Česká nová vlna FAVh001 + FAVKh006 16. 12. 2020 Mgr. Šárka Gmiterková, Ph.D. Herectví ve filmech NV •Široké spektrum stylů, výrazových rejstříků a osobností •Autentické neherecké tváře •Školení herci (generační i tvůrčí vazby) •Režiséři jako herci (Evald Schorm, Jiří Menzel) •Dobové hvězdy pop-music (Václav Neckář, Marta Kubišová) •Obsazování na základě typáže – představitelé vnáší do filmů autentické pocity nebo zkušenosti •Modernistické herectví – v českém prostředí X reprodukční jistotě školeného projevu Fenomén neherectví Obsah obrázku muž, osoba, vázanka, oblek Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, svetr Popis byl vytvořen automaticky •Nejvýrazněji spojené s triem Forman-Passer-Papoušek, ale také Věra Chytilová, Jan Němec nebo Jaromil Jireš •Kontinuálně obsazovaní „neherečtí profesionálové“ – Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Jan Stöckl, Ladislav Jakim •Má přímý vliv na nový typ hrdiny a v důsledku i na dramaturgii filmů; forma společenské kritiky •Nespornou výhodu představuje rozmanitost představitelů •Miloš Forman – nechával představitele vystupovat svobodně, se všemi zlozvyky, pouze minimální korekce •Ačkoliv scénář existoval, scény nehercům předehrával a následně je nechal dialogy přednést vlastními slovy •Dva typy neherců – 1) ti, co hrají sami sebe 2) ti, co mají nad postavou “navrch“ a dovedou ji zahrát (parodovat) Lásky jedné plavovlásky (1965) •Příběh mladé dívky Anduly, která se po noci strávené s klavíristou Mildou vypraví na návštěvu do Prahy •Hana Brejchová ve své první roli, Josef Kolb jako dílenský mistr/dohazovač, Vladimír Pucholt •„Tři záložáci“ – Vladimír Menšík (Vacovský), Ivan Kheil (Maňas), Jiří Hrubý (Burda) >> cílená kombinace profesionálního herce s neherci •Dynamika skupiny nutí herce do bezprostředních reakcí na nehereckou spontaneitu a naopak pro neherce profesionál funguje jako svého druhu kotva, protože cítí rytmus a tvar celé scény. Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, lidé Popis byl vytvořen automaticky Neherci ve filmech Věry Chytilové a Jana Němce Obsah obrázku osoba, exteriér, stojící, skupina Popis byl vytvořen automaticky •Zatímco pro Formana jde v případě obsazování neherců o věc organickou, Němec a Chytilová pracují s neherci spíš jako s výtvarným komponentem a stylizačním prostředkem. •Věra Chytilová si vybírá energické a charismatické ženy, které spojuje motiv viditelnosti a exhibicionismu (manekýna Marta, gymnastka Eva, Marie a Marie) •O slavnosti a hostech – obsazení z okruhů známých Němce a Krumbachové >> postavy podle režiséra nezastupují toliko psychologické typy jako morální princip, ne vzdálený středověkým moralitám, kdy každá z figur ztělesňuje nějaký lidský nešvar •Jiří Němec, Jana Prachařová, Josef Škvorecký, Helena Pejšková, Karel Mareš, Zdena Salivarová, Evald Schorm, Jan Klusák Obsah obrázku osoba, muž, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Jan Kačer (1936) •Výrazná herecká tvář NV – spojený primárně s filmy Evalda Schorma, ale také Antonína Máši (Bloudění), Hynka Bočana (Nikdo se nebude smát) a Františka Vláčila (Údolí včel) •Typ moderního hrdiny – hloubavého intelektuála X malá herecká variabilita? •Ve filmech Každý den odvahu (1964) a Návrat ztraceného syna (1966) Kačerovy postavy matou svými fyzickými dispozicemi, svou silou i atraktivním zjevem, ale skrývají existenciální tápání a vnitřní zranitelnost. •Postavy často ustrnulé v jednom bodě, neschopné vyrovnat se s minulostí, rezignované. • • Evald Schorm (1931–1988) •„Tvorba, umění má být jako zákusek po dobré večeři. Jenže já jsem kost v krku“ >> autor zneklidňujících, existenciálních filmů •Autor řady dokumentárních snímků – zájem o lidi, kteří nesouzněli s režimem a o témata, o nichž režim nechtěl hovořit •Postrádal jednotný styl – konzistence spíš na rovině témat a hodnotových rámců •Filmy obsazené předními profesionálními herci (Vlastimil Brodský, Dana Medřická, Jana Brejchová, Jan Kačer) •Celovečerní hraný debut Každý den odvahu (1964), dále Návrat ztraceného syna (1966), Pět holek na krku (1967), Farářův konec (1968) a 60.léta uzavírá trezorový film Den sedmý, noc osmá (1969) • • > Obsah obrázku zeď, osoba, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, staré Popis byl vytvořen automaticky