ÚVOD DO STUDIA TELEVIZNÍCH FORMÁTŮ PODZIM 2020 MGR. KATEŘINA ŠARDICKÁ O PODOBĚ ONLINE KURZU •celý semestr vzhledem k situaci proběhne kompletně online •studijní materiály (texty, prezentace, nahrané přednášky) najdete na dvou místech: ve studijních materiálech předmětu a v MS Teams •MS Teams budou obsahovat i povinný videotime (pořady a TV formáty, jejichž znalost je u zkoušky očekávána) – tato videa a odkazy NENAJDETE ve studijních materiálech •není potřeba být online v rozvrhovém oknu – live „setkání“ neprobíhají, přednášky jsou předtočené •v případě nutnosti live schůzky budete včas informováni prostřednictvím mailů • • •jakékoliv otázky, dotazy, konzultace online nebo mailem 399931@mail.muni.cz • • O PODOBĚ UKONČENÍ KURZU •předmět bude ukončen otevřeným testem v dotazníku předmětu – dopředu dostanete seznam okruhů, na které se máte připravit a z nich pro každý termín testu vyberu několik otevřených otázek, na které budete pohodlně odpovídat v delších odpovědích vlastními slovy •očekává se znalost nejen probírané látky, ale i povinných textů (budou v materiálech vyznačeny), zadaných pořadů a formátů ke sledování (ve smyslu jejich formy a stylu na příkladu 1-2 dílů) • • • •přednášky budou dostupné každý čtvrtek •výuka od 15.10 2020 do 14.1.2021 •pauza v přednáškách: 24. 12. a 31.12.2020 • Předmět se nebude věnovat fikční seriálové tvorbě, ale nonfikční tvorbě! •nebudeme pravidelně sledovat Netflix (bohužel) • •cílem kurzu je seznámení s nejnovějšími trendy vývoje televizních formátů • •přiblížení problematiky televizních žánrů a formátů: co je to televizní formát, jaké jsou podmínky a okolnosti jeho vzniku, jak se televizní formát zařazuje a prosazuje v televizním vysílání a jak se upravuje při prodeji licence do dalších zemí? •studenti se seznámí s praktickou stranou věci: programovými manuály, prezentacemi a scénáři některých projektů • •bližší zaměření na reality formáty České televize, TV Nova a TV Prima • • NENÍ NONFIKČNÍ TELEVIZE NUDA? CO BY SE MĚLO V TELEVIZI DÍT TEĎ? CO SE OPRAVDU DĚJE? 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES •1.1 Proč se zabývat televizí? • •proměna pozice televize v posledních letech •nástup nových producentů a distributorů na trh (Netflix, Apple TV, Disney+, HBO, Amazon, Hulu…) •vzestup quality TV – seriály se stále vyšším rozpočtem, výrazným stylem •mizející hranice mezi filmovým a televizním průmyslem – migrace velkých filmařů k „menším“ televizním projektům •změna diváckých návyků – sledování na počítačích, mobilech, předplacená nabídka • • • • 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES •1.1 Formování oboru tv studies • •Přístup k tv studies dělíme do dvou základních kategorií. (1)tzv. empirické výzkumy televize, •tedy snaha o exaktní zkoumání média, jehož výstupem jsou zpravidla kvantifikované výsledky, • •(2) tzv. kritické přístupy k televizi, •tedy primárně interpretativní přístup spočívající na principech kvalitativních analytických procedur • • • 1. OBECNÝ ÚVOD DO TELEVISION STUDIES •1.2 Pluralistická povaha televizních studií •Obor televizních studií procházel v posledních zhruba třech dekádách dynamickým vnitřním vývojem, který reflektoval poznatky řady oborů: od kulturních studií, audience studies a etnografického výzkumu přes uměnovědné, ekonomické až po politologické obory. Proto jsou TV studies (tedy soubor kritických přístupů) někdy nazývány„esenciálně pluralistickým oborem“. • 1.Textuální analýza – analýza televizních pořadů, jejich obsahových a estetických prvků; sémiotika, žánrová analýza, naratologie a další 2.Divácké a recepční studie – výzkum mechanismů, které přispívají k produkci významů diváky a nejsou součástí samotných pořadů 3.Institucionální analýza – politické a socioekonomické aspekty televize 4.Historická analýza – vývoj a proměny určitého fenoménu ÚKOL NA PŘÍŠTÍ PŘEDNÁŠKU •Text doplňkový: •LEMBO, RON: Thinking through Television, Cambridge University Press, 2000, s. 17-53. • • •Video: •American Murder: The Family Next Door •USA, 2020, 82 min, Jenny Popplewell •(dostupné na Netflixu, případně v MS Teams)