Černý Petr 1963, r. Miloš Forman Obsah obrázku osoba, muž, interiér, fotka Popis byl vytvořen automaticky Scénář: Jaroslav Papoušek, Miloš Forman Kamera: Jan Němeček Hudba: Jiří Šlitr, Hrají: Ladislav Jakim, Pavla Novotná, Jan Vostrčil, Vladimír Pucholt a další Podle stejnojmenné autobiografické prózy Jaroslava Papouška, která ale vyšla až po vzniku filmu v roce 1965. Předloha mnohem otevřeněji akcentovala politické tóny – děj se odehrával těsně před převratem roku 1948 a hlavní hrdina Petr byl oproti svému filmovému ztvárnění mnohem samostatnější a vyhraněnější. Černého Petra vyrobila TS Šebor-Bor, na filmu se jako asistent režie podílel Ivan Passer. Pro Formana představoval výrazný inspirační vzor italský film Místo (r. Ermano Olmi, 1961). 1) Jak konkrétně se ve filmu projevuje mezigenerační střet? Jde o konfrontace ryze verbální nebo jej Miloš Forman vyjadřuje i jinými prostředky? 2) Ačkoliv Petr postrádá celistvější psychologický profil, zkuste ho s pomocí všech filmových indicií charakterizovat. Jde o mladíka, který se nechává vláčet situacemi i lidmi nebo si jde za svým, jen v pomalejším tempu? Co nám o něm prozrazují jeho pohyby, jeho taneční kreace, výraz jeho tváře u stolu s otcem? 3) Přes všechen nesoulad mezi mládeží a jejich rodiči zůstává Černý Petr hlavně komedií. Spíš než z parodického výsměchu prototypu maloměšťáckého otce snímek čerpá svůj humor z momentů trapnosti. Souhlasíte s takovým tvrzením? Které postavy/scény v sobě tuto stylizaci nesou a jak Forman efektu komické trapnosti dosahuje? Černobílá Sylva (1961, r. Jan Schmidt) Obsah obrázku osoba, muž, žena, držení Popis byl vytvořen automaticky Absolventský film v režii Jana Schmidta rozvíjí spolupráci s Pavlem Juráčkem, který studoval na FAMU scenáristiku a dramaturgii. Juráček pro Schmidta napsal komentář k jeho dokumentárnímu ročníkovému cvičení na FAMU Auta bez domova (1959), jejich spolupráce se dále rozvíjela na Schmidtově krátkometrážním debutu Postava k podpírání (1963) a Juráček je také podepsán pod námětem a scénářem Schmidtova celovečerního debutu s názvem Konec srpna v hotelu Ozon (1967). Navzdory těsné spolupráci i letitému přátelství se Juráček ve svých denících nevyjadřoval o Schmidtovi zrovna nejlépe. 1) Mezigenerační rozkol se tu projevuje jiným způsobem než ve Formanových filmech. V čem je mezi nimi rozdíl? Jak se v Černobílé Sylvě projevuje zastaralost předchozí dekády? 2) Kromě toho snímek obsahuje i reflexi filmařského prostředí. Poznamenejte si, jak se Černobílá Sylva staví k různým aspektům filmového oboru – které profese se tu objeví a jak k nim film přistupuje? 3) Srovnejte si Černobílou Sylvu s dalšími absolventskými filmy FAMU, které jste měli možnost vidět. Jak z tohoto srovnání Schmidtův počin vychází, co je na něm specifické? Má snímek nějaký jasně rozpoznatelný vizuální styl nebo jeho kvality leží spíš v rovině scénáře?