Obsah obrázku exteriér, hora, poušť, chůze Popis byl vytvořen automaticky Ekologie pohyblivých obrazů & Geomorfologie westernu FAVh021 Film a ekologie III. hodina ondrej.pavlik@mail.muni.cz Ekologie pohyblivých obrazů (Adrian Ivakhiv) •Obrazy strukturují a stabilizují náš moderní svět •Současně jej ale „uvádí do pohybu“ a dokáží s námi pohnout („moving images move us“) • •Film jako médium pohyblivých obrazů a kinematografie jako filmový průmysl vstupuje do kontaktu se světem na rovině tří „ekologií“: materiální, percepční a sociální materiální ekologie filmu > Obsah obrázku exteriér, muž, stojící, mladý Popis byl vytvořen automaticky •vznik filmu umožňují materiální zdroje (technologie, energie, lokace, štáby), ovlivňuje jej počasí/klimatické podmínky •filmaři vstupují do lokací a proměňují je, zanechávají otisk; současně sami mohou být lokacemi a tamním prostředím materiálně zasaženi •film jako záznamová surovina/médium; odlišná materialita v případě filmového pásu a digitálu (různě stárne/degeneruje) sociální ekologie filmu > Obsah obrázku osoba, interiér, stůl, objekt Popis byl vytvořen automaticky •sociálně-kulturní roviny filmové produkce, konzumpce a kontroly •otázky rozdílného přístupu (etnické a další menšiny, ženy…) •globální Hollywood, festivalový okruh, lokální kinematografie, domorodí filmaři percepční ekologie filmu > Obsah obrázku osoba, fotka, uniforma, skupina Popis byl vytvořen automaticky •filmy sledujeme jako diváci a jsme jimi různě zasaženi •kontakt s filmem probíhá na třech rovinách: spektákl (obrazy, zvuky, afekty), narativita (vývoj zápletky/příběhu v čase), vnější reference (významy, odkazy k realitě) • •vychází z triadické koncepce znaků a jejich vnímání Charlese Sanderse Pierce filmové světy > Obsah obrázku voda, exteriér, osoba, řeka Popis byl vytvořen automaticky •filmy jsou kosmomorfické: vytvářejí světy •lze rozlišovat mezi třemi druhy „morfismů“ (viz úvodní hodina) •filmy jsou: geomorfické (vytvářejí, ztvárňují a esteticky proměňují místa) •biomorfické (portrétují ne-lidské živočichy, napojují nás na ně, vytváří vztahy s prostředím, lidmi) •antropomorfické (ukazují různé podoby „lidského“, portrétují mezikulturní kontakt) procesně-relační přístup k filmu •nic není statické, vše se odehrává jako proces: filmy nepředstavují světy, filmy „světují“ (film is „worlding“) •subjekt ani objekt nejsou dané, vznikají až ze vzájemné „intra-akce“ (deleuzovské „stávání-se“) •každý proces určují proměňující se relace (vztahy): filmařů k prostředí, prostředí k filmařům, filmu k divákům, diváků k filmu, diváků ke světu…) • •ekokritický potenciál filmu tkví podle Ivakhiva v jeho otevřenosti (estetické, významové…) Západní pohled na krajinu – lineární perspektiva Obsah obrázku budova, klec Popis byl vytvořen automaticky •podobu moderní vizuality zásadně ovlivnila rozvoj lineární perspektivy v renesančním malířství = reprezentace trojrozměrného prostoru •vznik umožňuje série vynálezů: Brunelleschiho zrcadlo, Albertiho čtvercová síť, camera obscura… •obrazy se stávají „okny do světa“, jejichž vidění odpovídá jedinému božímu oku •dochází k separaci pozorovatele a pozorovaného, které je obrazem znehybněné Obsah obrázku budova, exteriér, muž, držení Popis byl vytvořen automaticky Masaccio, Peníz daně (1428) Lineární perspektiva ve službách vědy, ekonomiky a politiky •vliv a úspěch lineární perspektivy souvisí s paralelním rozvojem vědeckých nástrojů poznání světa •lin. perspektiva jako výraz sebevědomého lidstva; odkrývá svět individuálnímu pohledu •stává se jak „přirozenou“, tak konstruovanou (estetickou) normou •Okulocentrismus ve vědě: vynález dalekohledu/teleskopu, kartografie, měření •Kolonialismus: mapování a dobývání cizích krajin •lin. perspektiva kultivuje objektivizující distancující pohled, který vyjadřuje teritoriální/vědeckou/ekonomickou dominanci nad krajinou západní krajinomalba •mezi sedmnáctým a devatenáctým stoletím dochází ke komodifikaci přírodních výjevů •půda se postupně přesouvá do soukromého vlastnictví; stává se výrazem osobní identity •současně se příroda stává emblémem národních identit (švýcarské Alpy, americká jihozápadní pohoří) •rozvojem industrializace a měst dochází k větší separaci lidské společnosti a přírody •rozvíjí se tradice sublimní a pitoreskní krajinomalby sublimní krajinomalba Obsah obrázku příroda, údolí, hora, skála Popis byl vytvořen automaticky •dramatické výjevy nespoutané přírody; zkrášlování nehostinných krajin (např. hor); vyvýšený pohled „krok od propasti“ • sublimní (sublime): zachycující pocit ohromující vznešenosti, velikosti a intenzity (fyzické, metafyzické, estetické, spirituální…) • •The Chasm of the Colorado (Thomas Moran, 1873) pitoreskní krajinomalba •idylizované vize krajiny s prvky divočiny •pitoreskní vidění přírody proniká také do rozvíjejícího se turismu; turisté si sami „vytváří“ malebné výjevy (oválná zrcátka) •estetizace krajiny určená pro společenskou elitu • • Obsah obrázku exteriér, tráva, voda, strom Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku příroda, exteriér, skála, voda Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, tráva, zelená, budova Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, tráva, příroda, pastviny Popis byl vytvořen automaticky •pitoreskní vidění přírody se promítá do zahrádkářství nebo organizace/prezentace přírodních parků •přichází impulz zachovávat/konzervovat „zbytky divoké přírody“, příroda = památka •současně jde ale spíše o vytváření iluze divočiny, která ke své existenci potřebuje civilizovaného pozorovatele/turistu •příroda je přizpůsobována výletnickým/rekreačním aktivitám klasický styl ve filmu •konvence lineární perspektivy & zobrazování krajiny pronikají do fotografie i filmu •tvoří základ klasické hollywoodské narace •prostředí je podřízené jednání hrdinů a jejich přehlednému sledování; ve vyprávění typicky nemá vlastní agendu – jde o zpasivněné objektivizované pozadí pro lidskou/hereckou akci •konvence ustavujících záběrů: průhledy krajinou/městy/panoramaty, které však mají ryze praktickou/kompoziční funkci ve vyprávění = zasazují dění do časoprostorových souvislostí, zpřehledňují děj, podřizují se naraci Obsah obrázku exteriér, tráva, pole, hora Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, příroda, západ slunce, ulice Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, budova, most, hodiny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, příroda, voda, slunce Popis byl vytvořen automaticky klasický hollywoodský western •výsostně americký/hollywoodský žánr •western jako mytologie amerického národa; vypráví o vzniku USA •Divoký Západ je v klasických westernech portrétován skrze sérii opozic: dobro/zlo, člověk/příroda, divoši/civilizace, ochránci zákona/padouchové, jedinec/komunita, pouštní divočina/obdělávaná půda, svoboda otevřených prostranství/spořádanost osad, ženské hodnoty mateřství a vzdělávání/mužské hodnoty hrdinství, spravedlnosti, průzkumnictví •lokace musí být obdařené dostatečnou jinakostí, která takovou představu Divokého Západu podporuje Obsah obrázku exteriér, hora, tráva, pole Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku hora, exteriér, příroda, lidé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, poušť, stojící, chůze Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, kůň, fotka, pole Popis byl vytvořen automaticky westernové lokace/krajiny •westerny se natáčejí hlavně na jihozápadě USA (Kalifornie, Utah, Nové Mexiko, Arizona, Nové Mexiko) •velké celky krajiny i nad rámec ustavujících záběrů: nevyvinutá krajina, bez populace a vegetace, zeleně, domů, stínu a vody •krajina má sublimní charakter, ale lze ji zabydlet, obdělat, zkolonizovat •nejen prostor, který vyzývá k zaplnění, ale také jeviště plné dramat a teritorium, které je třeba ovládnout western jako národní mýtus Obsah obrázku osoba, muž, stojící, hledání Popis byl vytvořen automaticky •krajina v klasických westernech obvykle představuje pro hrdiny výzvu, nebezpečí a test vlastních schopností •děj charakterizuje motiv cesty, opakovaných výprav •v duchu klasické narace obvykle závěr westernu obnovuje spravedlnost, nastoluje řád a ustavuje heterosexuální pár •klasické westerny často reprodukují a upevňují kolonialistický mýtus „zjevného předurčení“ (Manifest Destiny), podle níž byli američtí osadníci expandovat po celém území USA od Východu směrem na Západ obraz znázorňující doktrínu zjevného předurčení (Manifest Destiny) westerny Johna Forda / Stopaři •John Ford jako nejproslulejší režisér hollywoodských westernů •John Wayne jako emblematický představitel westernového hrdiny •Fordovy filmy zprvu ztělesňují řadu typických westernových konvencí a klišé, jsou často silně melodramatické; postupně jsou ale čím dál více komplikovanější, nuancovanější a vnitřně rozpornější •vrcholný film Stopaři (1956), často chápán jako přelom klasické westernové éry/začátek revizionistické éry •širokoúhlý formát cinemascope akcentuje rozlehlost a epičnost hornaté krajiny; technicolor zvyšuje barvitost výjevů •úvod a závěr filmu Stopařů stylem výrazně odděluje prostory obydlí a monumentální krajiny; Waynův protagonista končí jako věčně vykořeněný poutník = nemožnost usadit se Obsah obrázku exteriér, kůň, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, příroda, muž, hledání Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, stojící, budova, okno Popis byl vytvořen automaticky postklasické westerny Obsah obrázku osoba, žena, oblečení, držení Popis byl vytvořen automaticky •počínaje cca 60. lety vznikají filmy, které nabourávají a přezkoumávají mýty a konvence klasických westernů •revizionistické/postklasické/ psychedelické westerny •zejm. psychedelické westerny se pojí s nástupem kontrakultury; jsou stylisticky více excesivní, halucinační, realita je v nich nejistá •portrét sebedestruktivní Ameriky, promítá se i do pojetí krajiny •filmy: Mrtvý muž, Krtek, Pat Garrett a Billy the Kid, filmy Monteho Hellmana Obsah obrázku voda, exteriér, vsedě, muž Popis byl vytvořen automaticky psychedelický western: Mrtvý muž •film přepisuje klasickou westernovou ikonografii včetně portrétování přírody •místo sublimních pohledů na velkolepou rozlehlou krajinu přicházejí kompozice snímané zdola/od země a zahuštěné výjevy lesnaté krajiny, v níž se odráží všudypřítomná smrt •na konvence klasického westernu film upomíná pouze v úvodní sekvenci, ovšem sebereflexivně: jde o sérii průhledů skrze okno vlaku, pouze zdánlivě evokující širokoúhlý formát cinemascope Obsah obrázku osoba, okno, vsedě, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, silnice, fotka, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, tráva, pole, kůň Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tráva, exteriér, ležící, malé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, sníh, les, plot Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, tráva, skála, voda Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, pole, pláž, stojící Popis byl vytvořen automaticky třetí úkol: reflexe postklasického westernu Zkratkou v Oregonu •podívejte se na film Zkratkou v Oregonu (r. Kelly Reichardt, 2010): https://medial.phil.muni.cz/Play/9367 •reflektujte, jak film pracuje s krajinou, jak ji portrétuje, jak krajinu vztahuje k ostatním aktérům filmu, a to jak na rovině stylu a reprezentace (typy záběrů, charakter krajiny), tak na rovině vyprávění (struktura filmu, způsob narace, perspektiva, dialogy…) •vztáhněte film k westernovým konvencím a mytologii (opět primárně skrze krajinu/geomorfologii filmu) •vyberte ilustrativní záběry z filmu, které budou dokládat některé vaše teze, a přidejte text spolu se screenshoty ve formě příspěvku do facebookové skupiny kursu (do půlnoci neděle 1. listopadu)