Pojem "starověk" a "právo"
Pojem starověké
právo, starověké civilizace, otázka periodizace státu a práva, metodologie
výkladu právních a narativních pramenů
Otázky:
1) Co je to starověk?
2) Jaké starověké civilizace znáte
3) Pokuste se jednotlivé starověké „národy“ charakterizovat.
4) Co je to právo?
5) Pokuste se vyložit a verifikovat tyto výroky:
a) Cicero: "Ubi homo, ibi societas; ubi societas, ibi ius"
b) Thrasymachos: "Právo (spravedlnost) není nic jiného, než prospěch silnějšího.
c) Předmluva k zákoníku krále Chammurapiho: „Aby silný nekřivdil slabému“
d) Marcus Tullius Cicero, De officiis libri tres, II, 12: „Myslím, že nejen u Médů, jak o tom vypravuje Hérodot, ale i u našich předků vešlo kdysi v obyčej volit lidi dobré povahy za krále, proto se dosáhlo spravedlnosti. Když byli lidé v míru utiskováni od lidí mocnějších, utíkali se vždy o pomoc k některému jednotlivci, vynikajícímu ctností. A ten, aby ochránil slabší před bezprávím, zavedl rovnost a podle stejného právního řádu vládl nejvyšším i nejnižším. A ze stejné příčiny jako království byly zavedeny také zákony. Neboť lidé si vždycky žádali rovné právo; vždyť jinak by to ani právo nebylo. Dokud lidé dosahovali takového práva od spravedlivého a poctivého jednotlivce, byli s ním spokojeni. Když tomu přestalo tak být, byly vynalezeny zákony, aby se všemi lidmi vždycky mluvily jednou a touž řečí. Je tedy jasné, že k vládě bývali vybíráni ti, o jejichž spravedlnosti měl lid vysoké mínění.“ ¨
6) Jaké rozeznáváme vývojové fáze lidské společnosti?
7) Popište přechod od rodového zřízení ke státu.
a) Jak se tento přechod projevil v právu?
b) Popište strukturu společnosti na příbuzenském, územním, timokratickém a teokratickém principu.
c) Kdo je nositelem suverenity?
8) Jaký vliv měly přírodní podmínky na vývoj lidské společnosti z pohledu státoprávního?
9) Popište starověké „modely vlády“, které spojovaly moc náboženskou (božskou) a světskou.
10) Které civilizace byly vystaveny na sloučení těchto mocí a které nikoli?
a) Jaký vliv ve společnosti měl „kult vůdce“ jako nositele blahobytu?
b) Byla nadpřirozená moc vládců dědičná, jak se získala, obnovovala?
11) Metodologie práce se starověkými právními texty:
a) Jaké dělení můžeme použít pro historický právní materiál („Pramen je materiál, z něhož jsou poznatky naší vědy čerpány“ E. Bernheim), který obsahuje psané (písmo v nejširším možném významu) informace.
b) Co je to zdroj z pohledu právní historie
c) Co je to metoda z pohledu právní historie
12) Práce s textem: Heródotos, Dějiny I, 195 – 199 – přečtěte si uvedené fragmenty a proveďte jejich rozbor. Zejména se zaměřte na:
a) Celkovou koncepci díla jako celku.
b) Pravděpodobné
důvody výběru uvedených obyčejů/zákonů.
c) Rozlište
světské a náboženské normy.
d) Zda
Heródotos provádí komparaci.
e) Jsou
uvedené fragmenty názorově neutrální?
f) Na
základě uvedených fragmentů se pokuste odhalit nešvary, se kterými zákonodárci
bojovali.