Démanty noci 1964, r. Jan Němec Obsah obrázku exteriér, osoba, stojící Popis byl vytvořen automaticky https://vimeo.com/301199275 „Pro mne realita filmu je realitou snu“ (Ivan Passer během diskuze po projekci Démantů noci ve Svazu čs. divadelních a filmových umělců) 1) Ačkoliv Ester Krumbachová poznamenala, že Démanty noci jsou jednoduché jako facka, pro jejich narativní výstavbu to rozhodně neplatí. V kolika různých rovinách se snímek odehrává – nejen časových, ale také na ose subjektivní/objektivní? „V tomto filmu nešlo o cinéma verité ani o dokumentarismus. Obrazově je to přísně stylizováno, technicky i dramaturgicky také. […] příběh v tom je, ale autorský záměr je, že to příběh není.“ (Věra Chytilová během diskuze po projekci Démantů noci ve Svazu čs. divadelních a filmových umělců) 2) Poznamenejte si, které prostředky na rovině stylu podporují autentičnost a bezprostřednost díla a které naopak podtrhují výraznou výtvarnou stylizovanost (střih, kamera, obraz, herectví, mizanscéna, hudba, zvuková dramaturgie). „Ryzí film – a o ten bych rád usiloval – by měl být vyložitelný jen sám sebou“ (Jan Němec o Démantech noci ve Filmu a době, 1964, roč. 10, č. 7, s. 365). 3) Uveďte alespoň tři důvody, proč jde v případě Démantů noci o modernistický film (téma, pojetí hrdinů, „žánr“, možnosti intepretace, umělecké přesahy…) Křik 1963, r. Jaromil Jireš Obsah obrázku text, osoba, zeď, stojící Popis byl vytvořen automaticky https://www.youtube.com/watch?v=QPL6SoxnjrY Námět: Ludvík Aškenazy, Scénář: Ludvík Aškenazy, Jaromil Jireš, Kamera: Jaroslav Kučera, Hudba: Jan Klusák, Hrají: Eva Límanová, Josef Abrhám, Eva Kopecká, Jiří Kvapil a další… „Výzva ke všem dospělým, aby mysleli na své děti, na jejich zdraví, na jejich výchovu. Výzva, abychom byli odpovědni za svět, ve kterém žijeme a do kterého dorůstají děti. Nehrdinskými hrdiny jsou mladá manželé – Slávek a Ivana. S nimi budeme sledovat jejich dramatický den – Ivana leží v porodnici a čeká dítě – a zároveň také obyčejný všední den nás ostatních.“ PATSCH, Karel. Křik. Příběh jednoho dne i celého života. Kino, 1963, roč. 18, č. 8 (11. 4.), s. 9. 1) Poznamenejte si způsoby (na rovině stylu i vyprávění), kterými snímek spojuje osobní příběh a historii mladých manželů s širšími celospolečenskými i globálními otázkami. 2) Jakou zprávu o stavu společnosti roku 1963 přináší? Co tvůrci vnímají optimisticky a co jim naopak zavdává důvod k obavám? 3) Vnímáte film jako nadčasový – v kterých ohledech? – anebo jako zastaralý, příliš svázaný s datem svého vzniku?