Logo v detailu Automaticky generovaný popis PLAKÁTY, TRAILERY, BONUSY Martin Kos, Podzim 2020 Podoba semináře ◦12 seminářů - povinná aktivní účast - možné 2 absence bez povinnosti náhradního úkolu ◦2 průběžné úkoly 15. 11. – návrh výzkumného problému (2-3 normostrany) 13. 12. – představení rešerše a pracovní hypotézy (5 normostran) ◦způsob ukončení: esej o rozsahu 10–12 normostran ◦ ◦Na základě jakých podnětů se rozhodujete pro návštěvu kina? ◦Kde nejčastěji přicházíte do kontaktu s informacemi o nových filmech, seriálech a dalších audiovizuálních dílech? ◦Proměnil někdy (pozitivní i negativní) hype váš zážitek z filmu? Přiměl vás nebo naopak odradil od návštěvy kina? ◦Jaké typy informací k filmům/seriálům vyhledáváte a proč? ◦Vnímáte diskurz kolem konkrétních filmů/seriálů pouze před jeho uvedením nebo i poté? ◦Co považujete za nejvýznamnější termíny, s nimiž přichází Drake/Gray, a proč? 4.11.2020 Philip Drake ◦filmový marketing jako stěžejní činnost: - až 1/3 nákladů - většina tržeb v kinech během prvních 14 dní -> potřeba okamžitého účinku - otevírací víkend jako indikátor celkových tržeb, zahraničních trhů nebo determinant cen televizních práv/domácích nosičů ◦marketing jako klíčový způsob, jak ustavit rozpoznání konkrétního audiovizuálního produktu a jeho rozlišení na trhu + pokus redukovat rizika systematickým vyzdvihováním obchodovatelných prvků (hvězda, žánr, technologie, režisér) ◦posun od pečlivě kontrolované publicity a studiového brandingu (muzikály MGM, gangsterky WB) v období klasického Hollywoodu ke snaze vytvořit širší povědomí o produktech v souvislostech široké distribuce a velkých marketingových kampaní u blockbusterové distribuce ◦ rozptýlení marketingu ve snaze přitáhnout roztříštěné publikum ◦ propojení distribuce s vedlejšími/doplňkovými produkty (hračky, videohry) 4.11.2020 High Concept ◦základní narativní premisa kinematografického díla snadno shrnutelná a komunikovatelná ◦the look, the hook and the book - marketing ovlivňuje produkci a estetická rozhodnutí - projekt může být popsán na základě prvků a vlastností – háčků –, na nichž je založena marketingová kampaň (hvězdy, speciální efekty apod.) - spojení brandingu a filmového stylu, využití prvků k zaháčkování publika a maximalizace synergií s doplňkovými trhy (tie-in produkty – romány, merchandising,…) - styl důležitým komponentem high-conceptu zajišťujícím způsob diferenciace filmu od jiných produktů ◦funkce marketingu: vytvořit rozpoznatelnou značku s vysokým potenciálem apelu na publikum ◦ ◦marketingová kampaň na celé řadě platforem a v různých formátech (making of, rozhovory s tvůrci, webové stránky, sociální sítě, tagliny na plakátech) ◦tendence k vytváření franšíz – zajištění delšího finančního cyklu, příklon k brand-buildingu ◦marketing na základě průzkumu trhu i ve formě (více) nekontrolované publicity (recenze, únik informací,…) 4.11.2020 Jonathan Gray – úvod ◦funkce filmových paratextů nejenom v rovině ekonomické perspektivě – potenciál změnit význam textu ◦každý paratext: a) posiluje význam skrze masovou cirkulaci b) přidává něco nového nebo rozdílného ◦paratexty jako filtr, skrze něž musíme projít na cestě k textu ◦hype, synergie, periferie, propagace, promo ◦fanouškovské výtvory mohou fungovat z hlediska textuality stejně, byť nejsou pokryty stejnou terminologií (i proto, že jsou neautorizované) ◦paratexty nejsou jen doplňky k textům: tvoří texty, ovládají je a naplňují je řadou významů, které si s nimi spojujeme ◦film/seriál tak nikoliv jako „ústřední text“, ale vždy jen jako součást text - stále v procesu formování a transformování, případně „zranitelný“ k další formaci a transformaci - nejsou dokončenými produkty, ale kontinuální „produktivitou“ - větší jednotka: fikční svět, jehož přijetí a reakce na něj spoléhá vždy i na paratexty ◦synergie nejenom ve smyslu zisku, ale i textuality 4.11.2020