Česká nová vlna FAVh001 + FAVKh006 9. 12. 2020 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. Ženská otázka v 60.letech •zaměstnanost žen představovala jednu z režimem často proklamovaných oblastí >> odpovídá ideologickým tezím marxismu-leninismu, ale zároveň šlo také o ekonomickou nutnost •Tzv. dvojité (trojité) břemeno •Ženám zůstávala vyhrazena místa ve školství nebo zdravotnictví, kde mzdy spíš klesají než rostou, měly nižší mzdy než jejich mužští kolegové a bylo jich málo ve vedoucích funkcích •Ženská emancipace ve filmové výrobě navzdory oficiálním prohlášením neproběhla >> zejména tvůrčí profese nabízely méně možností pro uplatnění žen než jiné oblasti kinematografie (zvláště kina a distribuce) •Skriptky, klapky, asistentky střihu, kostymérky; výjimečně také asistentky režie a výroby, střihačky a maskérky •profese„feminizované“; charakterizované tradiční esenciální rétorikou, vyžadující ženské vlastnosti – cit pro detail, multitasking, citlivost, empatie, důslednost Věra Chytilová (1929–2014) •„Člověk by měl mít sílu dělat to, co ho uspokojuje“ •Klíčová témata – etika, morálka a svoboda •Emancipace: nelze v díle Chytilové chápat jako úzce navázanou na otázku rovnosti pohlaví, ale v širším smyslu, jako osvobození od jakéhokoliv útlaku a nesvobody •Feministické čtení je vítané, ale praktikované spíš v zahraničních reflexích její tvorby > Obsah obrázku osoba, oblečení, malé, dívka Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, fotoaparát, elektronika, muž Popis byl vytvořen automaticky O něčem jiném (1963) •„Film o Evě Bosákové? Ne, o něčem jiném.“ •Celovečerní debut, TS Šmída-Fikar, podle námětu Františka Kožíka o gymnastce Evě Bosákové •Chytilová nepřibližuje jen úspěchy a nenabízí jen pozitivní vzor, ale také zkoumá daň, kterou sportovci svůj úspěch platí. •Dále přidala druhou hlavní hrdinku, aby mohla téma ženského údělu rozevřít. •Spokojená není ani nadaná sportovkyně, která zasvětila život profesi, ani žena v domácnosti. •Stylově jde o další variantu cinema-verité (film-pravda) – neherci, improvizace, všednost a každodennost •https://www.youtube.com/watch?v=OkW3zQwut1k • Obsah obrázku osoba, sport, žena, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, osoba, muž, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Sedmikrásky (1966) •Námět, na kterém Chytilová zpočátku pracovala s Pavlem Juráčkem („Chudobky“) •Projekt, na němž by mohla spolupracovat s manželem, kameramanem Jaroslavem Kučerou. Pevnější tematický rámec snímku vtiskla Ester Krumbachová. •Klíčovým tématem je destrukce (nejen v negativním, ale i v pozitivním slova smyslu?) Ovoce stromů rajských jíme (1969) •Další film trojice Chytilová – Krumbachová – Kučera •Koprodukce s belgickou firmou Elizabeth film •Podobenství, volně navázané na biblický příběh o Evě, Adamovi a hadovi-svůdci; detektivka, komedie mravů nebo horor; snaha vyjádřit se oklikou k nastupující normalizaci Československa •Hlavní role ztvárnili herci ze studia Ypsilon (Jitka Nováková, Karel Novák, Jan Schmid), výrazně stylizované herectví + zpívaná dikce >> operní stylizace •Téma tabuizované ženské sexuality? • > Obsah obrázku tráva, vsedě, exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Drahomíra Vihanová (1930 – 2017) •Studentský film Fuga na černých klávesách (1964) >> kontinuálně reflektuje téma rasismu a etnické jinakosti •Pracovala jako asistentka režie na filmech Otakara Vávry Romance pro křídlovku a Třináctá komnata •Absolvovala FAMU v roce 1967, debutovala snímkem Zabitá neděle roku 1969 >> tematizuje vnitřní uzavření a z něj vyplývající strádání •Tři celovečerní hrané filmy, řada krátkých dokumentů • • Obsah obrázku osoba, exteriér, muž, brýle Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, muž, žena Popis byl vytvořen automaticky Ester Krumbachová (1923–1996) Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, vsedě, fotka Popis byl vytvořen automaticky •„šedá eminence“, „múza československé nové vlny“ •výtvarnice, kostýmní výtvarnice, spisovatelka, scenáristka, textařka, dramaturgyně, režisérka •Podílela se na řadě projektů NV, v různých funkcích >> princip kolektivního autorství NV filmů? •Jediná režie: Vražda ing. Čerta (1970) •https://www.youtube.com/watch?v=pqrX9s0zVyA •Film nikdy nestudovala; po studiích užité malby na brněnské SUPŠ se několik let věnovala divadelní scénografii >> film ji láká jako gesamtkunstwerk, který dovoloval propojit výtvarné umění, slovo a pohyb s kompozicí barev. • Ester Krumbachová •Tendence ji vřazovat výhradně do kontextu nové vlny; spolupracovala s klasiky domácí kinematografie (Martin Frič, Otakar Vávra), s první generací FAMU (Karel Kachyňa, Zbyněk Brynych, Vojtěch Jasný), s žánrově vyhraněnými režiséry (Zdeněk Podskalský) i s těmi autory, k nimž měla osobně blízko a na společných projektech často zastávala vícero pozic (hlavně Jan Němec či Věra Chytilová). •Do většiny projektů vstupovala z pozice kostýmní návrhářky nebo filmové výtvarnice >> exkluzivní pozice, jejíž přesnou definici či náplň nenajdeme v žádném organizačním řádu, „šitá na míru“ konkrétním titulům a vázaná na interakci s režiséry, kameramany nebo scenáristy. Obsah obrázku osoba, exteriér, fotka, lidé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, stůl, muž, vsedě Popis byl vytvořen automaticky „Kostým jako koncentrovaná vizuální indicie o postavě“ Obsah obrázku osoba, žena, stůl, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, žena, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, oblek, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, fotka, stojící Popis byl vytvořen automaticky Doplňky, barvy, silueta Obsah obrázku osoba, fotka, televizor, monitor Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, tmavé, vpředu Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, hledání, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, lidé, skupina, muž Popis byl vytvořen automaticky