Estetický proseminář kritika Domácí úkol: anotace •Jen kapitola, ne kniha! •Není třeba představovat autora •Jen to, o čem článek je (nesrovnávat, nehodnotit, neinterpretovat) •Jazyk (hovorovost, nesmysluplnost) •Informativnost! (pozor na vágní nicneříkající povrch) Kritika (recenze) = posudek •Hodnocení na základě analýzy •věcnost – posuzování pouze věci samé X subjektivní hodnocení, ale vždy doložené a opodstatněné hodnoceným textem •Textová kritika (rekonstrukce porušených textů) → kritické vydání (dokumentace všech fází vznikání a vývoje textu, včetně např. historických souvislostí původu díla). •Kritika nejen negativní, ale i pozitivní! •Cílem kritiky není znehodnocovat daný text, ale zvyšovat jeho úroveň. Jak psát kritiku? •Kritika (většinou rozsahem delší než recenze) vždy obsahuje i zprávu o hodnoceném díle (referát svého druhu). •Předpokládá se, že kritik je odborníkem na téma, které hodnotí. •Představeny přednosti i nedostatky textu. •Vědecká kritika vs. Publicistický text •Struktura (např.): 1. představení autora a díla, uvedení do kontextu tvorby; 2. krátké seznámení s obsahem; 3. kritický rozbor; 4. hodnocení. •Pozor na „dojmologii“, kritika reprezentuje názor kritika, který musí vyplývat z jasné a přesvědčivé argumentace! Odborná kritika •Hloubka znalosti tématu i schopnost hodnocení způsobu zpracování •Odbornost (terminologie, rozvaha, představení problému, …) •Forma na hranici eseje •Prostor pro diskuzi a polemiku • • Umělecká kritika •Posouzení, ale i představení (proto zpravidla nových) uměleckých děl •Často nejen hodnotí, ale také interpretuje UD a podřazuje jej pod žánry. •Literární kritika → polemika •Příklad české literární historie: F. X. Šalda – Václav Černý: •1/vědní obor, nebo umělecký žánr? •2/objektivní/subjektivní, emocionální/racionální •3/kritika empirická (psychologie osobnosti a estetická zkušenost), kritika aplikovaná (filologický popis a výklad) • • Estetika jako teorie umělecké kritiky •Estetický soud = soud o kvalitě díla •„Je x krásné?“ •Kant = Kritika soudnosti •Hume = O měřítku vkusu •Beardsley = jednota, komplexnost, intenzita •UD je hodnotné, vytváří-li hodnotnou zkušenost. •Objektivní vlastnosti díla jsou příčinou vlastností subjektivních. •Kulka = umělecká a estetická hodnota Murakami – Kafka na pobřeží •Dojít až za kraj světa •Na jih od očekávání •Sny a představy v novém Murakamiho románu •Murakamiho náctiletý vrah •… • Kritika - osnova •Představení textu a jeho zařazení: „Práce vychází ve sborníku vydanému k poctě O. Hostinského a představuje úryvek z autorova zamýšleného díla Drobné spisy o estetice a umění. (…)“ •O autorovi a díle: „Otakar Hostinský byl významný český estetik a muzikolog, pokračovatel herbartovské tradice ovlivněné pozitivismem. V návaznosti na Josefa Durdíka lze v jeho práci sledovat formalistické teze, které jsou však přijímány s ohledem na pojetí estetiky jako empirické a neapriorní disciplíny. (…)“ •Analýza: „Text reprezentuje krajní stanovisko estetického empirismu, přestože se pokouší na těchto základech definovat estetiku jako vědu v systému věd jak empirických, tak spekulativních. Autor se navíc nevyrovnává s možnými protiargumenty neempiricky pojaté estetiky a svá tvrzení naopak nepodkládá empirickými daty. (…)“ •Hodnocení: „Hostinského text je významným příspěvkem české formalistické estetiky. Jeho přínos spočívá nejen v historickém významu z pohledu vývoje české estetiky, ale rovněž ve snaze obhájit estetiku jako součást zkoumání hodnot lidského světa. (…)“ Domácí úkol •Napište kritiku na Mukařovského text Význam estetiky •Biblio.ú., 1 věta