Specifičnost starší české literatury I.Jak definovat středověk ? (Umberto Eco: Umění a krása ve středověké estetice, Argo 1998) Tvůrčí metoda: „imitatio et aemulatio“ (nápodoba a soutěž, soupeření v nápodobě) II. Problémy interpretace starších textů •Dobové poetiky •Moderní literární věda • •Společný cíl: •nalezení klíče k pochopení textu v jeho autentických literárních, kulturních a společenských souvislostech III. Středověké umění a alegorie •Alegorie – až 4 možné významy díla: • - doslovný (historický) • - alegorický (analogický) • - morální (mravoučný) • - anagogický (vznešený, odhalující poznání náboženské pravdy) • • Alegorie úplná a částečná IV. Alegorie a symbolika •Alegorie - „zkrat ducha“ • (nikoli příčinné spojení dvou pojmů, ale vztah významu a účelu) • Každá část reality i svět víry mohou být zdrojem alegorie • •Oblíbené zdroje informací o světě: • např.: Plinius Starší: Naturalis historia (1. stol.) • Physiologus (2.-4. stol.) • Vincenc z Beauvais: Speculum maius (13. stol.) • Kvantitativní a kvalitativní aspekty středověké estetiky •„Krása je odrazem krásy Boží“ •Sv. Bonaventura (13. stol.): „Krása není nic jiného než číselná rovnost“ • •Barva a světlo •Soulad - „suavitas coloris“ • Topika, text jako „hra“ s oblíbenými motivy •Topos (pl. topoi, topy), locus communis (pl. loci communes) •„společná místa“ – oblíbené motivy či řečnické obraty •očekávané na určitých místech textů (žánrů) •důkaz vzdělanosti autora i recipienta •Např.: •úvodní i závěrečné formule •topos autorské skromnosti •podle žánrů: např. chlapec-stařec, zlatý věk, svět naruby aj.