Slovníček základních pojmů z pedagogiky Zuzana Šalamounová Ústav pedagogických věd FF MU Dnešní cíle oOvládám základní pedagogické pojmy (tzn. rozumím jim a umím je adekvátně použít) o Pedagogika jako … VĚDA Vymezení pedagogiky Vymezení pedagogiky -laické pojetí: pedagogika jako receptář http://img.reflex.cz/img/3/full/2206778-img-rx022015.jpg VĚDA, ALE O ČEM? O VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Proces zprostředkování poznatků, dovedností jedinci Získávání vs. Vytváření (zprostředkovatel vs. Průvodce, procesor vs. Objevitel) https://cdn.myshoptet.com/usr/www.galleriabuvoli.cz/user/shop/big/780.jpg http://www.zarovky24.cz/wp-content/uploads/2012/02/zarovka.jpg Získávání vs. Vytváření (zprostředkovatel vs. Průvodce, procesor vs. Objevitel) VÝCHOVA Proces rozvíjení a formování postojů jedince, jeho vztahů k hodnotám Výchovou se rozumí proces záměrného působení na osobnost s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji. Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. Výchova a vzdělávání = edukace (educational science/s) (Průcha) edukační procesy, prostředí, realita VYUČOVÁNÍ jednání vedoucí k vytváření učebních situací za účelem konstruování poznatků, stimulování myšlení a podněcování osobnostního vývoje UČENÍ proces osvojování vědomostí, schopností, dovedností, postojů, návyků VZDĚLÁNÍ Souhrn osvojených znalostí, dovedností a schopností jednotlivého člověka Úžeji: formální uznání výsledků učení (stupeň vzdělání …) Vzdělání: Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání Souhrn osvojených znalostí, dovedností a schopností jednotlivého člověka Úžeji: formální uznání výsledků učení (stupeň vzdělání …) Vzdělanost: Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě Vzdělavatelnost: Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání VZDĚLANOST Celkový stav vzdělání v určité sociální skupině Vzdělání: Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání Souhrn osvojených znalostí, dovedností a schopností jednotlivého člověka Úžeji: formální uznání výsledků učení (stupeň vzdělání …) Vzdělanost: Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě Vzdělavatelnost: Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání VZDĚLAVATELNOST Souhrn předpokladů, s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání Vzdělání: Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání Souhrn osvojených znalostí, dovedností a schopností jednotlivého člověka Úžeji: formální uznání výsledků učení (stupeň vzdělání …) Vzdělanost: Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě Vzdělavatelnost: Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání ROZVOJOVÝ ÚKOL Vytvořte pravdivá tvrzení o edukační realitě a použijte správné pojmy. Vzdělání: Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání Vzdělanost: Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě Vzdělavatelnost: Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání ROZVOJOVÝ ÚKOL http://chcipracovat.info/wp-content/uploads/2014/03/Vzdelani-v-CR.jpg Pouze 12 procent obyvatel České republiky mělo v roce 2011 ukončené vysokoškolské vzdělání. Vzdělání: Uspořádaná soustava zkušeností, poznatků a duchovních hodnot nashromážděných lidskou společností za dobu její existence, osvojovaná subjektem v procesu vzdělávání Vzdělanost: Celkový stav vzdělání v sociální skupině, státu, národě Vzdělavatelnost: Souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání Dnešní cíle oOvládám základní pedagogické pojmy (tzn. rozumím jim a umím je adekvátně použít) o