ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ STYL VE SPARTĚ STAROVĚKÁ SPARTA Těhotenství  odmítáno vyhánění plodu léky  ničí tělo  Lykurgos  během těhotenství užívány pročišťovací prostředky  rození štíhlých, ale dobře rostlých a půvabných dětí  důležitost rození nových dětí Bydlení a pohodlnost  jen potřebný nábytek – lehátka, stolice, stoly  odmítán  přepych,  chtivost po bohatství,  hovory o penězích a řemeslech,  přejídání a pochoutky (Agésiláos),  změkčilost v odpočinku, koupání (horké x studené koupele), životě …  vše pohodlné a luxusní přímo zakázáno Dům  strop zhotovený jen sekyrou  dveře zhotovené jen pilou  ne přepych a nádhera  velmi prostý dům  nutné mít v podobném stylu i lehátko, s tím pak i ostatní nábytek a oděv – vkus  Leótychides st. – čtverhranné dřevo Hygiena  Hdt 7.208: „Někteří z mužů cvičili, jiní se česali.“  mladíci  nekoupání, aby si navykli na nedostatky  příp. v řece Eurótás  odsuzování teplých koupelí  olej – „sport“  sexuální zdrženlivost  kritizována a nepřípustná sexuální promiskuita přesycenost a malátnost mnohým nevázaným stykem  život velmi náročný, tvořen neustálým a náročným vojenským cvičením – v době války jen snadnějším cvičením válka tak pro ně byla jakýmsi odpočinkem v době míru cvičili 2x denně – před snídaní a před večeří X v době války zpravidla jednou denně X výpravy důležitost hudby a zpěvu dodávající odvahu celý život byl vymezený ke službě obci každý patřil obci  zákaz zabývat se řemeslem a vydělávat peníze konec soudů … s penězi přestaly i soudní spory hrdelní spory – geronti  tělesná cvičení, lov, činnosti v leschách (žerty), tance, hostiny  město plné různých vzorů --- permanentní výchova  úcta k olympijským vítězům – boj po boku krále  NUTNÉ: více námahy než potravy  posilování celého těla (ruce, nohy, záda, břicho)  nejzdravější a tělesně nejzdatnější lidé (Xen.)  atimé  za zbabělost  nečestná místa ve sborech  poslední pro míčové hry  uvolnění místa i mladší  všem musí uhnout z cesty  manželka, dcery …  špatný oděv  nápodoba čestných – zbit  raději volena smrt cizinci a cizina  nedovoleno moc pobývat v cizině – přinášení cizích mravů a zvyků  x Agis (lakota)  Lýsandros - příliv peněz (Au, Ag) --- lačnost po bohatství a přepychu = podkopání L. zákonů a zvyků x Agésilaos II.  Olympie vs ostatní PH  cizincům bez jasného cíle nedovolováno přijít do města  aby se nestali učiteli něčeho zlého svatba  žádoucí ženění mužů  veřejné sportování i průvody nahých dívek jako pobídka k milostným nutkáním  neženatí – obdoba bezectí  nesměli pozorovat hry nahých dívek  v zimě museli chodit nazí kolem náměstí a zpívat píseň o spravedlivém trestu za neposlušnost zákonů  Derkylidés: … „Vždyť tys nezplodil toho, kdo by i mně jednou postoupil sedadlo.“  ženy dospělé x ostatní Řecko, Řím  svatba – únos  družička – ostříhání - mužský plášť a obuv - stelivo - muž - lůžko - návrat do kasáren  u ženy jen noc, udržování v tajnosti  cvičení zdrženlivosti a umírněnosti  starší muž a mladá žena  možné požádat muže o jeho ženu i darovat ženu  děti, muži, ženy – společný majetek státu (otroci, koně, psi, vozy…)  vymizení cizoložství Když se nějaký cizinec otázal Sparťana Gerada, „jak jsou u nich trestáni cizoložníci, odpověděl: Příteli, u nás se nikdo nemůže stát cizoložníkem. Když pak cizinec namítl: Ale což kdyby se přece vyskytl? Geradas na to řekl: Pak dá jako pokutu býka, který bude hlavou sahat přes Taygetos a pít bude z Eurótu. Když se onen cizinec nad tím podivil a pronesl: Jakpak by se mohl vyskytnout tak veliký býk? Geradas se tomu zasmál a pravil: A jakpak by se mohl vyskytnout ve Spartě cizoložník?“ kaddování a volby  nový člen mezi spolustolovníky  kaddování chlebem hozeným do nádoby (kaddichos)  přijetí – kousek chleba jak byl  nepřijetí – sežmolený chléb  1 sežmolený kousek = nepřijetí  volba:  dle pokřiku mužů na sněmu fiditia  přátelství L-D, jíst editia,  společné stravování  lov/obětiny  dodávky potravin  1 medimnos ječné mouky + 8 choů vína + 5 min sýra + 2,5 min fíků + trochu peněz na vařivo/měsíc  zákaz obědvání doma (král Agis)  i najedení se doma a poté účast na F.  všímání si a kritika toho, kdo s ostatními nejí a nepije  strava musela být vydatná  kde je součástí životního stylu tělesná námaha a cvičení vede dobrá strava k pevným svalům, velké síle a krásné barvě  bez tělesných cvičení – neforemnost, malátnost a nafouklost  více námahy než potravy  prostá strava  černá polévka, někdy maso (staršími odmítáno), voda, trochu vína  asi 15 u jednoho stolu (různý věk, výpravy, stan)  „Těmito dveřmi žádná řeč nevychází ven.“  chlapci – škola moudrosti a naslouchání  heilóti – mnoho vína, zpěv sprostých písní, tanec černá polévka složení:  vepřová krev  vepřové nohy  ocet  voda  kroupy  sůl Melas Zomos (μέλας ζωμός) reference: - hlavní jídlo spartského vojska - ne dobré, ale výživné - pontský král si koupil spartského kuchaře a chtěl, aby mu tento udělal ono slavné spartské jídlo. Poté ji král ochutnal, s odporem sousto vyplivnul a rozlítil se na kuchaře. Ten odpověděl: „Králi, kdo chce požívat tuto polévku, musí se napřed vykoupat v Eurótu“ (Plut., Lyc. 12).  další cizinec po jejím ochutnání pronesl: „nyní vím, proč se Sparťané nebojí zemřít.“ Zakázáno obědvat doma „ležíce přitom u stolu na nádherných přehozech a jsouce krmeni potmě rukama posluhovačů a kuchařů jako žravá zvířata, přičemž by si kazili mravy i těla, nakloněná všelikému druhu prostopášnosti a obžerství, jež si vyžaduje dlouhého spánku, teplých koupelí, mnoha pokojů a téměř každodenního ošetřování nemocného.“ • ne opíjení • odchod za tmy bez pochodní – nedovoleno jít za světla pohřby  tělo v nachovém suknu na olivových listech  červený plášť  nic s mrtvým do hrobu  ve městě blízko chrámů (x ostatní Řecko)  doba smutku jen 12 dní, poté oběť Démétře  i jako výchova mladíků, kteří se měli blíže seznamovat se smrtí a koukat na hroby  na náhrobku ne jméno jen, př.  žena, zemřela jako kněžka  muž, zemřel při zemětřesení  x  Alfeos, zemřel v boji  Lampitó, zemřela při porodu LAKONICKÉ VYJADŘOVÁNÍ  stručné, ale duchaplné a důvtipné  prostopášnost v řeči chápali jako prostopášnost v pohlavním styku  Molon labe, boj ve stínu, Gorgó  Lykúrgos  jak se bránit útokům nepřátel: zůstat chudými,  hradby: není patrně město bez hradeb, které je obklopeno statečnými muži,  Leónidas řekl muži, který mluvil o vážných věcech v nevhodný čas – „Cizinče, nemluvíš o nutných věcech, kdy je to nutné“  cizinec neustále dotíral na Démarata otázkami, kdo ze S. je nejlepší: „Ten, kdo je tobě nejméně podobný“  cizinec říkal Theopompovi, že bývá ve vlasti nazýván Sparťanomilem: „Příteli, bylo by pro tebe čestnější, kdyby tě nazývali vlastimilem“  athénskému řečníkovi, který S. nazýval nevzdělanými odpověděl Pleistónax: „Máš pravdu, neboť my jsme jediní z Řeků, kteří se od vás nenaučili žádné špatnosti“  kdosi nabádal jistého S., aby si poslechl muže, jež umí napodobit hlas slavíka, on odpověděl: „Poslechl jsem si už samého slavíka“  S. mladíkovi kdosi slibovali kohouty, kteří bojují dokud nesklidí smrt: „Nikoli, dej mi raději ty, kteří v půtce smrt rozsévají!“