Obsah obrázku exteriér, pták, tráva, větev Popis byl vytvořen automaticky Biomorfologie filmů/seriálů z divočiny FAVh021 Film a ekologie VI. hodina ondrej.pavlik@mail.muni.cz Přírodopisné filmy/seriály z divočiny •(wildlife films) •objevují se ve filmu (a později v televizi) od počátku kinematografie po současnost; jsou divácky úspěšné a oblíbené •propojují v sobě zábavu, vědu, umění a hodnotové hledisko •otevírají vazby mezi lidmi, technologiemi a živočichy/přírodou •rozrušují hranici mezi autenticitou a inscenací; dokumentem a hraným filmem •tyto jednotlivé roviny buď upozaďují a zneviditelňují, nebo naopak zviditelňují a upozorňují na ně • lovecká dobrodružství němé éry •filmy z dobrodružných výprav lovců do divočiny jsou oblíbeným žánrem němé éry (zhruba od roku 1906, kdy střídají aktuality) •často portrétují střet lovců s nebezpečnými (nebo alespoň exotickými) zvířaty a úspěšný zisk lovecké trofeje •rané lovecké filmy obsahují vyhrocené rozpory mezi autenticitou a inscenovaností, vzbuzují kontroverze ohledně zacházení se zvířaty •dánský film Løvejagten (1907) ukazuje skutečné zabití dvou lvů – způsobuje v Dánsku rozsáhlé protesty; film vzniká navzdory zákazu, je propašován do Švédska a v zahraničí má velký úspěch •film se má odehrávat v Africe, ale natáčen je v Dánsku – zoo v Kodani a na ostrůvku Elleore Obsah obrázku exteriér, osoba, fotka, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku medvídek, medvěd, osoba, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Roosevelt v Africe Obsah obrázku text, exteriér, fotka, muž Popis byl vytvořen automaticky •dvojznačné pnutí mezi dokumentární autentičností a inscenovaným spektáklem zachycuje dvojice filmů o americkém prezidentovi Teddym Rooseveltovi na lovecké výpravě v Africe •na zprávy o výpravě hbitě reaguje producent William Selig a na své farmě v LA natáčí falešný dokument Hunting Big Game in Africa (1909), v němž sám hraje Roosevelta – inscenuje (falešné) zastřelení skutečného (starého) lva – film má velký divácký úspěch •autentický dokument Roosevelt in Africa (1910) naopak postrádá drama, je nedějovým sledem výjevů z divočiny a místo skutečného lva obsahuje jen vložený statický záběr lva – u masového publika film propadá (úspěch má jen u vzdělanějšího publika) Douglas Burden a draci Komodo •newyorský přírodovědec Douglas Burden s manželkou podniká cestu do jihovýchodní Asie, kde filmuje, loví a odchytává varany komodské •dvanáct varanů přiváží zpět do USA; deset z nich ale cestu nepřežije a končí v muzeu; dva zbývající jsou umístěni do newyorské zoo, kde ale brzy umírají •film (1926) ve studiu inscenuje lov na varana s důrazem na senzační dramatický efekt – velký detail varana požírajícího návnadu Burden vybírá, protože je evokuje malby Tyrannosaura a přibližuje, jak dinosauří dravci lovili svoje oběti •Burden zdůrazňuje vazbu na dinosaury i vzhledem ke komerčnímu úspěchu fantastického spektáklu Ztracený svět (1925); jeho film ale nekončí v kinodistribuci a promítá se jen v uzavřených společnostech •Burdenova výprava + exponáty varanů komodských poté inspirují legendární film King Kong (1933) • Obsah obrázku exteriér, osoba, fotka, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, strom, stojící, pole Popis byl vytvořen automaticky King Kong •trikový velkofilm King Kong (1933) natáčí dvojice filmařů (Merian C. Cooper a Ernest B. Schoedsack) se zkušenostmi s doku filmy z exotické divočiny •kromě Burdenovy výpravy za draky komodo je inspirací i šokantní kvazidokument Ingagi (1930) o kmenu goril souložících se ženami •King Kong funguje jako metafilm o (falešných) loveckých filmech z divočiny – reflektuje, komentuje a sám zhmotňuje všechny jejich typické rysy: kolonialismus amerického štábu, touhu po senzaci, spektákl, import divokého zvířete do velkoměsta (New Yorku) •je v mnoha ohledech vůči filmům z divočiny kritický a podvratný: situace se vymyká z rukou, s uloveným Kongem („monstrem“) nakonec sympatizujeme Obsah obrázku budova, muž, fotka, skákání Popis byl vytvořen automaticky Disneyho True-Life Adventures Obsah obrázku dort, narozeniny, stůl, jídlo Popis byl vytvořen automaticky •studio Disney po WWII vyrábí sérii přírodopisných filmů (10 krátkých, 4 celovečerní); předobrazem jsou animované filmy z předválečného období •vytváří si v USA monopol na masově distribuované zábavné filmy o přírodě •od prvního filmu Seal Island (1948) se ustanovují typické rysy: neposkvrněná příroda, důraz na rodinný život zvířat (ideály 50s společnosti), ilustrativní hudba z animovaných filmů, vševědoucí voiceover komentář, vystříhávaní znepokojivých výjevů (ušlapání mláďat) •fantazie čisté přírody stvořené Boží rukou x antropomorfizace zvířat (projekce lidských vlastností, společenských konvencí a rituálů do zvířecího chování) = zároveň utvrzuje model tradiční rodiny jako přirozený (=zakotvený v přírodě) •podobně jako pitoreskní malba v sobě obsahuje ochranářský impulz směrem k (estetizované) přírodě – současně ale přírodu komodifikuje svoboda a individualismus Disneyho filmařů •v kontrastu s rodinnými hodnotami True-Life Adventures tvůrci těchto filmů prožívají v přírodě setkání se svobodou •manželé Herb a Lois Crislerovi pořizují záběry severské divočiny a při setkáních s vlky v sobě objevují „skutečnou“ osobní autonomii •v denících vyzdvihují divočinu jako místo opravdového individualismu (nikoli nebezpečí) – v souladu s tradicí dobrodružných románů např. Jacka Londona (Bílý tesák) • Obsah obrázku exteriér, savci, tráva, hora Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, savci, kočka, ovce Popis byl vytvořen automaticky televizní přírodopisné dokusérie Obsah obrázku exteriér, savci, muž, pes Popis byl vytvořen automaticky •od 60. a 70. let začínají dokumenty z divočiny pronikat do televizí; později vznikají specializované kabelové stanice (National Geographic, Animal Planet) •sériemi často doprovází populární figury průvodců (Marlin Perkins, David Attenborough, Jacques-Yves Cousteau) •dokusérie zčásti přebírají konvence True-Life Adventures (neposkvrněná příroda jako okouzlující spektákl, autoritativní voiceover, ochranitelský impulz) •čelí ale nařčením, že některé scény zvířecího násilí jsou filmaři inscenované – kauza s odchyceným a posléze nastrčeným medvědem v pořadu Wild Kingdom • • Obsah obrázku savci, osoba, kočka, muž Popis byl vytvořen automaticky Putování tučňáků / O tučňácích a lidech •enormní popularitu přírodopisných pořadů potvrzují i novější filmy jako francouzské Putování tučňáků (2005) (druhý nejvýdělečnější dokument všech dob) •disneyfikace antarktické přírody: konzervativní komentátoři v USA chválí film za potvrzování (a naturalizování) tradičních hodnot •film zcela vymazává lidské hledisko a neřeší environmentální otázky (putování tučňáků za potravou jako součást věčného koloběhu) •making-of dokument O tučňácích a lidech točený „autentickým“ stylem cinema-verité odhaluje zákulisí natáčení – oslava zdatnosti filmařů a technických vymožeností; překonávání náročných přírodních podmínek – sledujeme kontakt lidí, zvířat a technologie, ale vše je podřízené komerční logice bonusových DVD materiálů Obsah obrázku sníh, exteriér, tučňák, lidé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tučňák, pták, kráva, skupina Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku pták, vsedě, malé, zelená Popis byl vytvořen automaticky > alternativy: Mikrokosmos •k těmto dominantním typům přírodopisných filmů/seriálů vzniká celá řada více či méně se odchylujících alternativ •některé francouzské dokumenty např. vypouštějí voiceoverový komentář (nebo s ním pracují jinak než ty americké) •film Mikrokosmos (1996) o hmyzu a drobných živočiších např. komentář vynechává a pracuje jen s doprovodnou ilustrativní hudbou •v absenci poučeného vzdělávacího voiceoveru jsme nuceni makro výjevy neznámých živočichů sami interpretovat •některé výjevy mohou mít až hororový charakter (hmyz jako monstrum) > Obsah obrázku exteriér, voda, stojící, skupina Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku sníh, exteriér, příroda, zakryté Popis byl vytvořen automaticky alternativy: experimentální filmy s tučňáky •experimentální filmy z divočiny mohou vyvolávat opačný účinek než mainstreamové přírodopisné pořady •místo aby zvířata polidšťovaly a přibližovaly našemu chápání, naopak prohlubují odstup, zdůrazňují cizorodost a neuchopitelnost •Konec léta (r. Jóhann Jóhannsson, 2014): krátkometrážní černobílý film točený na 8mm kameru evokuje poetiku němých filmů, zpomaluje pohyb tučňáků a vše doprovází Jóhannssonovou ambientní hudbou •FREM (r. Viera Čákanyová, 2019): český film tvořený záběry z dronu; zprostředkovává cizorodou perspektivu na antarktickou přírodu – pohled umělé inteligence narušuje antropocentrické vnímání (+ letošní deníkový making of film Bílá na bílé) alternativy: pomalé přírodopisné filmy •jiné artové filmy z divočiny kladou důraz na pomalé plynutí času a významotvorně pracují s formou/stylem •středometrážní film Now, At Last! (r. Ben Rivers, 2018) v dlouhých záběrech přibližuje všední život lenochoda (x barevné snové sekvence s hudbou): https://mubi.com/films/now-at-last •film Sweetgrass (r. Lucien Castaing-Taylor, Ilisa Barbash) o honácích ovcí z americké Montany: film se noří doprostřed ovčích stád; zprostředkovává zkušenost zvířat, které „vracejí pohled“; neupřednostňuje jiné bytosti nad ostatní Obsah obrázku exteriér, barevné, pták, tráva Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tráva, exteriér, ovce, savci Popis byl vytvořen automaticky nature cam – živé online přenosy •fenomén živých online přenosů zvířat je svým vztahem k plynutí času a akci podobný pomalé / experimentální kinematografii •kontinuální záběr malé statické kamery ukazuje každodenní život zvířat •používají například ochranářské organizace k tomu, aby dárcům umožnily navázat kontakt se zvířaty Obsah obrázku pták, exteriér, tráva, skupina Popis byl vytvořen automaticky Ptačí svět •francouzský film Ptačí svět (2001) je pozoruhodný tím, že na jednu stranu přebírá některé tradiční konvence přírodopisných dokumentů, ale současně je posouvá dál na estetické, etické i produkční rovině • Ptačí svět: romantizující vidění přírody a člověka Obsah obrázku exteriér, voda, řeka, příroda Popis byl vytvořen automaticky •film rámují idylické výjevy z francouzského venkova, kde malý chlapec nadšeně pozoruje místní ptactvo •estetizace letících ptáků a okolní krajiny Obsah obrázku letící, exteriér, pták, západ slunce Popis byl vytvořen automaticky Ptačí svět: lidské zásahy Obsah obrázku tráva, nákladní auto, exteriér, auto Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zelená, vsedě, stůl, oheň Popis byl vytvořen automaticky •kromě idylických, člověkem zdánlivě netknutých krajin ptáci přelétávají kolem industriálních staveb a jsou ohrožováni stroji (kombajn na poli) Ptačí svět: westernová ikonografie Obsah obrázku silnice, tráva, exteriér, auto Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kráva, exteriér, savci, skupina Popis byl vytvořen automaticky •scény z ikonické lokace Monument Valley navazují dialog s klasickými westerny – krajina už je ale modernizovaná •ptáci jako „kovbojové“, kteří překonávají prérijní krajinu; zároveň sem ale nezapadají, působí nepatřičně – film skrze žánrové reference rozostřuje hranici mezi lidským a nelidským (zvířecím) •scéna s mustangy vytváří další paralelu mezi různými zvířaty a zároveň zviditelňuje odlišnosti Obsah obrázku exteriér, muž, osoba, fotka Popis byl vytvořen automaticky Ptačí svět: mezidruhová intra-akce •film zároveň působí na rovině přibližně rovnocenné intra-akce (https://newmaterialism.eu/almanac/i/intra-action.html) mezi člověkem, zvířaty a technologiemi •v průběhu filmu „migrujeme“/letíme spolu s ptáky, jako bychom byli součástí hejna •tvůrci filmu speciálně vychovávali a trénovali ptáky k tomu, aby tolerovali jejich přítomnost (a vznášedla) ve vzduchu; hybrid divokých/ochočených zvířat •symbiotické propojení zvířat, technologií, lidí a umění Obsah obrázku pták, hejno, fotka, staré Popis byl vytvořen automaticky šestý úkol: reflexe zážitku z filmu Leviathan •podívejte se na film Leviathan (2012) z rybářské lodi na širém oceánu •reflektujte emocionální a smyslový dopad, který na vás film udělal a pokuste se jej kreativně vyjádřit libovolným způsobem •výstup by měl váš zážitek z filmu zprostředkovávat především esteticky, ne informativně (např. slovním popisem zážitku) •výstup může mít podobu: výtvarného znázornění, koláže (i digitální), videa, jiného poetického vyjádření •výsledek nahrajte do facebookové skupiny kursu do půlnoci 22. listopadu