíc rnantr) R O Z H O D N U T Í CELKEM DECISIONS TOTAL azyl udílen if;yiL",-i yruťilea doplňků v i ? : h i j r j udřltrva iabsiačůty i-..". ruihudnuLi'' ňeptruvtdf:liiůl>f iLuHliillta-urrtö : - L ' " . H POČET ÚČASTNÍKŮ řízení k p o s l e d n í m u d n i měsíce NUMBER OF PERSONS ift the pfocĚĚdiňgs (pending cases) Oft Salt day of month leden Sanuary 129 1 3 5 4 6É BIO únor Febiifíiry 172 7 11 BS 66 783 březen March 173 3 13 BE 6G 760 duben Apríl M 9 5 17 47 ?i 741 kveten May 126 1 6 5 4 65 75a červen jtsne 127 9 12 Al 5 9 773 červenět íuly 123 2 15 66 44 BOO srpen August 13$ - 3 68 6S B12 lift September 123 2 7 49 65 E l l říjen Qctoóer 174 a A 31 31 E l i listopad Havember 161 3 5 3 96 a16 projinec L^ď^er 146 5 3 55 7S 653 CELKEM TOTAL 1742. \ 117 750 U S « 5 1 Opakování - Etiketa interkulturní komunikace? Pravidlo 1: vyhýbej se automatickým interpretacím, předpokladům a soudům Pravidlo 2: vystup ze svého referenčního rámce Pravidlo 3: buď připravený vysvětlovat zřejmé Pravidlo 4: poslouchej a dávej otázky Pravidlo 5: využívej dovednost kritického myšlení Pravidlo 6: vyměňuj si hodnotové postoje a diskutuj o nich Pravidlo 7: zaměř se na řešení, ne na problémy Za změnou je učitel! • https://www.variantyxz/download/docs/99_dvakra-t-me-r-jednou^ • Příručka vychází z tzv. transkulturního přístupu, který je založen nikoliv na skupinovém, ale osobnostním přístupu v multikulturní výchově. V pedagogické praxi to znamená rovnocenné usměrnění pozornosti ke všem účastníkům jako k jedinečným osobnostem s vlastní plnohodnotnou historií. Namísto popisu a vymezování jednotlivých sociokulturních skupin tento přístup začíná přemýšlením o příčinách a hranicích odlišností každého z nás, tedy především reflexí. Publikace ř měř, jednou řež - od multikulturní chovy ke vhledu jako celek představuje možnosti, jak lze či naopak nelze dosahovat ni v oblasti mů ch s lidskou odlišnosti. Fantastický učitel Grant, Sleeter (2007): 17 stavebních kamenů pro vynikající výuku rozdílných studentů Stavební kámen 1: kritické zkoumání sebe sama Metody (Richards, Rodgers 2014) • Gramaticko-překladová metoda • Ústní přístup • Situační jazyková výuka • Audiolingvální metoda • Komunikační jazyková výuka • Výuka na základě obsahu /Content-Based Instruction/ • Integrovaná výuka jazyka a obsahu /Content and Language Integrated Learning/ • Výuka jazyka na základě úkolu /Task-based Language Teaching) • Výuka na základě textu /Text-based Instruction/ • Celý jazyk/Whole Language/ • Vícečetné inteligence/Multiple Intelligencies/ • Jazykové učení se na základě spolupráce /Cooperative Language Learning/ • Lexikální přístup /Lexical Approach/ • Výuka jazyka zaměřená na kompetence, standardy, SERRJ Přirozený přístup Totální fyzická reakce (TPR) Tichá metoda Jazyková výuka v rámci komu Sugestopedie Průvodce • Tandemy • Buddies / Dobrovolníci • Autonomní učení Tandem Ukážu Ti svůj svět Newsletter www.tandem-org.de Ich zeig" Dir meine Well Newsletter Nové výzvy https://dikobraz.cz/ucitel-a-zak ÚČJ FF MU Brno • Studijní program Český jazyk a literatura • Navazující magisterské studium - specializace Čeština jako cizí jazyk Katedra českého jazyka a literatury PedF MU Brno Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřen im na žáky s odlišným mateřským jazykem Garant: doc. PhDr. Milena Š u b r t o v á , Ph.D. Nově akreditovaný studijní obor prezenčního navazujícího magisterského studia Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateTskýrn jazykem nabízí Katedra českého jazyka a literatury PdF od akademického roku 2017/2016. Cílem dvouletého Jednooborového studia je připravit studenty teoreticky i prakticky na výuku českého jazyka a literatury nejen v bézných třídách základních škol. ale i v třídách jazykové a kultům é nehomogenních, tj. ve třidách se žáky. pro néž český jazyk není jazykem mateřským. Nové otevírané studium je z hlediska společenských potTeb a školské praxe velmi aktuální. Absolvent oboru je plné kvalifikován k výkonu profese učitele českého jazyka a literatury na 2. stupni základní školy a na odpovídajícím stupni víceletých gymnázií, přičemž disponuje specializovanou pr ofesní kompetencí pro výuku žáků s odliSným mateTskýrn jazykem. Ústav českého jazyka a teorie komunikace FF UK Praha • Navazující magisterské studium - Učitelství češtiny jako cizího jazyka Aprobační profil absolventa Absolvent navazujícího magisterského studia oboru Učitelství češtiny jako druhého jazyka ve studijním programu Učite I stv í p ro střední skoly je vybaven jak obecnými pedagogicko-psycho Io gickými dovednostm i, tak speciálními znalostmi, aby byl schopen úspešne vyučovat cizince v různých kurzech češtiny určených pro děti i dospělé. UJOP UK Praha Dvousemestrální zdokonalovací kurz k výuce češtiny jako cizího jazyka Pro koho je kurz určen Kurz je určen zejména učitelům, kteří se budou zabývat výukou ČJ CJ jak v České republice, tak v zahraničí {napr, na zahraničních lektorátech) a nemají s touto výukou velké zkušenosti, ale mají zájem se vzdělávat v dané oblasti a získat osvědčení o absolvováni tohoto kurzu, Speciálně se soustředíme také na vyučující ze základních škol a jiných institucí vyučujících děti, jejichž materským jazykem není čeština. Tyto děti jsou dle metodiky MŠMT chápány jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebámi,kdy výuka češtiny pro cizince má přímou návaznost na jejich začlenění do běžné třídy. Přednost budou mít absolventi/absolventky VĚ učitelského směru s filologickým zaměřením. CIC English no-pyccuki Hleclsj Gougle kurzy e-learning pro učitele a lektory kontakt hpmepaae • pro uälele a lektory pro učitele a lektory pro učitele a lektory Chcete se stát certifikovaným LEKTOREM ČEŠTINY PRO CIZINCE? . Kontakt Kurz lektorských dovedností Materiály ke stažení Čeština - metody práce s heterogenní skupinou Přihlaste se na náš Kurz lektorských dovedností. Jste pedagogický pracovník, který se denně setkává sZAKY ČI STUDENTY S ODLIŠNÝM MATEŘSKÝM JAZYKEM? Přihlaste se na náš kurz Čeština - metody práce s heteroaeniť skjoincL. Zajímáváš METODIKA VÝUKY ČEŠTINY PRO DETI? Podívejte se na naše videosemináfe pro učitele k Rodinnému kurzu https://www.kurzycestinyprocizincexz/cs/pro-ucitele-a-lektory.html Chcte se seznámit s našimi ODBORNÝMI MATERIÁLY A METODICKÝMI PRÍRUČKAMI pro výuku češtiny pro cizince? Naše materiály jsou vám k dispozici zde. Akcent College II H O NÁS H STUDIUM II PRO UCHAZEČE AKCENT COLLEGE Celoživotní vzdělávání » Didaktika češtiny jako cizího jazyka » Přijímací řízení a školné Přijímací řízení a školné Studium k prohloubení kvalifikace - Didaktika češtiny jako cizího jazyka • Celková hodinová dotace programuje 35 hodin • Vzdělávací program je akreditován MŠMT v rámci DVPP, Cena Celková cena vzdělávacího programu: • 9 000 Kč https://www.akcentcollege.cz/cs/clanek/detail/CZC_a META - UVOD DO VÝUKY ČEŠTINY JAKO CIZIHO/DRUHEHO JAZYKA PRO ZS A SS Chcete se seznámit s přístupy k výuce českého jazykajako cizího/druhého nebo jako mateřského jazyka? Predstavíme Vám principy, postupy a metody výuky ČDJ. Ukážeme Vám materiály a aktivity, které můžete využívat v prostředí běžné třídy. Lektoruje: Barbora NosáLová, Hana Mlynárova. Zuzana Janoušková Rozsah: S vyučovacích hodin Cena: 1350,- Kč / osoba CÍL SEMINÁŘE Účastníci semináře se seznámí s odlišností přístupu k výuce českého jazyka jako cíziho/druheho nebo jako mateřského jazyka, s principy výuky češtiny pro žáky s ociLišným materským jazykem (OMJ> a s postupy a metodami jejich začleňovaní do předmětu český jazyk a literatura v běžné třídě, včetně dostupných a v praxi použitelných materiáLů. OBSAH co je čeština jako druhýjazyk (ČDJ), https://www.meta-ops.cz/seminare/uvod-do-vyuky-cestiny-jako-cizihodruheho-jazyka • NPI - e-learning a kurzy pro učitele na ZŠ a SŠ • AUČCJ - cykly školení Když začínáme učit dospělé... m CZECH STEP BYSTEP Moderní učebnice češtiny i Ú V O D UČEBNICE E-VERZE MATERIÁLY ON-LINE Nejprodávanější učebnice češtiny pro cizince Vytváříme a prodáváme učebnice, které milují jak studenti, tak učitelé. / have triedjust about every Czech textbook out there, and Česky Krok za Krokem without a doubt outshines them all. Carolyn Trachtova, student of Czech and English teacher J * + 4 2 0 6 0 2 3 8 1 8 0 2 (po-pá, mail@czecfistepbystep.cz 8:00 -16:00) N Á S E-SHOP K O N T A K T B S B Když začínáme učit děti... ©Z a t í n á m e učit češtinu pro di-ti <.iziriLt- © ©Začínáme učit čeitínu p r o d p t i - r i j i n r p M I - U . I I - H . T J »tluiY ©Začínáme učit češtinu pro načti lete cizince m v I l I p i i l H n l p i ^ l . v , ©I ©Specifické poručný učení a oettina j n i k n d r u h y . T Í 7 i j a z y k l https://cizinci.npi.cz/metodiky/ Domů V Z D E L Á V A C Í m a t e r i á l y , metodiky O projektu Konference Erasmus+ Strategické partnerství TTI Vzdělávací programy M a t e r i á l y č l e n ě n é p o d l e s t u p n ě v z d ě l á n í V současnosti jsou některé materiály, které jsou vhodné pro konkrétní stupně vzdělávání, již vytříděné mezi tyto stránky: Mateřské školy 1. stupeň základní školy 2. stupeň základní školy Střední škola Webináře a videa META „ Inkluzivní škola Úvod Podpora Materiály do tématu ve škole a tipy do výuky = == Čeština jako druhý jazyk Semináře, workshopy a akce Kontakty a podpora iii 111 i M 111 « « « Domů »Zdroje a inspirace » Ke stažení '-í PEDAGOGICKÁ FAKULTA Masarykovy univerzity C h a r i t a DIECÉZNI CHARITA BRNO p j UNHCR Česká republikaT h e U N R e f u g e e A g e n c y C Z E C H C E N T R E S Č E S K Á C E N T R A ČESKÁ ŠKOLA BEZ HRANIC NESEHNUTI ',1 /,:;'•• : a Inf) I kolngickŕ! ľ I "I O R G A N I Z A C E P R O P O M O C U P R C H L Í K Ů M