Obsah obrázku muž, osoba, budova, držení Popis byl vytvořen automaticky Ekotrauma: horor, biothriller, dystopie FAVh021 Film a ekologie X. hodina ondrej.pavlik@mail.muni.cz individuální trauma •traumatická událost: ohrožuje životní nebo tělesnou integritu; blízký kontakt s násilím či smrtí •trauma má několik fází: (1) traumatická událost, (2) reakce oběti, (3) následný stav oběti (např. posttraumatický syndrom) •trauma je zprvu pociťované skrze absenci – lidský smyslový aparát chrání sám sebe, individuální trauma se vynořuje skrze noční můry, fóbie, flashbacky •pro úspěšné vyléčení musí být trauma zpětně zaregistrované a zpracované • kolektivní trauma Obsah obrázku osoba, muž, budova, nošení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, osoba, silnice, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, budova, voda, vlak Popis byl vytvořen automaticky •součástí traumatické události se lze stát i zprostředkovaně, trauma se tak šíří společností a může získávat kolektivní rozměr •pět stupňů blízkosti/vzdálenosti: (1) přímý zážitek (2) bližní oběti (3) očitý svědek události (4) psychiatr/terapeut naslouchající vyprávění traumatické události (5) vizuálně/slovně mediované trauma (film, video, televize) – 9/11, smrt George Floyda, koronavirus, horory/katastrofické spektákly •typy/fáze odpovědí na trauma: (marný) vzdor, popírání, zpětná narativizace a tvorba významů – snaha dát řád neuspořádanému chaosu eko-trauma Obsah obrázku text, noviny, podepsat, držení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku muž, planina, oranžová, hora Popis byl vytvořen automaticky •může mít podobu přímého kontaktu s přírodní katastrofou (hurikán, tsunami, zemětřesení…), vzdálenějšího a hůře uchopitelného kontaktu (klimatické změny) nebo mediálního zprostředkování katastrofy •protikladné reakce na eko-trauma: obrazy a narativy ekologické krize mohou probouzet společenskou/politickou akci, nebo ji naopak utlumovat •ekologický aktivismus/environmentální žal, akce/rezignace •vědomí rozsáhlé ekologické krize (klimatické změny), která vyžaduje řešení, koliduje s každodenní praxí a spotřebními návyky •potíže s kognitivním mapováním ekologických krizí (různé reakce, různé narativy) eko-trauma ve filmu •typy eko-traumatických filmů: (1) příběhy lidí traumatizovaných přírodou, (2) příběhy o lidech/společenských procesech traumatizujících životní prostředí, (3) příběhy z časů ekologické katastrofy •geomorfologie, biomorfologie a antropomorfologie těchto filmů je častěji kolektivní (představuje lidské společnosti nebo ekosystémy) •zahrnuje různé žánry: dokumentární i hrané filmy, horory, sci-fi, spekulativní i psychologická dramata = ztvárňují vztahy mezi traumatizovanou přírodou a traumatizovanými lidmi; příběhy existenciálních dilemat navázaných na základní lidské potřeby, sdílené hodnoty a koloběhy sebedestrukce studenoválečná americká sci-fi •americké sci-fi filmy z 50. let ukazují střet lidí (civilizace) s děsivými monstry •boj s příšerami v době mccarthismu je čten jako metafora studenoválečného konfliktu se Sovětským svazem, případně skrze nebezpečí nukleární války •film Věc (1951) tematizuje americko-sovětské spory o severní pól; kolektiv amerických vědců proti zmrzlému mimozemšťanovi, kterého zničí jedině lidský oheň (vazba na ropu; ropné embargo) •film Obluda z 20,000 sáhů (1953): prehistorický dinosaurus se objevuje poté, co polární ledovce roztají vlivem jaderných testů – motiv „jaderného monstra“ později popularizuje především Godzilla •monstra obvykle ničí armáda/kolektiv, a to týmiž zbraněmi, které je probudily k životu (nukleární energie, oheň) – lidské oteplování a jaderná energie představují hrozbu, ale zároveň jsou jejím řešením • Obsah obrázku osoba, muž, hledání, tmavé Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, exteriér, plazi, fotka Popis byl vytvořen automaticky Věc (1982): individualistický ekohoror Obsah obrázku osoba, exteriér, stojící, sníh Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, stojící, muž, vpředu Popis byl vytvořen automaticky •sci-fi horor Věc režiséra Johna Carpentera je volnou aktualizací Věci z jiného světa (1951) •oproti padesátkovým sci-fi nemá tým vědců na Antarktidě geopolitickou motivaci; drama je více psychologické •pusté polární prostředí samo o sobě navozuje tíseň (polární horor) •monstrum se neustále vyvíjí a mutuje; bere na sebe podobu dalších živých bytostí (zvířat, lidí) = uchopitelné monstrum „z jiného světa“ střídá neuchopitelné monstrum, které může vypadat stejně jako my •paranoia uvnitř skupiny postav (kdo je monstrum) se ukazuje jako destruktivní a rozkladná; lze číst jako kritiku studenoválečné paranoii (kdo je skrytým komunistou?) i reaganovského individualismu (obecná popularita žánru survival) • Čelisti: žraločí ekotrauma Obsah obrázku voda, exteriér, osoba, sport Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, muž, jezdectví, mladý Popis byl vytvořen automaticky •filmy jako Čelisti (1975) zpracovávají trauma z toho, že nás sní zvířecí predátor – převrací se antropocentrická perspektiva, kdy člověk jí zvířata •žralok v Čelistech se vzpírá symptomatické interpretaci (neznáme pohlaví; nelze jej číst geopoliticky) a existuje mimo doménu lidské etiky – jako ztělesnění primitivní (přirozené) pudové agrese •film úspěšně děsí diváky a vyvolává panický strach ze žraloků •„Jaws effect“: film údajně vyvolal vlnu organizovaného/soutěžního vybíjení žraloků mezi rybáři; zároveň je těžší přesvědčit veřejnost, že je důležité žraloky chránit Orka zabiják (1977): environmentální Čelisti Obsah obrázku exteriér, voda, letadlo, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku budova, osoba, exteriér, muž Popis byl vytvořen automaticky •film Orka zabiják (1977) má oproti Čelistem znatelnější environmentální rozměr – sílící tendence od druhé poloviny 70. let •konflikt mezi kapitánem Nolanem a kosatkou vyplývá z usmrcení jejího druha a mláděte •skrze postavu vědkyně Rachel film zprostředkovává informace o životě kosatek – zvíře se ale přesto chová nevyzpytatelně •kosatka je představená jako inteligentní savec (paralela k člověku), jehož odplata je opodstatněná lidským narušením ekosystému epidemické biothrillery •americké filmy o šíření epidemie (tzv. outbreak narrative) obvykle spojují šíření smrtícího viru s nebezpečím pocházejícím mimo západní civilizaci (typicky země třetího světa) •Panika v ulicích (1950): ilegální imigrant do New Orleans zavleče plicní mor; po jeho smrti hrozí epidemie •Smrtící epidemie (1995): nakažená africká opice přenese smrtící virus Motaba (Ebola) do Kalifornie – film je příkladem ustáleného epidemického metanarativu, v němž viry ze zaostalých zemí představují návrat potlačené koloniální minulosti = řešením je moderní biomedicína x ignoruje infrastrukturní a ekonomické nerovnosti globalizovaného světa, často způsobené iniciativami Západu Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, stojící, muž Popis byl vytvořen automaticky Mutant (2006): satirický biothriller Obsah obrázku voda, exteriér, řeka, loďka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, taška, vsedě, oblečení Popis byl vytvořen automaticky •jihokorejský film Mutant si subverzivně pohrává s konvencemi monster hororů a epidemických biothrillerů •zrod zmutované příšery způsobuje rozkaz amerického šéfa vojenské márnice o vylití 80 litrů jedovatého formaldehydu do řeky Han + druhou příčinou jsou sebevraždy zkrachovalých byznysmenů skokem do řeky, následkem neoliberálních reforem MMF po krizi z roku 1997 (obě reálné události) •po objevení monstra na scénu vtrhává globální zdravotní asociace a vyhlašuje hrozbu epidemie – vše se ale ukáže jako americký hoax •film převrací hollywoodský epidemický narativ a satiricky naopak zdůrazňuje ničivost amerických (potažmo neoliberálních) intervencí • VALL-I (2008): humanistická dystopie Obsah obrázku interiér, osoba, hračka, dítě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku vsedě, stůl, vpředu, malé Popis byl vytvořen automaticky •animovaný film studia Pixar (Disney) se odehrává v postapokalyptické budoucnosti, v níž lidé zdevastovali Zemi, zanechali na ní jen odpad a sami z ní evakuovali •hrdiny jsou VALL-I a EVE: antropomorfizovaní robůtci, kteří se do sebe zamilovávají a nakonec přimějí lidstvo vrátit se na Zemi a znovu na ní vybudovat život •film je prototypem humanistické dystopie, která nám umožňuje představit si environmentální apokalypsu skrze polidštěnou (zábavnou a dojemnou) perspektivu + sugeruje možnost odvrátit i ten nejstrašnější kolaps = normalizace ekologické katastrofy • Melancholia (2011): depresivní apokalypsa Obsah obrázku příroda, exteriér, voda, hora Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, žena, hledání Popis byl vytvořen automaticky •film Larse von Triera vypráví o nevyhnutelném (destruktivním) nárazu planety Melancholia do Země na pozadí vztahu dvou sester (Justine a Claire) •na rozdíl od postapokalyptických filmů Melancholia ztvárňuje konec lidstva jako definitivní a nepředstavitelný; narativ končí momentem dopadu planety •depresivní melancholii, kterou prožívá Justine, film líčí jako adekvátní odpověď na blížící se zánik – otevřenost nevyhnutelnému konci, nebo dokonce vítání zkázy („život na Zemi je zlý“, a proto si zaslouží být zničen) Obsah obrázku stůl, láhev, jídlo, tráva Popis byl vytvořen automaticky úkol 9+10: utopická esej •napište text o rozsahu alespoň 5NS (9000 znaků), v němž si pokusíte představit, jak by mohl v budoucnosti (řekněme v roce 2050) vypadat svět – konkrétně jakou roli by v něm hrál film a kinematografie (případně audiovizuální média) •pokuste se text orientovat utopicky; tzn. představit si budoucnost, která nebude apokalyptická, ale udržitelná a funkční – můžete se inspirovat současnými trendy, ale zároveň můžete vymyslet cokoli vlastního a originálního •soustřeďte se na následující otázky: Jaká by mohla být role filmu/narativní audiovize v hypotetické budoucnosti ovlivněné klimatickými změnami? Jakou roli v této představě hraje audiovize a jak ji pomáhá formovat? •žánr textu je relativně volný: může jít o esej, nebo případně i o krátkou povídku, fantazii se meze nekladou •text odevzdejte do odevzdávárny kursu nejpozději do 10. ledna 2021