Interpretace fantastické literatury

Týden 12 - Černé zrcadlo 6. 1. 2021


Zpětná vazba k semináři
Věnujte prosím pár minut vyplnění anonymní zpětné vazby k semináři. Budu velmi ráda za všechny připomínky a inspiraci týkající se obsahu i formy semináře. Sama mám svou představu, co se dařilo lépe a co hůř - jsem zvědavá, jestli to vnímáme podobně:)

Ke zpětné vazbě

Díky všem za zpětnou vazbu! Nekopíruji sem zdaleka všechno, pochvaly si s poděkováním nechávám pro sebe:) U podnětů a připomínek jen jednou vypisuji témata, která se opakovala ve více kolonkách (typicky v otázkách „Co by mělo být jinak“ a „Co byste nechali nebo změnili v dalším běhu, pokud by byl opět online“)

 

ne všichni prezentující měli kvalitní přednes a efektivní prezentace s využitím času

příliš dlouhé prezentace (časový limit do 40 min., aby zbyl prostor na diskuzi)

Taky délky některých prezentací, kdy na diskuzi nezbylo moc času – nejvíce mě to mrzelo u ilustrací, kde by bylo zajímavé si poslechnout o ilustracích a obálkách, které ostatní nahráli. Ale to opět není nic, co by bylo vyloženě chybou struktury semináře, ale prostě někdy čas nezbyde.

Občas boli  príspevky príliš dlhé a vyčerpávajúce informačnou presýtenosťou, čím vyšlo málo času na diskusiu. Tiež to, že sa občas spolužiaci zrejme zabúdajú pozerať do interaktívnej osnovy na prípadné úlohy :D

Protože všechny podněty se týkají délky prezentací, odpovídám naráz. Máte pravdu, to je něco, co se při přípravě velmi snadno podcení – zvlášť při skupinové práci. Myslím, že od toho semináře jsou, uvědomit si to a naučit se to. V příštím semestru budu více upozorňovat na dodržení limitů (hlavně předem), ať je vždy čas na debatu. V hodinách mi přišlo škoda přerušovat sice dlouhé, ale většinou výborně připravené a inspirativní prezentace:)

Negativně to ovlivňuje i vyšší technická náročnost online výuky.

 

Nezdály se mi zprvu koreferáty, ale nakonec byly zrušeny… Myslím, že se vždy dostatečně rozproudila diskuze a v podstatě jsme málokdy končili na čas (což beru jako pozitivní věc, ani mi nepřišlo, že už máme končit a klidně bych i pokračoval… to se u mnoha předmětů nestává).

:-D

 

Online výuka 😊 Radši bych byla na semináři ve škole

Pod to bych se podepsala!

 

Nemám nic, co by se mi vyloženě nelíbilo, napadlo mě jen to, že by se možná častěji mohly využít menší skupinky pro sdílení názorů, v těch se většinou vyjádří i ti, kteří moc nezasahují do hromadných konverzací.

Trochu mi vadilo, že u diskuzí se (jak to ale bývá i v „neon-line“ prostředí) přeskakovalo z tématu na téma, a pak už člověk ani tolik neměl chuť něco říct.

I tyto dvě připomínky spolu souvisí. Souhlasím, rozdělení do skupinových místností by mělo napomoci obému – tomu, aby se vyjadřovali i ti méně průrazní, i střídání témat.

 

Jaká témata vám v předmětu chyběla? A bez jakých byste se naopak obešli?

Osobně preferuju spíš středověkou fantasy a xianxia než sci-fi, takže jsem byla trochu zklamaná, že díla, kterým jsme se věnovali, byla převážně sci-fi. (Samozřejmě tím nechci říct, že to, co jsme měli na programu nebylo zajímavé.)

chyběly mi literární klasiky (19.+20.st.), obešla bych se bez videoher apod.

Víc české fantastiky/sci-fi.

Všechna téma jsou důležitá a líbilo se mi, že byla určitým způsobem propojena a volně se navazovala.

Možná bych do některého z témat vměstnala kategorii knižních adaptací fantastických filmů, mohlo by to být zajímavé téma pro diskuzi

Nemám pocit, že seminář je o nějaké téma ochuzen. Naopak se mi například líbilo, že do vlastně literárního semináře bylo zasazené i téma vyprávění ve hrách nebo pár dílů seriálu. Líbila se mi také možnost volby na jeden seminář podle studentů.

Témy sa mi páčili v takej podobe, v akej boli.

V tomto semestru mi možná chyběla nějaká více „přírodní“ nebo „středověce laděná“ fantastika, úplně nevím, jak to nazvat :D Ale jinak myslím, že téma bylo vždy zajímavé a není žádné, které bych vypustila.

Obešla bych se určitě bez her, osobně mi vadí a přijdou násilné. Vím ale, že to může hodně studentů zaujmout, proto bych je neoddělávala. Jinak mi chybělo trochu víc „typické“ fantasy, ale to je vlastně taky plus, protože tu si vyhledám víc ze svého vlastního zájmu.

Nevím

Nejsem úplně fanoušek počítačových her (po odehrání „povinného“ kolečka jsem vše zase odinstalovala), takže bych se osobně obešla bez nutnosti zahrát si počítačovou hru, ale zase nezavrhuji téma jako takové, chápu, že se asi najdou spolužáci, pro které to byla nejzajímavější část předmětu.

Líbilo by se mi téma fantastických komiksů nebo problematika feminismu ve fantastice (jen návrh), jinak byla témata vybrána výborně

 

Zase odpovídám hromadně: díky za návrhy, nechám si je projít hlavou!

Témata se snažím průběžně inovovat – dohromady mám 4 semináře o fantastice, které zařazuju do výuky, tento je nejvíc věnovaný i neliterárním fenoménům. I proto se tam neobjevuje moc historických témat (ta jsou v semináři z Historie fantastiky) nebo fantastické klasiky (s tou obecně pracuju méně, krom toho, že ji leckdo zná, raději zadávám povídky, abychom v semináři všichni znali text, o kterém budeme diskutovat). Určitě by se dal udělat seminář založený na četbě a různých možnostech interpretace několika významných klasiků žánru – třeba jindy?:) Co se her týče, tady se vždy střetávají nadšenci a odpůrci:) Ale prakticky pokaždé je toto téma v prezentacích obsazené jako první. Dobrá zpráva pro nadšence je, že Tereza Zelinová v příštím akademickém roce zavádí seminář, který se bude hrám věnovat mnohem více. Totéž se týká i české literatury. „přírodní“ nebo „středověce laděnou“ fantastiku víc zařazuji v jiných seminářích – minimálně Sapkowského a Holdstocka:) Seminář zaměřený na xianxia by s emi moc líbil, ale podobně jako u her (a do značné míry i u komiksů) potřebuji věci znalé prezentující, protože o tom zatím vím velmi málo – domluvíme se?:) Feminismus ve fantastice mám víc v přednáškách, pravda, že bych v nějakém semináři zařadila pořádně feministickou nebo naopak velmi misogynní povídku, aby se diskutujícím rozproudila krev i po obědě?:)

 

V případě, že by se opakovala nutnost učit čistě online, co byste na stávající podobě předmětu změnili a co byste nechali?

Tady se často objevují odkazy na výše vyjádřené návrhy (délka prezentací, prostor na diskusi, rozdělení do skupinek), objevují se výhody i nevýhody prezentování online – za všechny děkuji, velmi mi pomohou v začínajícím semestru!

 

Možná přesun do MS Teams, ať je jednotná platforma se zbytkem fakulty.

MS Teams bohužel mají typické nešvary Microsoftu, i proto jsem je po pokusu na jaře 2020 opustila ve prospěch Zoomu, který má pokročilejší funkce a funguje spolehlivě. Nicméně v příštím semestru budu používat MS Teams (přiznávám, že neochotně a trochu s obavami), protože je na ně navázaná celá možnost hybridní výuky na FF. A jelikož jsem optimista a doufám, že se třeba aspoň koncem semestru budeme moci setkávat v jakkoli omezeném režimu v učebnách, dám teamsům druhou šanci. Běda, jestli to nevyjde:-D

 

A ještě padl návrh na to, aby se nikdo nepokoušel pouštět videa v rámci prezentace, ale jen posílal odkazy.

Tady hodně záleží na kvalitě připojení, s naším mizerným internetem se kupodivu nic moc nesekalo, ale budu na to myslet a při nějaké příležitosti to v rámci skupiny zkontroluji. Pustit video přímo má své výhody – můžete ho průběžně komentovat, zastavovat, zdůrazňovat důležité okamžiky… Posílání odkazů do chatu docela zdržuje a tříští prezentaci. Pokud by se to ale mělo účastníkům sekat, výhody tím rozhodně mizí:)


Chcete něco doplnit? Nejlépe zde:

Interpretace fantastiky - powerpointové prezentace
IS bohužel neumí sdílet odevzdávárnu mezi různými kódy předmětu. Prosím tedy, aby společné prezentace pokud možno nahrávali ti z vás kteří jsou zapsaní pod kódem CJBC827. Pokud ve své skupince nikoho takového nemáte, pošlete mi prezentaci na email a do odevzdávárny ji nahraju sama.

Na poslední hodinu byste měli všichni znát tyto tři epizody:


Nosedive (1. epizoda 3. série)
Fifteen Million Merits (2 . epizoda 1. série)
Striking Vipers (1. epizoda 5. série)


Všechny jsou vcelku snadno dostupné na internetu (my nesmíme ani naznačovat!).

Nebo tady:

Black Mirror k analyze
anglicky s anglickými titulky
Následující