ÚVOD DO STUDIA TELEVIZNÍCH FORMÁTŮ X. PŘEDNÁŠKA Koloběh pořadu v České televizi Klíčové procesy napříč studiem Čím to všechno začíná? divák Program zadání Vývoj obsah Výroba jak a za kolik Marketing, PR, Obchod „obal“, prodej Technika kapacity a signál Ekonomika a provoz peníze, budovy, poplatek námět programová rada příprava natáčení post-produkce vysílání marketing archivace nejen peníze 774 nových námětů za rok 2017 390 schválených projektů na programových radách za rok 2017 proces schvalování > Náměty —Nevyžádané náměty mohou do ČT zaslat autoři, nezávislí producenti nebo je může podat zaměstnanec ČT. —Vyžádané náměty může iniciovat a vyžádat kreativní producent, případně manažer vývoje, nebo ředitel vývoje. —Všechny náměty jsou zaevidovány v CEN. — •TPS Jiřiny Budíkové – hraná, dětská a zábavná tvorba, •TPS Patricka Diviše – náboženská tvorba, •TPS Dušana Mulíčka – dokumentární tvorba • •Tvůrčí centrum – manažer vývoje: Svatava Šenková • Vyhodnocení námětu •Pro vyhodnocení námětu je třeba dvou posudků: vypracovává interní nebo externí dramaturg. • •V případě, že o námět projeví program zájem (např. formou pitchingu), přechází do vývoje. • Programový projekt •Ve chvíli, kdy se k námětu připojují další podklady – např. předběžná finanční rozvaha, rozšířená synopse apod. – stává se z něj tzv. programový projekt. • •Solitér •Cyklus •Seriál •Pilot • 2 1 3 4 5 6 7 8 Dlouhodobé programové plány České televize •základní dokument, kterým se řídí Vývoj ČT, vydávají se většinou na tři roky. •Základní vodítko pro autorskou veřejnost – jsou veřejně na webu ČT – jasně udávají směr vývoje nových pořadů, jejich očekávaný objem i finanční náročnost, kterou musejí splňovat. Vývoj •Tvorba rozšířeného námětu, případně scénáře •Vznik rozpočtu (interní, externí finance) •Výběr realizačního týmu: • - scenárista • - dramaturg • - režisér » • • Průzkum realizace •Co? • S kým? • Kdy? • Kde? • Jak? • Za kolik? Programová rada —Nejdůležitější moment „života“ projektu v rámci schvalovacího procesu ČT. —Projekty, které jsou na PR přihlašovány, musí vždy obsahovat Přihlášku a Výrobní rozpočet. —V případě jednání PR rady je nutnou součástí i prezentace. —Všechny tyto podklady obsahují nejdůležitější podrobné informace o projektu, např.: autoři projektu, tvůrčí tým, herecké obsazení, navrhované lokace realizace, termíny přípravy, natáčení a vysílání apod. —Programová rada je složena z 11 lidí —(5 členů s hlasem rozhodujícím, 6 s hlasem poradním) —v čele GŘ, který má právo v případě neshody právo nechat hlasovat o výsledku PR > Příprava scénáře •Scenář „velká hraná“: •Stručný námět (odstavec - téma, protagonista, zvrat na konci 1. dějství) •Rozšířený námět (stránka - téma, protagonista, antagonista, celý dramatický oblouk, vyznění) •Synopse (10-15 stran - téma, charakterizace postav, oblouk vnějšího děje, oblouk vnitřního vývoje postav, vedlejší linky, syžetová výstavba) • • • • • •Treatment / filmová povídka (-//- + obrazové vyprávění, humor, přesnější charakterizace, dialogy, dram. situace) •Scénosled (základ pro literární scénář: KDY, KDE, KDO, CO + emoce postav) •Literární scénář (-//- plus dialogy) Filmový scénář: 3 - 6 měsíců do první verze Epizoda seriálu 1 hod.: 3 měsíce od 0 ke scénosledu, dialogy cca 7 dní/ep čistého psaní do první verze, další verze cca 3dny/ep. Event (Zlatý oříšek, České hlavičky): 2 týdny do první verze, týden na opravu. Cca 4 dny čistého psaní. Dialogista napíše 12-20 stran denně (Dietl – 15str denně) = důraz na dram. situaci, originalitu, živost, zvraty Zkušený scenárista denního seriálu i 50-70 stran! = každodenní dialogy, předepsané zvraty, známé postavy Varianty (u nás): 1 autor nebo více autorů od 0 do konce + dramaturg producenta, producent Nebo oddělené profese: Linkař (scenárista děje postav) – u denního seriálu více linkařů, scenáristé dialogů, „řádkoví“ dramaturgové, šéfdramaturg/kreativní producent Příprava natáčení •od scénáře k 1. klapce •120 dnů •od slibu k realitě •4 měsíce Technologická předávací porada Natáčení „Dispoška“ 23 dnů Nástup 1. klapka Pauza Přesun Denní zpráva 276 hodin+ Den a noc Vedro, zima, déšť „Ponorka“ Dotočná Dokončovací práce •Uložím to • Střihnu to • Barvím to • Zvučím to • Baví mě to • Schválím to • Vyjedu to • Pendluju to Vysílání pořadu •Pořad připraven z výroby do vysílání musí být vybaven tzv. dramaturgickými texty. Ty se vkládají do systému Provys tak, aby obsahovaly informace o pořadu nejen pro následující vysílací čas, ale i do budoucna pro archivní účely. •K pořadu musí být přiřazeny texty především o jeho obsahu – část veřejná (diváci) a neveřejná (informace pro archivní účely a budoucí generace). Koordinace programu a vysílání pořadu •Vyrobený projekt má většinou již v době před realizací předpokládané datum vysílání na některém z kanálů ČT. •Dramaturg projektu po dokončení výroby pořadu komunikuje s útvarem Koordinace programu a vysílání o správném zařazení pořadu do vysílání ČT a o správném „vybavení“ projektu pro potřeby vysílání. • • • • • •Každý pořad, který jde do vysílání, musí být správně přihlášen a odbaven tak, aby byl regulérně odvysílaný. Koordinace musí přiřadit vysílací čistopis, skryté titulky (ST) a audiodiscreption (AD), noticku, tiskovou zprávu a správně pořad zapublikovat tak, aby se objevil na internetu a v tisku. Zaměstnanci Koordinace programu a vysílání intenzivně komunikují s dramaturgem o případných změnách, které musejí být do systému zavedeny nejpozději tři týdny před vysíláním pořadu. Tiskové informace a noticky musí být v centrálním systému Provys po gramatické i stylistické stránce v pořádku a správně zadány do systému Provys. > > > > > > > Technické zajištění vysílání Omneon Astra Odbavovací Pracoviště DAPF Provys Distribuce Logo Audiodescription Skryté titulky Archiv a programové fondy —Archiv ČT se skládá z videotéky, fonotéky, videoarchivu, fotoarchivu a spisového archivu. •Podle Rozhodnutí g.ř. č 18/2003 musí být pořady popsané v PROVYS předány do správy archivu ČT do dvou měsíců po odvysílání premiéry. — —Vysílání ČT je složeno z velké části archivních pořadů. Ty vybírají do vysílání na základě poptávky zástupce programu daného kanálu dramaturgové archivu. — — — •Dramaturgové archivu jsou zodpovědni za důkladné rešeršní zpracování archivních pořadů a následnou nabídku pro programové dramaturgy daného okruhu vysílání. •Rešerše mohou být zaměřeny např. na vysílání archivních pohádek, portrétů významných osobností, dokumentů o historických okamžicích apod. Marketing Co se děje mezi první klapkou a koncem natáčení: • JAK BUDE VYPADAT ZÁVĚREČNÝ TEST 3 termíny (+1 záložní pro kombinované studenty) •14. ledna, 21. ledna, 28. ledna (+ 30.ledna) – pozor, je nutné se přihlásit! Bez přihlášení vás IS nepustí do odpovědníku! Test formou online odpovědníku v ISu. Limit bude nastaven na 90 minut. Očekávám spíš věcné bodové odpovědi, žádné romány. Test se bude skládat z 5 otázek: •2 otázky na učivo z přednášek (pojmy z oblasti faktuální a fikční televize) - 2x5 bodů max •3 otázky na reality formáty, 3x10 bodů max, formáty vybírejte takto: • JAK BUDE VYPADAT ZÁVĚREČNÝ TEST Licenční reality TV (vyberte si jeden pořad a z něj 1-2 epizody) Svatba na první pohled (Nova, 2020) Peče celá země (Česká televize, 2020) Česko Slovensko má talent (Prima, 2010-2020) Zlatá maska (Prima, 2020) Původní tvorba (vyberte si jeden pořad a z něj 1-2 epizody) Milionář mezi námi (Prima, 2020) Jak se staví sen (Prima, 2007-2020) Čtyři v tom (Česká televize) Zlatá mládež (Česká televize) Mistři medicíny (Česká televize, 2020) Dlouhoběžící pořady (vyberte si jeden pořad a z něj 2 epizody, 1. z prvních sérií, 2. epizoda z posledních sérií) Malé lásky (Nova, 2017-součansost) Prostřeno (TV Prima, 2010 – současnost) Výměna manželek (Nova, 2005- současnost) StarDance (Česká televize, 2006 – současnost)