Týden 12 - Černé zrcadlo 6. 1. 2021
Ke zpětné vazbě
Díky všem za zpětnou vazbu! Nekopíruji sem zdaleka všechno,
pochvaly si s poděkováním nechávám pro sebe:) U podnětů a připomínek jen
jednou vypisuji témata, která se opakovala ve více kolonkách (typicky v otázkách
„Co by mělo být jinak“ a „Co byste nechali nebo změnili v dalším běhu,
pokud by byl opět online“)
ne všichni prezentující měli kvalitní přednes a efektivní
prezentace s využitím času
příliš dlouhé prezentace (časový limit do 40 min., aby zbyl
prostor na diskuzi)
Taky délky některých prezentací, kdy na diskuzi nezbylo moc
času – nejvíce mě to mrzelo u ilustrací, kde by bylo zajímavé si poslechnout o
ilustracích a obálkách, které ostatní nahráli. Ale to opět není nic, co by bylo
vyloženě chybou struktury semináře, ale prostě někdy čas nezbyde.
Občas boli príspevky
príliš dlhé a vyčerpávajúce informačnou presýtenosťou, čím vyšlo málo času na
diskusiu. Tiež to, že sa občas spolužiaci zrejme zabúdajú pozerať do
interaktívnej osnovy na prípadné úlohy :D
Protože všechny podněty se týkají délky prezentací,
odpovídám naráz. Máte pravdu, to je něco, co se při přípravě velmi snadno
podcení – zvlášť při skupinové práci. Myslím, že od toho semináře jsou,
uvědomit si to a naučit se to. V příštím semestru budu více upozorňovat na
dodržení limitů (hlavně předem), ať je vždy čas na debatu. V hodinách mi
přišlo škoda přerušovat sice dlouhé, ale většinou výborně připravené a
inspirativní prezentace:)
Negativně to ovlivňuje i vyšší technická náročnost online
výuky.
Nezdály se mi zprvu koreferáty, ale nakonec byly zrušeny…
Myslím, že se vždy dostatečně rozproudila diskuze a v podstatě jsme málokdy
končili na čas (což beru jako pozitivní věc, ani mi nepřišlo, že už máme končit
a klidně bych i pokračoval… to se u mnoha předmětů nestává).
:-D
Online výuka 😊 Radši bych byla na semináři ve škole
Pod to bych se podepsala!
Nemám nic, co by se mi vyloženě nelíbilo, napadlo mě jen to,
že by se možná častěji mohly využít menší skupinky pro sdílení názorů, v těch
se většinou vyjádří i ti, kteří moc nezasahují do hromadných konverzací.
Trochu mi vadilo, že u diskuzí se (jak to ale bývá i v „neon-line“
prostředí) přeskakovalo z tématu na téma, a pak už člověk ani tolik neměl
chuť něco říct.
I tyto dvě připomínky spolu souvisí. Souhlasím, rozdělení
do skupinových místností by mělo napomoci obému – tomu, aby se vyjadřovali i ti
méně průrazní, i střídání témat.
Jaká
témata vám v předmětu chyběla? A bez jakých byste se naopak obešli?
Osobně preferuju spíš středověkou fantasy a xianxia než
sci-fi, takže jsem byla trochu zklamaná, že díla, kterým jsme se věnovali, byla
převážně sci-fi. (Samozřejmě tím nechci říct, že to, co jsme měli na programu
nebylo zajímavé.)
chyběly mi literární klasiky (19.+20.st.), obešla bych se
bez videoher apod.
Víc české fantastiky/sci-fi.
Všechna téma jsou důležitá a líbilo se mi, že byla určitým
způsobem propojena a volně se navazovala.
Možná bych do některého z témat vměstnala kategorii
knižních adaptací fantastických filmů, mohlo by to být zajímavé téma pro
diskuzi
Nemám pocit, že seminář je o nějaké téma ochuzen. Naopak se
mi například líbilo, že do vlastně literárního semináře bylo zasazené i téma
vyprávění ve hrách nebo pár dílů seriálu. Líbila se mi také možnost volby na
jeden seminář podle studentů.
Témy sa mi páčili v takej podobe, v akej boli.
V tomto semestru mi možná chyběla nějaká více „přírodní“
nebo „středověce laděná“ fantastika, úplně nevím, jak to nazvat :D Ale jinak
myslím, že téma bylo vždy zajímavé a není žádné, které bych vypustila.
Obešla bych se určitě bez her, osobně mi vadí a přijdou
násilné. Vím ale, že to může hodně studentů zaujmout, proto bych je
neoddělávala. Jinak mi chybělo trochu víc „typické“ fantasy, ale to je vlastně
taky plus, protože tu si vyhledám víc ze svého vlastního zájmu.
Nevím
Nejsem úplně fanoušek počítačových her (po odehrání „povinného“
kolečka jsem vše zase odinstalovala), takže bych se osobně obešla bez nutnosti
zahrát si počítačovou hru, ale zase nezavrhuji téma jako takové, chápu, že se
asi najdou spolužáci, pro které to byla nejzajímavější část předmětu.
Líbilo by se mi téma fantastických komiksů nebo problematika
feminismu ve fantastice (jen návrh), jinak byla témata vybrána výborně
Zase odpovídám hromadně: díky za návrhy, nechám si je projít
hlavou!
Témata se snažím průběžně inovovat – dohromady mám 4
semináře o fantastice, které zařazuju do výuky, tento je nejvíc věnovaný i
neliterárním fenoménům. I proto se tam neobjevuje moc historických témat (ta
jsou v semináři z Historie fantastiky) nebo fantastické klasiky (s
tou obecně pracuju méně, krom toho, že ji leckdo zná, raději zadávám povídky,
abychom v semináři všichni znali text, o kterém budeme diskutovat). Určitě
by se dal udělat seminář založený na četbě a různých možnostech interpretace
několika významných klasiků žánru – třeba jindy?:) Co se her týče, tady se vždy
střetávají nadšenci a odpůrci:) Ale prakticky pokaždé je toto téma v prezentacích
obsazené jako první. Dobrá zpráva pro nadšence je, že Tereza Zelinová v příštím
akademickém roce zavádí seminář, který se bude hrám věnovat mnohem více. Totéž
se týká i české literatury. „přírodní“ nebo „středověce laděnou“ fantastiku víc
zařazuji v jiných seminářích – minimálně Sapkowského a Holdstocka:) Seminář
zaměřený na xianxia by s emi moc líbil, ale podobně jako u her (a do
značné míry i u komiksů) potřebuji věci znalé prezentující, protože o tom zatím
vím velmi málo – domluvíme se?:) Feminismus ve fantastice mám víc v přednáškách,
pravda, že bych v nějakém semináři zařadila pořádně feministickou nebo
naopak velmi misogynní povídku, aby se diskutujícím rozproudila krev i po
obědě?:)
V případě, že by se opakovala nutnost učit čistě
online, co byste na stávající podobě předmětu změnili a co byste nechali?
Tady se často objevují odkazy na výše vyjádřené návrhy (délka
prezentací, prostor na diskusi, rozdělení do skupinek), objevují se výhody i
nevýhody prezentování online – za všechny děkuji, velmi mi pomohou v začínajícím
semestru!
Možná přesun do MS Teams, ať je jednotná platforma se zbytkem
fakulty.
MS Teams bohužel mají typické nešvary Microsoftu, i proto
jsem je po pokusu na jaře 2020 opustila ve prospěch Zoomu, který má
pokročilejší funkce a funguje spolehlivě. Nicméně v příštím semestru budu
používat MS Teams (přiznávám, že neochotně a trochu s obavami), protože je na
ně navázaná celá možnost hybridní výuky na FF. A jelikož jsem optimista a
doufám, že se třeba aspoň koncem semestru budeme moci setkávat v jakkoli omezeném
režimu v učebnách, dám teamsům druhou šanci. Běda, jestli to nevyjde:-D
A ještě padl návrh na to, aby se nikdo nepokoušel pouštět
videa v rámci prezentace, ale jen posílal odkazy.
Tady hodně záleží na kvalitě připojení, s naším mizerným
internetem se kupodivu nic moc nesekalo, ale budu na to myslet a při nějaké
příležitosti to v rámci skupiny zkontroluji. Pustit video přímo má své
výhody – můžete ho průběžně komentovat, zastavovat, zdůrazňovat důležité
okamžiky… Posílání odkazů do chatu docela zdržuje a tříští prezentaci. Pokud by
se to ale mělo účastníkům sekat, výhody tím rozhodně mizí:)
Chcete něco doplnit? Nejlépe zde:
Na poslední hodinu byste měli všichni znát tyto tři epizody:
Nosedive (1. epizoda 3. série)
Fifteen Million Merits (2 . epizoda 1. série)
Striking Vipers (1. epizoda 5. série)
Všechny jsou vcelku snadno dostupné na internetu (my nesmíme ani naznačovat!).
Nebo tady: