Plakáty, trailery, bonusy SPOILED AND MASHED UP Podněty k diskuzi • Jakých podob můžou nabývat divácké paratexty a jaké funkce podle Graye dokážou plnit? • Jak se text staví ke spoilerům z hlediska textuality a divácké aktivity? • Proč vztahuje Gray činnost vidderů ke konceptu blízkého čtení (close reading)? • Jaké vztahy nastávají mezi diváckými paratexty a průmyslově vytvářenými paratexty z hlediska textuality i legislativy? • Které divácké paratexty můžou dosáhnout prominence v mediálním prostoru a proč? Spoiled and Mashed Up: Viewer-Created Paratexts • divácké paratexty mohou a často se i stávají důležitým doplňkem k textu - tato paratextualita, kdykoliv dva a více lidé diskutují o filmu/TV programu – zahrnuje ale také kritiky a recenze, fan fikci, fan filmy a videa, fanouškovské písničky, fan art, spoilery fanouškovské stránky a spoustu dalších forem • recenze v tisku psány relativními insidery, kteří mají předběžný přístup ke kopiím, a přestou jsou stále psány mimo/vně marketingového týmu studia a jeho bezprostřední sféry vlivu - mají zvláštní moc nastavovat počáteční rámce pro sledování (fungují jako anti-trailer) a ustavovat hodnotu (jako anti-bonusové materiály) • divácké paratexty jako stopy individuálních nebo komunitních strategií čtení, jako nástroje pro lepší realizaci těchto strategií a jako rámce k použití pro ostatní • fanouškovské paratexty můžou usnadnit rezistenci vůči významům nabízeným mediálními firmami skrze své vlastní texty a paratexty - můžou vyzývat průmyslem upřednostňované významy předložením vlastníc halternativních čtení a interpretačních strategií - fanouškovské diskuze samotné se mohou stát silným paratextem Spoiled and Mashed Up: Viewer-Created Paratexts • Jenkins: fanoušci přestávají být jednoduše publikem populárních textů, místo toho se stávají aktivními účastníky v konstrukci a cirkulaci textuálního významu a aktivně bojují s a proti významům vynucovaných na nich jimi vypůjčovanými materiály • signifikantní porce hodnoty textu vychází z toho, jak je užíván • fanouškovské komunity destilují verzi nebo verze textu – „fantext“ – který zahrnuje fanouškovská doplnění do světa - každé přidání mění celistvost interpretací - fanouškovská chápání zdroje jsou vždy už filtrovaná skrze interpretace a charakterizace existující ve fantextech -> vytváří společné interpretace, v nichž velký počet potenciálních významů, směrů a výstupů spolubydlí • fanouškovské paratexty jako struktury, které mění zeměpisnou povahu – fanouškovská aktivita mění účel nebo odolává teritoriu • fan fikce může přeměnit účel postav - zapojují strategie, které reformují vlastnictví textu, jeho postav a významů - může být mocným in medias res paratextem uchopujícím příběh nebo text v běhu a nasměrovat jeho stezku jinam nebo nutícím text větvit se ven mnoha směry Spoiled and Mashed Up: Viewer-Created Paratexts • z povahy své popularity jakýkoliv populární text musí mít populární význam, který na oplátku znamená, že divácky vytvořené paratexty budou obklopovat text - můžou odrážet průmyslové paratexty, ale můžou také volat po jemných změnách v interpretaci, oceňovat různé prvky textu odlišně od průmyslově tvořených paratextů a otevírající nové cesty porozumění - tak jako přímé subversivní/podvratné čtení filmu/TV programu destabilizuje show jako centrum významu, tak i doplňkové paratexty můžou testovat nadřazenost show spoilery • fanoušci rozvíjí „kolektivní inteligenci“ a užívají si společné vztahy komunity, v níž cirkulují spoilery • u Ztracených každý znak mířil k těmto fanouškům užívajícím spoilery jako způsob, jak se dostat do textu • spoilery jako paratexty vyjednávající konkrétní způsoby čtení textu, ne nezbytně rezistentní, ale stále méně než normativní • spoilery umožnily některým divákům prožít program jinými způsoby a čtení spoilerů také poskytlo jasně jiné apely k textu a narativní konsumpci obecně • zaujetí/předsudky vůči spoilerům Carrolová – profesoři literatury spoilují texty ve třídách bez znepokojení, že by zničili text, protože text je o něčem víc než jen překvapeních a zvratech v zápletce Spoiled and Mashed Up: Viewer-Created Paratexts • diváci si užívají napětí navzdory spoilerům, případně je spoilery naladily na jiná potěšení v textu -> performance, dialogy, produkční hodnoty apod. - umožňují i větší emocionální napojení na postavy - mohou se soustředit na jiné věci bez rozptylování překvapením - spoilery odhalují co, ale ne jak, a tím se vyhýbají risku „zničení“ zápletky, zatímco zvyšují očekávání - v jistém chápání spoilery můžou zlepšovat zážitek z textu • spoilery užívané při řešení záhadné skládačky, než při následování zápletky lineárně • Ztraceni vyzývali své textuální hranice a aktivně zvali fanoušky k hledání vodítek mimo samotný program • spoilery zintenzivňují aspekt řešení záhady • pro většinu fanoušků spoilerů jen vzácně uzavírají význam textu – naopak přispívají k záhadám • členové publika používají spoilery k otevření textu způsoby, které jsou smysluplné pro ně – paratexty řídí text a umožňují fanouškům z něj udělat to, co oni chtějí • umožňují rovněž divákům převzít kontrolu nad svými emocemi - můžou fungovat jako trailery nebo previews, zaplňovat mezery textualitou; stávají se vnitřní součástí textu zažívanou čtenářem spoilerů a stávají se neoddělitelnou částí textu Spoiled and Mashed Up: Viewer-Created Paratexts vids • paratexty můžou přitáhnout naši pozornost ke specifickým postavám a vztahům, „zvýraznit“ jejich cestu příběhem, a tím pádem přitáhnout naši pozornost k jejich zvláštnostem • sestříhaná videa se záběry programu a pečlivě vybranou hudbou a jejími slovy nabízí interpretaci a/nebo rozšíření programu • můžou nabízet signifikantní půdu pro nová čtení, nebo alespoň nuancovanější čtení postav • videa mají něco zajímavého, podstatného a/nebo odhalující o show -> schopnost videa odemknout a dát smysl částem textu a zároveň být zábavnější a působivě poutavější než jiná blízká čtení (close readings) • viddeři se nesnaží opakovat, ale dát nový smysl postavě nebo postavám • fan fikce jako komunitní divadlo ve světě mass médií, inscenace a čtení textu • paratext mohou ochočit texty pro specifické komunity (jako komunitní divadlo) a nabízí výhled pro tyto komunity budovat intimnější vztah k tomu, co se jinak může zdát jako „masový“ text Spoiled and Mashed Up: Viewer-Created Paratexts • divácké paratexty přinášejí rozdílné vztahy k asociovanému filmu/TV programu a všechny drží k rekalibraci interpretační trajektorie textu jako výsledek • nejsou ale nezbytně rovně přítomné a silné jako ty vytvořené průmyslem • nadnárodní korporace mají významnou výhodu v přikrytí mediálního prostředí svými obrazy a uděláním takového prostředí nehostinným pro ostatní obrazy - mediální firmy i vytváří hlídaná hřiště pro fanoušky -> stránky, které zvou k různým formám paratextuální kreativity a uživatelského obsahu, přesto často vnucují sadu pravidel a omezení a/nebo nárokují práva nad materiálem • moc vytvořit paratext je silou přispět k, rozšířit/posílit a personalizovat/přizpůsobit textuální svět -> časté akty filtrování fanouškovských výtvorů usilují: - přímo odmítnout právo fanoušků přispívat - kooptovat a profitovat z fanouškovských paratextů - omezit rozsah možných významů, které fanoušci připojují k textu Spoiled and Mashed Up: Viewer-Created Paratexts • firmy můžou znovu zdůraznit své vlastní preferované významy privilegováním určitých fanouškovských produktů, které jim vyhovují • divácké paratexty jsou zdroje, s nimiž skrze tvorbu, konsumpci nebo obojí můžou diváci přidávat svůj hlas, zájmy a starosti k textuálnímu světu - odebírají částečně vlastnictví mimo původní tvůrce -> reakce HW na určité typy paratextů -> snaha o udržení výsad a práv vlastnictví • i v publiku jsou privilegovaní diváci a jejich tvorba - prominentní pozice kritiků – nastavují parametry sledování, navrhují, jak se máme na show dívat (pokud vůbec), co vyhlížet a jak tomu dát smysl • recenze můžou např. zkoušet pohnout s žánrovými příspěvky show • privilegované paratexty mohou vytvářet nebo jinak revidovat průmyslové paratexty a hype • kritici hrají často klíčovou roli v mediování postavení TV programů v hierarchii vkusu a hodnoty