Obsah obrázku obloha, exteriér, staré, stoh Popis byl vytvořen automaticky Exces a odpad FAVh021 Film a ekologie XI. hodina ondrej.pavlik@mail.muni.cz kinematografie jako ekonomický/společenský/kulturní exces •z ekonomického hlediska je exces primárně přebytkem, který překračuje nastavené hranice růstu •exces se dále transformuje např. do předvádění moci (vojenská agrese, koloniální a průmyslová expanze) nebo produkce luxusních komodit – nadbytek a bohatství se proměňuje v další vynakládání energie •kinematografie jako velkolepý způsob utrácení přebytků a vynakládání zdrojů/energie •kinematografie jako excesivní výraz technologického pokroku, demonstrace bohatství a moci, plýtvání zdrojů na pomíjivou zábavu – pohyblivé obrazy mohou k přitahovat pozornost k energii a zdrojům, které ji pohání (ale častěji to nedělají) • exces ve filmu podle Kristin Thompson Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky •„Kde končí motivace, tam začíná exces“: Kristin Thompson vymezuje filmový exces negativně – podle toho, čím není •Exces se vzpírá jasné definici, přitahuje pozornost k materialitě filmu, nezapadá do homogenního celku, přetéká ven, může být ve vztahu k filmu sebereflexivní •KT uvádí příklad Ivana Hrozného (r. Sergej Ejzenštejn, 1945): scéna Ivanovy korunovace, v níž střih prodlužuje časové trvání – materiální i formální exces znázorňuje politickou dekadenci tehdejšího Ruska kontrakinematografie Andyho Warhola •experimentální umělec Andy Warhol v 60. letech svými avantgardními filmy představuje radikální opozici k mainstreamové hollywoodské kinematografii •Warholovy filmy na jednu stranu navrací film k jeho primitivním počátkům (technika point-and-shoot), které nejsou slučitelné s pozdější studiovou výrobou standardizovaných filmových produktů (průmyslový exces) •současně ale W. filmy (Sleep, Empire) jsou velmi excesivní, primárně svojí délkou (osmihodinový Empire) a upozorňují tak na excesivnost a dekadenci kultury, z níž vychází Obsah obrázku text, osoba, exteriér, pózování Popis byl vytvořen automaticky mrakodrap jako exces •mrakodrapy architektonicky navazují na pyramidy a další monumentální stavby, které mají výraznou symbolickou hodnotu (okázalá demonstrace kulturní vyspělosti/nadvlády), ale současně jsou zhmotněním plýtvání a materiálního excesu •neefektivnost stavby: žádné z pater nemůže být pronajato, dokud není hotový celý mrakodrap; výška stavby zároveň vyžaduje větší množství operativní infrastruktury – výtahy nebo různá bezpečnostní opatření •Empire State Building – ve své době nejvyšší mrakodrap světa; slavnostní otevření (1931) proběhlo na začátku Velké hospodářské krize, většina kancelářského místa proto zůstala prázdná – mrakodrap tak dlouho stojí jako prázdná schránka vytěženého bohatství, spotřebovaných zdrojů a energie; ESB si na sebe vydělává až v roce 1950 Obsah obrázku obloha, exteriér, budova, město Popis byl vytvořen automaticky Empire (1964) jako excesivní filmová pyramida •Warholův film Empire svojí formou kopíruje excesivnost portrétovaného mrakodrapu •osmihodinový film se skládá ze statického záběru na ESB od večera do rána •film se vyžívá v nadbytečném plýtvání filmových zdrojů; jde o umělecký monument, který v podstatě nelze divácky obsáhnout – zároveň je ale sebereflexivní a kritický ve vztahu k americké kultuře/kapitalismu •z výrobního hlediska je naopak velmi úsporný (s výjimkou množství spotřebované filmové suroviny) Obsah obrázku věž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, mraky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku věž Popis byl vytvořen automaticky Ruská archa (2002): digitální baroko •film Ruská archa (r. Alexandr Sokurov) se skládá z jednoho 96 minutového záběru natočeného na digitální kameru – steadicam umožňuje neustálý pohyb a zachycení složitě inscenovaného dění v petrohradské Ermitáži (Zimním paláci) •kontinuální záběr s absencí střihu je extrémní opozicí vůči ejzenštejnovské montáži – s protibolševickým naladěním filmu souzní také obsah filmu, který se zaměřuje na dobu před říjnovou revolucí •absenci střihu kompenzují různé formy opulentního excesu: tisíce herců/komparzistů, nákladná výprava, vizuální exces, náročná organizace/inscenace 96 minutového záběru = „digitální baroko“ •film se úspěšně natáčí na čtvrtý pokus; postprodukční práce na filmu je ve finále neviditelná (na rozdíl od viditelného střihu), což je příznačné pro digitální úpravy a manipulace Obsah obrázku osoba, svatba, interiér, tanečník Popis byl vytvořen automaticky exces digitálních obrazů •digitální éra vytváří exces vidění a pohyblivých obrazů – nejen YouTube, sociální sítě a internet, ale také obsah sledovacích kamer, domácí videa, streaming •na jednu stranu demokratizace, která umožňuje pořizovat a sdílet video takřka komukoli; může účinkovat jako zbraň proti násilí a útlaku a následná celospolečenská rozbuška (viz záznam policejního zákroku na George Floyda) •na druhou stranu vzniká excesivní množství digitálních obrazů, které jsou zahlcující a paralyzující (nekonečná možnost volby, homogenizace obsahu) x algoritmy Justin.tv: excesivní lifecasting Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky •v roce 2007 vzniká kanál Justin.tv, na které Justin Kan přenáší svůj každodenní život 24/7 pomocí digitální kamerky připevněné na kšiltovce (nebo na tripodu během spánku) = lifecasting •vzápětí se kanál mění v platformu, kde může na svých kanálech streamovat kdokoli – do jednoho roku platforma čítá milion streamerů a akumuluje 119 let archivovaného videa •projekt ve svém počátku dovádí narcismus digitálních/sociálních médií do extrému, kdy se konstantní přenášení vlastního života mění v nepodstatný ambientní šum (podobně sebereflexivní exces jako Empire od Warhola) •Justin.tv jako protiklad „seriózního“ archivu – v roce 2010 zavádí opatření, podle kterého se každé nahrané video do sedmi dní smaže (pokud není speciálně označeno) – digitální odpad nevzniká •z platformy se poté stává Twitch.tv, dnes populární domov videoherních streamerů kauza úniku ropy v Mexickém zálivu •kauza, při které se všudypřítomné oko digitálního dozoru výjimečně zaměřilo směrem na korporaci, byl únik ropy v Mexickém zálivu po havárii ropné plošiny společnosti BP (dříve British Petroleum) •měsíc po havárii BP na žádost vědců a členů amerického kongresu zveřejnilo live feed z dna oceánu, kde ropa nekontrolovaně unikala •resource image = surveillance image •přenastavení vztahu mezi korporací a konzumenty, kdy dosud skryté a neviditelné se stalo veřejně viditelným Obsah obrázku text, členovci, krab Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Odpad: Ghana jako skladiště světového elektronického odpadu (e-waste) •vývoj a výroba nových technologií je založená na neustále inovaci a rychlém zastarávání přístrojů = vzniká velké množství e-odpadu •e-odpad je odsouván do rozvojových zemí třetího světa, tzv. stranou očí západní civilizace, např. do Ghany, kde se nachází největší skládka e-odpadu •individualizovaná spotřeba nachází svůj protipól v individualizované recyklaci odpadu – následné zacházení s odpadem je v rukou státních/soukromých institucí a už se nachází mimo dohled veřejnosti •vzniká nepoměr mezi zdánlivou nehmotností a pomíjivostí digitálních obrazů a množstvím trvanlivého elektronického odpadu, který tyto digitální obrazy umožňuje Obsah obrázku exteriér, obloha, země, staré Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku země, exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky toxiny jako odpad vzdorující vizuální reprezentaci •řada dokumentárních filmů o toxickém odpadu se spoléhá na vizuální zobrazení obřích skládek a hromadících se odpadků – konfrontace s vytěsněnou skutečností •toxiny (jedovaté látky) ale vzdorují vizuální reprezentaci: jsou často neviditelné, odolné a projevují se pomalu •vizuální znázornění toxinů se tak často soustředí na dopady a následky – působivé jsou např. podivné nepřírodní barvy a útvary, jako např. bělavé přízračné chumáče vzniklé z kontaminovaného mléka ve filmu Odpadky (2012) Obsah obrázku exteriér, houba, seno, staré Popis byl vytvořen automaticky Umělecké dílo ve věku digitální skládky •digitální atomizaci (pohyblivých) obrazů doprovází jejich čím dál více individualizovaná spotřeba •film se z veřejného prostoru kina stále častěji přesouvá na soukromé televize, monitory, tablety, smartphony •to způsobuje hromadění elektronických zařízení – technologické zázemí pro sledování filmu se z kina přesouvá na individuálního diváka (hardware, software, čerpaná data), což vede ke kumulaci e-odpadu •zodpovědnost za spotřebu spojenou se sledováním videí se zčásti přesouvá na diváka •ani digitální obsah přitom není nehmotný: např. streamování půlhodinové seriálové epizody na Netflixu zanechává zhruba stejnou uhlíkovou stopu jako kdybychom ujeli 100 metrů konvenčním autem • Obsah obrázku text, sníh, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Filmový odpad a kumulace obalů •tvorba filmu nevyhnutelně generuje odpad – natočený materiál prochází postprodukcí a střihem, kdy je třeba odřezat a případně zahodit přebytečný obsah (scény končí ve střižně) •komodity, včetně filmu, zároveň potřebují obal, který je prodá •tímto obalem jsou v případě filmů trailery, plakáty a další promo/marketingové materiály – v případě hollywoodských velkofilmů jde často o částky převyšující rozpočet samotného filmu (Avatar: 500 mil. dolarů na globální marketing, 250 mil. na film) •filmový odpad (např. vystřižené scény, prodloužené verze) je dále zužitkováván při prodeji DVD/Blu-ray nosičů – filmy dále získávají nové „balení“ při opětovném/recyklovaném uvádění na nosičích, streamovacích platformách atd. Všichni možní sběrači a já: film ze secondhandu •dokumentární esej francouzské filmařky Agnès Varda portrétuje životy francouzských sběračů (odpadu, nesklizených plodin, vyhozených potravin •Varda natáčí na digitální videokameru a sama se také stává „sběračem“, který z reality sesbírává marginalizované, přehlížené a na okraj odklizené lidi •digitální film v ich-formě jako limitovaná filmařina shromážděná ze sesbíraného materiálu, který je přístupný tzv. na dosah ruky •lehká digitální kamera umožňuje sedmdesátileté režisérce větší volnost a autonomii – kamerou v jedné ruce může dokonce snímat svoji druhou ruku a pozorovat sama sebe •secondhand cinema: více udržitelná forma kinematografie, která se spoléhá na přírodní světlo, mobilitu samotného filmaře a zaměřuje se na blízké věci Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tráva, exteriér, pole, obloha Popis byl vytvořen automaticky Dr. Strangelove, Dr. Strangelove: odpadková rekonstrukce Kubrickova filmu Obsah obrázku exteriér, země, zaparkované, letadlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér, patro, strop Popis byl vytvořen automaticky