Obsah obrázku interiér, postel, savci, ležící Popis byl vytvořen automaticky Antropomorfologie etnografických filmů FAVh021 Film a ekologie VIII. hodina ondrej.pavlik@mail.muni.cz přírodo-kultury (nature-cultures) •podle Latoura je samotná představa kultury založená na jejím odtržení od přírody •Kultury ani Příroda neexistují, existují jen přírodo-kultury a teprve je lze zdola zkoumat a mezi sebou porovnávat •„In constituting their collectives, some mobilize ancestors, lions, fixed stars, and the coagulated blood of sacrifice; in constructing ours, we mobilize genetics, zoology, cosmology and haematology.“ rané cestovatelské filmy (travelogues) •němé filmy/aktuality z exotických krajin (1898 – 1922) – jsou součástí rozmanité konzumace obrazů z cest (cestovatelské přednášky, stereoscope, zážitkové simulace letu v balónu/jízdy ve vlaku…) •populární „senzační“ motivy: domorodé tance, posvátné rituály, obnažená těla domorodců – výjevy volně seřazené za sebe, důraz na tělesnost •turistické hledisko: aktuality uvozuje mapa, úvodní záběry příjezdu na místo, domorodci často zírají do kamery •vědecké hledisko: zkoumání fyziognomie různých etnik (těla v pohybu), domorodých zvyklostí a rituálů – performance slouží výzkumu •cestovatelské filmy hrdě přiznávají svoji koloniální dimenzi – jsou navázané na tehdejší války, dopravní průmysl (železnice); obsahují „vtipné“ koloniální kontrasty • Obsah obrázku voda, exteriér, vlna, jezdectví Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku fotka, staré, pózování, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku fotka, osoba, exteriér, pózování Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, tráva, jezdectví, kůň Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, voda, fotka, muž Popis byl vytvořen automaticky dokumentární romance (documentaires romancés) •cestovatelské filmy inspirují vznik žánru dokumentárních romancí: hrané travelogy s bílými herci a domorodým komparzem •Gaston Méliès: v 10. letech natáčí 64 filmů od Tahiti až po Japonsko The Misfortunes of Mr. and Mrs. Mott on their Trip to Tahiti Captured by Aboriginals •domorodci buď jako nebezpeční divoši/lidožrouti, nebo terč vtipů Obsah obrázku exteriér, osoba, fotka, muž Popis byl vytvořen automaticky hraný etnografický film: Tabu (1931) •film Tabu režiséra F.W. Murnaua vypráví tragický příběh mladých polynéských milenců •ve filmu hrají převážně polynéští domorodci •členění do dvou kapitol Ráj/Ztracený ráj evokuje biblické/mytické přesahy – film přiznává svoji fantastičnost •kreativní konflikt mezi Murnauem a scenáristou Robertem Flahertym – Murnau přepisuje Flahertyho scénář Obsah obrázku exteriér, osoba, muž, pláž Popis byl vytvořen automaticky záchranná etnografie jako taxidermie •etnografové/antropologové na přelomu 19./20. století touží zkoumat domorodé kultury, které vlivem západní modernity mizejí •záchranná etnografie (salvage ethnography): touží zachytit a zakonzervovat vymírající život, zvyky a artefakty „primitivních“ lidí •Fatimah Tobing Romy přirovnává tento mód etnografie k taxidermii – praxi, která usiluje o to zachovat mrtvé tak, aby působilo jako stále živé •součástí taxidermie je i touha po celistvosti, která ale může přijít jen s usmrcením/znehybněním objektu (exponáty v přírodovědných muzeích) • Obsah obrázku fotka, skupina, stojící, muž Popis byl vytvořen automaticky Nanuk – člověk primitivní (1922) •film chápaný jako přelom: první dokumentární film, první etnografický film, první umělecký film •spjaté s mýtem tvůrce filmu Roberta J. Flahertyho: objevitel a umělec •Flaherty s Inuity delší dobu žije a spolu s nimi natáčí film o jejich tradičním životě – metoda zúčastněného pozorování •Nanuk je ukázkovým příkladem romantické „záchranné“ etnografie v taxidermickém stylu – ve snaze zachytit mizející inuitskou kulturu vytváří nostalgickou vizi primitivních domorodců („šlechetných divochů“) nedotčených civilizací •film ve světě budí velký ohlas (Nanukmánie) a dodnes si uchovává reputaci velkého uměleckého díla Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky Nanuk: oboustranná participace? •Flaherty prvně odjíždí na arktický sever jako průzkumník ve službách kanadské železniční společnosti; v roce 1913 s sebou bere kameru a natáčí filmy s Inuity – filmy ale údajně ničí oheň z cigarety •Nanuk poté vzniká metodou zúčastněného pozorování – Flaherty tráví čas s domorodci a chce je portrétovat z jejich perspektivy (ne civilizovaným pohledem) a soustředit se na jednu rodinu •na filmování participují sami Inuité: opravují techniku, vyvolávají film, kreslí výjevy, přicházejí s návrhy na scény a diskutují je s Flahertym – ten jim zároveň ukazuje natočení záběry •do jisté míry funguje jako mezikulturní tvůrčí spolupráce – informace ale pouze z Flahertyho deníků Obsah obrázku exteriér, sníh, voda, muž Popis byl vytvořen automaticky Nanuk: romantizace primitivní jednoduchosti •navzdory zjevné obeznámenosti Inuitů s moderní technikou a jejich kontaktu s civilizací ale Nanuk takřka jakékoli stopy těchto zásahů vymazává •Flaherty miluje obyčejnost (primitivnost) Inuitů a proto je filmuje „jednoduše“ •film zachycuje tradiční život v ledové krajině, lov zvířat, jezení syrového masa, stavbu iglú, fungování rodiny = film romanticky vzývá neposkvrněné žití primitivních lidí •ojedinělá scéna kontaktu s bílým trhovcem zdůrazňuje neobeznámenost Inuitů s moderními technologiemi – Nanuk se zakusuje do gramofonové desky = zároveň znak autenticity • Obsah obrázku vsedě, pes, držení, muž Popis byl vytvořen automaticky Nanuk: autenticita vs. inscenovanost Obsah obrázku exteriér, osoba, ovce, skupina Popis byl vytvořen automaticky •Nanuk ve své době působí autenticky, protože minimalizuje viditelné drama, soustředí se na menší množství protagonistů a ty trpělivě sleduje při vykonávání činností •André Bazin dlouhé záběry lovu (čekání na rybu, lov mrože a tuleně) oceňuje za jejich realističnost – zprostředkování všedních nedramatických momentů •x •sekvence jsou ale vždy inscenované – např. tuleň, kterého „loví“ Nanuk, je již mrtvý •dvě Nanukovy ženy jsou ve skutečnosti družkami Flahertyho •scéna s kožešinami je zároveň „reklamou“ na francouzskou firmu Revillon Fréres, která natočení filmu sponzorovala Obsah obrázku exteriér, osoba, sníh, muž Popis byl vytvořen automaticky Nanuk: etnografická taxidermie •Flahertyho film vytváří obraz věčně šťastných domorodých lidí, kteří žijí v harmonii s přírodou •v Nanukovi se doslova „zastavuje čas“ – v závěru ustrnou i inuitští protagonisté, usínají spolu s vlky (paralela se zvířaty, taxidermická fascinace nehybností) •film naopak opomíjí chudobu Inuitů, dopad civilizace na jejich život, jejich zručnost v práci s moderními technologiemi, používání střelných zbraní •protagonista Nanuk, pravým jménem Allakariallak, dva roky po natočení filmu umírá (patrně) na tuberkulózu Obsah obrázku exteriér, tráva, pole, fotka Popis byl vytvořen automaticky Nanuk: úsměv a opoziční čtení •Inuité byli stereotypně vnímaní jako bezstarostní, přátelští lidé – do značné míry i vlivem Nanuka, v němž se protagonista často zeširoka směje přímo do kamery •pozdější dokument Nanook Revisited (1988) ale tento mýtus zpochybňuje: Nanuk se prý smál proto, že celé natáčení mu připadalo směšné/zábavné •Inuité zároveň sledují film jinak, čtou jej v opozici k západnímu publiku skrze rozpoznávání zjevných nesmyslů a inscenovaných pasážích (lov tuleně vyvolává smích) Obsah obrázku vsedě, sníh, držení, stojící Popis byl vytvořen automaticky Inuitská televize a původní domorodá tvorba •v roce 1981 vzniká arktická televizní stanice/produkční centrum IBC (Innuit Broadcast Corporation) •Inuité tak získávají částečnou audiovizuální suverenitu (do té doby pouze přijímají vysílání kanadské televize CBC) – nejprve jsou jejich pořady vysílané jen v marginálních časech, později jsou součástí výhradně domorodého kanálu APTN (Aboriginal Peoples Television Network) •produkční společnost Igloolik Isuma Productions v roce 2000 natáčí první inuitský celovečerní film Rychlý běžec (Atanarjuat) a s úspěchem jej uvádí ve světě (mj. Zlatá kamera pro nejlepší debut na MFF Cannes) •etnikum získává větší kontrolu nad svým filmovým/televizním obrazem, umožňuje uchovávat naživu lokální tradice, místní mediální průmysl dává Inuitům práci • Obsah obrázku osoba, exteriér, fotka, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba, muž, stojící Popis byl vytvořen automaticky Rychlý běžec (2001) •první inuitský film je převyprávěním domorodé legendy •režisér Zacharias Kunuk, 100% inuitský štáb, natáčení na video •film vzniká více kolektivně a kolaborativně než je běžné v západních produkcích (včetně předprojekcí pro členy komunity a stařešiny) •situování děje do předmoderních mytických časů evokuje Flahertyho film a do jisté míry na něj strategicky navazuje (vědomí mezinárodního/západního publika) •současně ale film nezastírá, že jde o fikci (titulková sekvence zviditelňuje proces natáčení), kreativně a podvratně pracuje s nanukovskými klišé a na diváka klade percepční nároky (film má téměř tři hodiny) Obsah obrázku muž, žena, stojící, přehrávání Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, hnědá, muž, pes Popis byl vytvořen automaticky Jean Rouch: etnofikce •francouzský antropolog a dokumentarista •natáčí od konce 40. let, především ve frankofonní Africe •vliv surrealismu: koncept náhodného setkání (rencontre) přejímá Rouch jako svůj tvůrčí princip – důraz na improvizaci, spontaneitu, nepředvídatelnost •žánr etnofikce: přiznaně směšuje dokumentární a hrané prvky •natáčí ve stylu cinema verité, používá např. jump cuty (poskočné střihy), je stylovou inspirací pro francouzské novovlnné filmaře •řada afrických filmařů se ale později vůči Rouchovi vymezuje a označuje jeho tvorbu za zkreslující Obsah obrázku fotka, osoba, zobrazení, muž Popis byl vytvořen automaticky David a Judith MacDougallovi: transkulturní kinematografie •etnografičtí filmaři a teoretici natáčejí filmy na různých kontinentech •bývají řazeni mezi průkopníky observačního dokumentu – nejde ale o nezúčastněné pozorování •prosazují participační tvůrčí přístup, kdy se protagonisté dokumentu aktivně podílejí na jeho tvorbě •jako jedni z prvních etnografických filmařů nepoužívají voiceover nebo dabování, ale nechávají protagonisty mluvit vlastní řečí a používají titulky •koncept transkulturní kinematografie – film jako prostor pro zvýznamnění mnohosti zúčastněných aktérů a jejich hlasů Obsah obrázku exteriér, osoba, baseballový míček, stojící Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba, pózování, fotka Popis byl vytvořen automaticky etnografický mockument: Země bez chleba •některé etnografické filmy nejen že obsahují dokumentární i fiktivní prvky, ale záměrně je staví do popředí a hrají si s nimi •Země bez chleba (r. Luis Buñuel, 1933): krátkometrážní film z chudého španělského regionu Las Hurdes vytváří okázalý nesoulad mezi záběry a doprovodným komentářem; záměrně nadsazuje zobrazovanou bídu, podává zkreslené či lživé informace – parodická subverze „autentických“ etnografických dokumentů z exotických krajin Obsah obrázku exteriér, osoba, plot, žena Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, fotka, muž Popis byl vytvořen automaticky etnografický mockument: Pomalý vývoj Obsah obrázku voda, exteriér, tělo, oceán Popis byl vytvořen automaticky •středometrážní film Pomalý vývoj (Slow Action, 2011) režiséra Bena Riverse je hybrid dokumentu a postapokalyptické sci-fi •portrétuje čtyři imaginární ostrovní společenství (ostrovní biogeografie): utopická studie způsobu, jakým se různé druhy a ekosystémy vyvíjí v izolaci a vzájemné separaci •kombinace oddramatizovaných poetických záběrů a informativního voiceoveru •lze číst ve vztahu ke klimatickým změnám – vize zatopené Země, společenství odříznutá od sebe, imaginární přírodo-kultury Obsah obrázku budova, stojící, ovce, stádo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku příroda, hora, ovce, západ slunce Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, voda, tráva, oceán Popis byl vytvořen automaticky sedmý úkol: reflexe filmu Tabu (2012) •podívejte se na film Tabu portugalského režiséra Miguela Gomese a v písemné reflexi se zamyslete nad následujícími otázkami: •Jak film portrétuje vztahy mezi různými etniky, portugalskými bělochy a africkými domorodci/jejich moderními potomky? •Jak film zobrazuje vazby mezi postkoloniální současností a koloniální minulostí (na společenské i individuální úrovni)? •Jaké formální/stylistické prostředky k tomu využívá a za jakým účelem? •Lze film vztáhnout k etnografické dokumentární tradici? Pokud ano, jak? Obsah obrázku exteriér, voda, muž, tráva Popis byl vytvořen automaticky