Obsah obrázku exteriér, tráva, budova, stojící Popis byl vytvořen automaticky Geomorfologie II: panteismus, pomalá kinematografie, experimentální film FAVh021 Film a ekologie IV. hodina ondrej.pavlik@mail.muni.cz Obsah obrázku rostlina, strom, barevné, zakryté Popis byl vytvořen automaticky kanadská krajinomalba (Group of Seven) Obsah obrázku skála, postel, hora, voda Popis byl vytvořen automaticky •pohled blízko zemi •krajina se pozorovateli nenabízí ve vší přehlednosti, ale výhled často blokuje sama příroda Obsah obrázku stůl, vsedě, deštník, voda Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl, vsedě, zakryté, malé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku vsedě, stůl, malování, zakryté Popis byl vytvořen automaticky kubistická krajinomalba •sklon k abstrakci; prolínání lidských figur s krajinou fotografie krajiny: Terry Evans •fotografka Terry Evans: vytváří série fotografií americké prérijní krajiny •objektiv často směřuje dolů k zemi; fotografie svou dvojrozměrností připomínají perspektivu před-renesančního umění •postupně do fotografií prérie vnáší stopy lidské činnosti •vytváří koláže, které diverzitu krajiny přenáší do jednoho mnohočetného celku •http://www.terryevansphotography.com/ • > Obsah obrázku exteriér, strom, tráva, chůze Popis byl vytvořen automaticky fotografie/malba vs. film •fotografie a malba sice může sugerovat pohyb a plynutí času, ale sama o sobě je statická •film se oproti tomu skládá z pohyblivých obrazů, je často narativní a rozvíjí se v čase •otázka tedy není jen, jak je krajina ve filmu portrétovaná a čemu slouží, ale také kolik pozornosti jí film věnuje, jakou roli má ve struktuře filmu a jeho plynutí •právě skrze důraz na plynutí času ve vztahu ke sledování/portrétování krajiny vznikají uvnitř kinematografie alternativní tradice oponující hollywoodskému klasicismu • • akční geomorfologie hollywoodského filmu Obsah obrázku auto, zbraň, budova, exteriér Popis byl vytvořen automaticky •prostředí v klasicky vyprávěném/hollywoodském filmu není vždy jen pasivním pozadím pro lidskou akci •pokud se ale krajina/prostředí aktivizuje, pak téměř vždy jako aktér podléhající potřebám dramatu •např. vítr ve větvích v hororovém filmu: primárně vytváří napětí, účinkuje pouze jako dramatická předzvěst •katastrofické spektákly: bouřící se příroda jako filmový nepřítel/monstrum/antagonista (filmy Rolanda Emmericha Den poté, 2012) panteistická cykličnost přírody •panteismus: nábožensko-filosofické přesvědčení, že Bůh je součástí všeho a vše je součástí božské jednoty (Bůh = příroda) •panteistické filmy portrétují provázanost krajiny, rostlin, živočichů a lidí •rostliny a krajina zde neslouží (jen) jako symboly, ale představují samy sebe v souvislosti přírodního koloběhu (jsou to indexy) •lyrické filmy, které často zdůrazňují cyklické plynutí času •duchovní přesah, který sahá za rámec institucionalizovaného náboženství > Obsah obrázku hvězda, objekt Popis byl vytvořen automaticky sovětský panteismus: Alexandr Dovženko •němý film Země (1930): portrét ukrajinské vesnice procházející kolektivizací (příjezd prvního traktoru) •zčásti následuje dobové ideologické požadavky a vítá nástup socialismu •zároveň ale tento politický vývoj zasazuje do obecnějšího rámce nadčasové panteistického koloběhu života – v úvodu i závěru smrt postavy obklopená ceremoniálními přírodními výjevy •poetická montáž (na rozdíl od ideologické/didaktické montáže Ejzenštejna) sugeruje souvztažnost věcí •později inspiruje např. Sergeje Paradžanova (Barva granátového jablka) Obsah obrázku fotka, ovoce, vsedě, malé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku rostlina, květina, stůl, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tráva, exteriér, pole, příroda Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, muž, postel, ležící Popis byl vytvořen automaticky panteismus: Terrence Malick •Malick jako metafyzický filmař: čerpá z filosofie Martina Heideggera •ve svých filmech situuje lidskou aktivitu do širšího rámce „krásné netečnosti“ věcí, přírodních či kosmických cyklů, jež rámují lidský život •Nebeské dny (1978): film o třech lidech, kteří utíkají z města a usazují se na texaském venkově – westernový motiv usazování a obdělávání půdy zasazuje do širšího rámce okolní přírody (ekologizující kontrapunkt k lidskému počínání) •ústředním výrazovým prostředkem je opět montáž, která jednotlivé členy přírodního řetězce propojuje •později Malick tíhne k co nejpřirozenějšímu zachycení veškeré reality (pracuje bez pevného scénáře, nechává herce improvizovat, natáčí velké množství materiálu) Obsah obrázku tráva, exteriér, plot, ovce Popis byl vytvořen automaticky východoasijský panteismus •vychází z buddhistické/šintoistické náboženské tradice •film (a divák) se napojuje na věčné plynutí všech věcí •opět je důležitá cykličnost a „přirozený“ koloběh života a smrti: filmy Jaro, léto, podzim, zima… a jaro (r. Kim Ki-duk, 2003); Balada o Narajamě (r. Šóhei Imamura, 1983), částečně tvorba Jasudžira Ozua •nezapadá do západních tradic sublimního, pitoreskního či krásného umění, protože nepředpokládá přítomnost lidského pozorovatele stojícího mimo pozorovaný svět Obsah obrázku hora, muž, skála, stojící Popis byl vytvořen automaticky existenciální krajiny Michelangela Antonioniho •v tradici autorského modernistického filmu se krajina úzce napojuje na psychické/fyzické/emocionální rozpoložení lidských postav •prostředí přispívá k neurózám a odcizení protagonistů a zároveň tyto stavy odráží – nejistota, ambivalence, otevřenost •Michelangelo Antonioni: nejen přírodní, ale také industriální krajiny (filmy Dobrodružství, Zatmění, Červená pustina) •později v amerických filmech provazuje krajinu s kontrakulturou a hnutím hippies (Zabriskie Point) •experimentuje s „mrtvým časem“, zachycuje existenciální tíseň (nuda, distance), zpomaluje tempo vyprávění, používá celkové záběry = do popředí se kromě mezilidských dramat dostává také vztah člověka a krajiny/prostředí Obsah obrázku exteriér, osoba, muž, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba, ulice, vpředu Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, příroda, plavání, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, fotka, vpředu, malé Popis byl vytvořen automaticky pomalá kinematografie •v oblasti globálního artového filmu se rozvíjí tzv. pomalá kinematografie (slow cinema) •spíše než o jasně ohraničený žánr jde o tendenci určité části artových/festivalových filmů k pomalosti a minimalismu (oddramatizovaný děj, dlouhé záběry, velké celky, důraz na plynutí času) •směřuje k naplnění vize filmového realismu André Bazina – zachycení reality v její úplnosti (dlouhé celkové záběry zaostřené do hloubky prostoru) •jde o transnárodní tendenci (festivaly jako pojítko), do níž se promítají různé lokální tradice a kontexty •krajina/prostředí v pomalých filmech je téměř neustále přítomné, zasazuje postavy do jejich okolí a vyzývá ke kontemplativnímu sledování •filmaři: Béla Tarr, Tsai Ming-liang, Jia Zhangke, Carlos Reygadas, Apichatpong Weerasethakul, Lisandro Alonso, Kelly Reichardt… Obsah obrázku exteriér, hora, skála, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku voda, exteriér, hora, tráva Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, tráva, pole, budova Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, exteriér, muž, tmavé Popis byl vytvořen automaticky experimentální film •na poli experimentálního/avantgardního filmu vystupuje krajina do popředí vůbec nejvýrazněji jako samostatný aktér •exp. filmy jsou převážně nonfikční, nedějové, útočí na základní divácké návyky •tradice strukturálního filmu: struktura filmu je nadřazená obsahu, důležité jsou abstraktní vztahy mezi záběry, prostorem a časem; sebereflexivita (Michael Snow: La région centrale – pokus o odlidštěné vidění hornaté kanadské krajiny skrze kameru otáčející se kolem vlastní osy) Obsah obrázku exteriér, sníh, jídlo, ležící Popis byl vytvořen automaticky James Benning •americký experimentální filmař (*1942), portrétuje převážně americkou krajinu (přírodní i městskou) •na rozdíl od strukturální tvorby nejsou jeho filmy zcela odlidštěné, abstraktní a mediálně sebereflexivní •spíše se soustředí na to, co v krajině/přírodě a souvislostech, které je obklopují, můžeme či nemůžeme rozpoznat •Benningovy filmy přenastavují vztahy mezi obrazy krajiny a naším vnímáním •zprvu natáčí na 16mm film, posléze přechází na digitál; spolu s tím se také prodlužuje délka záběrů v jeho filmech •estetika se v jeho filmech úzce pojí s etikou Obsah obrázku osoba, exteriér, muž, nošení Popis byl vytvořen automaticky James Benning: krajiny smrti •filmy pojednávající o medializovaných vraždách nebo sériových vrazích •Landscape Suicide (1987): inscenované výpovědi oběti a vraha (ze dvou rozdílných kauz) + statické záběry z okolí vražd •série multimediálních projektů o slavném sériovém vrahovi Tedu Kaczynském: Two Cabins (výstava/film, 2012), Stemple Pass (2013) •Benning staví repliky dvou lesních chatek a dává do souvislosti životy Kaczynského a environmentálního autora Henryho Davida Thoreaua (Walden: život v lesích) – Two Cabins, pohledy zevnitř obou chatek skrze okno •Stemple Pass: čtyři dlouhé statické záběry (léto, podzim, zima, jaro) na chatu v lesích + Benningův voiceover předčítající z Kaczynského deníku •usiluje o etické ztvárnění vrahů/vražd (v opozici k senzacechtivým médiím) • Obsah obrázku hra, sport, kurt, míč Popis byl vytvořen automaticky Stemple Pass Obsah obrázku exteriér, tráva, strom, pole Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, vlak, tráva, stopa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, stopa, vlak, tráva Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, tráva, vlak, hora Popis byl vytvořen automaticky James Benning: nebe a jezera •filmy Ten Skies a 13 Lakes (oba 2004) portrétují deset nebí a třináct (amerických) jezer •každý statický záběr trvá cca 10 minut •zvýrazňuje drobné odlišnosti mezi jednotlivými nebesy/jezery, důraz na jejich unikátnost a neopakovatelnost •minimalistický pohyb uvnitř záběrů (mraky, voda…) i mezi záběry •do záběrů občas pronikají další prvky (lodě, motorový člun, letadlo, kouř podobný mrakům – ale nevíme, z čeho vychází) •jednotlivá jezera následně figurují v závěrečných titulcích (jako „protagonisté“) • Obsah obrázku kouř, exteriér, mraky, oblačno Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, příroda, voda, surfování Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, voda, příroda, pláž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, příroda, hora, sníh Popis byl vytvořen automaticky Ten Skies 13 Lakes James Benning: industriální krajina •Benning odjíždí do německého Porúří, odkud pocházeli jeho rodiče, a poprvé natáčí na digitál film Ruhr (2009) •digitální obraz umožňuje zachytit ještě výraznější minimalistické napětí mezi statičností a pohybem (chybí filmové zrno, drobný pohyb filmového pásu na plátně…) – nejpůsobivěji v záběru lesa a přelétajících letadel •cca hodinový záběr na kouřící věž na výrobu koksu s opakovanými výbuchy dýmu (mění se barevně spolu se zapadajícím sluncem) – nezasvěcený divák může nejprve zaměnit za požár budovy (opět vzniká nejistota, co přesně sledujeme) •minimalistického efektu B. dosahuje i postprodukčně (vymazávání aut/lidí z ulic/tunelu) • Obsah obrázku exteriér, voda, velké, kouř Popis byl vytvořen automaticky čtvrtý úkol: osudy filmových lokací > Obsah obrázku budova, hora, cihla, exteriér Popis byl vytvořen automaticky •filmy a seriály nejen portrétují konkrétní místa a lokace, ale zároveň v nich zanechávají svoji stopu – vytváří kolem nich „auru“, která se následně přenáší do běžného života •vyberte si jedno skutečné místo/lokaci, které je úzce spojené s filmem/seriálem (případně s více filmy a seriály) a na základě rešerše zjistěte, jaký reálný dopad daný film/seriál na tuto lokaci měl (nebo stále má) •pokuste se zhodnotit kladné i záporné dopady (pokud to půjde) na vybranou lokaci, sepište krátký „referát“ (délka zhruba jako minule) a nahrajte jej do facebookové skupiny kursu do nedělní půlnoci 8. listopadu (můžete přidat obrázky i odkazy na zdroje, s nimiž jste pracovali) •