ÚVOD DO STUDIA TELEVIZNÍCH FORMÁTŮ IX. PŘEDNÁŠKA VEŘEJNOPRÁVNÍ EXPERIMENTY S REALITOU…? VEŘEJNOPRÁVNÍ TELEVIZE JAKO TVŮRCE REALITY TV? „Nova nebo Prima nemohou tolik riskovat, protože každý risk je stojí moc peněz a ohrožuje jejich existenci. U veřejné televize se risk předpokládá. Je součástí její činnosti, protože veřejnoprávní televize posouvá dál celou branži. Má přicházet s novými nápady, protože má peníze, čas a prostředky na to, aby riskovala. Potíž je, když zjistíte, že veřejná televize není schopná ničeho jiného než dělat podobné věci, jaké dělají komerční stanice. To je problém. Veřejnoprávní televize má přemýšlet o alternativě. Očekává se, že je tou laboratoří, která zkouší nové věci.“ Milan Kruml, mediální analytik, 2010 S LICENCÍ TO JDE BEZPEČNĚJI •na počátku reality TV v ČR velké formáty kontejnerových show •souboj o diváka – VyVolení vs. Big Brother •zahraniční hity (Chcete být milionářem?, Voice, MasterChef, Výměna manželek, Farmář hledá ženu, Robinsonův ostrov, Česko hledá Superstar, Prostřeno!, Česko Slovensko má talent, Utajený šéf aj.) •tvorba každého pořadu je především o know how •u žádného formátu na světě není řečeno, zda je určený pro komerční, nebo veřejnoprávní televizi - rozhoduje vždy pouze míra vkusu a schopností, jak s ním pracovat •co licence znamená pro ČT? • „[REALITY TV]…TENTO ŽÁNR JE TRADIČNĚ DOMÉNOU KOMERČNÍCH TELEVIZÍ, I ZDE LZE VŠAK V POSLEDNÍ LETECH NALÉZT ŘADU FORMÁTŮ, JEŽ PŘINÁŠEJÍ VÝRAZNĚ SPOLEČENSKY PROSPĚŠNÝ A POZITIVNĚ ZAMĚŘENÝ OBSAH. NAMÁTKOU LZE UVÉST POŘADY ZAMĚŘENÉ NA ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ STYL, NA MEZIGENERAČNÍ POROZUMĚNÍ NEBO NA ŘEŠENÍ – ČI ALESPOŇ ZDŮRAZNĚNÍ – KONKRÉTNÍCH SPOLEČENSKÝCH PROBLÉMŮ.“ DLOUHODOBÉ PLÁNY PROGRAMOVÉHO, TECHNICKÉHO A EKONOMICKÉHO ROZVOJE ČESKÉ TELEVIZE NA ROKY 2012 -2017 NOVÉ VEDENÍ, NOVÉ ZÍTŘKY & FORMÁTY •v letech 2002–2011, redakční systém, centra specializovaná na jednotlivé žánry (Centrum dramatické tvorby, zábavy, publicistiky apod.)à podřízena řediteli programu •v roce 2011 nástup Petra Dvořáka jako generálního ředitele à systém Tvůrčích producentských skupin (hlavou kreativní producenti) • •nová média (spuštěn oficiální facebook, youtube kanál), programové plány (změny ČT1 & ČT2, vznik ČT:D…) • v televizi veřejné služby se dramaturgická zodpovědnost z principu nesmí vázat výhradně na sledovanost pořadu, protože to je přímá cesta ke snižování výpovědní hodnoty pořadu, jeho úrovně i kvality JAK VZNIKAJÍ NOVÉ FORMÁTY? (a)celoroční koloběh vývoje námětů v Tvůrčích producentských skupinách a Centrech dramaturgie (b)náměty od samotných tvůrců a externích spolupracovníků (c)veřejně otevřené podávání námětů viz. https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/podavani-nametu-a-projektu/ (d) speciální producentské dny JAK VZNIKAJÍ NOVÉ FORMÁTY? (a)celoroční koloběh vývoje námětů v Tvůrčích producentských skupinách a Centrech dramaturgie – nabídka pro programové rady (b)náměty od samotných tvůrců a externích spolupracovníků (c)veřejně otevřené podávání námětů viz. https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/podavani-nametu-a-projektu/ (d) speciální producentské dny 1 docusoap ČTYŘI V TOM •námět registrován 2011 •schválen po nástupu Dvořáka •prezentováno jako dokumentární seriál •jak se vlastně dělá docusoap? – unscripted docusoap •60 natáčecích dnů, 4 rodiny •experiment s novým formátem •premiéra zima 2013, ČT 2, 20:00 •zasažení cílové skupiny • •další III řady – přesun na ČT1, atraktivní program. okno 2013, Praha TPS vzdělávací tvorby a nových formátů Aleny Müllerové „TA NEJLEPŠÍ TELEVIZNÍ PRODUKCE VŽDY STOJÍ NA SILNÝCH PŘÍBĚZÍCH A KVALITNÍM ZPRACOVÁNÍ DANÉHO POŘADU. DOKUMENTÁRNÍ SERIÁL ČTYŘI V TOM, KTERÝ ČESKÁ TELEVIZE ODVYSÍLALA LONI, SE STAL DÍKY NAPLNĚNÍ TĚCHTO ATRIBUTŮ FENOMÉNEM A ZNAMENAL PRŮLOM V ZAČLEŇOVÁNÍ NOVÝCH TELEVIZNÍCH ŽÁNRŮ DO VYSÍLÁNÍ ČT. DRUHÁ SEZÓNA PŘICHÁZÍ LOGICKY, PROTOŽE FENOMÉN NEJDE OPUSTIT BEZ TOHO, ABY BYL VYZKOUŠEN NOVÝ ÚHEL POHLEDU A NOVÁ FORMA ZPRACOVANÍ. START DRUHÉ ŘADY ČTYŘ V TOM SYMBOLICKY ODSTARTUJE LETOŠNÍ DOCUSOAPOVOU SEZÓNU, KTERÁ BUDE BOHATŠÍ NEŽ LONI. JEN NA JAŘE ODVYSÍLÁ ČT ČTYŘI ŘADY RŮZNÝCH DOKUMENTÁRNÍCH SERIÁLŮ PODOBNÉHO TYPU, DALŠÍ SE CHYSTAJÍ NA PODZIM. LOŇSKÝ ÚSPĚCH ČTYŘ V TOM A NÁSLEDNĚ DOCUSOAPU O CESTĚ KE SVATBĚ NAVŽDY SVOJI TOTIŽ INSPIROVAL JAK ČT, TAK NEZÁVISLÉ TVŮRCE..“ MILAN FRIDRICH, ŘEDITEL PROGRAMU 2 living history DOVOLENÁ V PROTEKTORÁTU •námět registrován v lednu 2011 •nabízeno jako historická docureality – living history •2. místo na Creative Forum EBU v Berlíně pro původní originální námět •„místo osvěty absurdní fraška“ •pevně scriptované situace •premiéra květen 2015, ČT 1, 20:00 •nepravidelné okno - 70 let od konce 2. sv.v. •kontroverzní přijetí •II. řada – Dovolená v éře páry – 2018 – – stejný tým – jiná pravidla – jiný výsledek 2015, Ostrava TPS publicistiky a dokumentární tvorby Lenky Polákové „DOVOLENÁ V PROTEKTORÁTU JE JEDNÍM Z PŘÍSPĚVKŮ ČESKÉ TELEVIZE K 70. VÝROČÍ KONCE 2. SVĚTOVÉ VÁLKY. PODOBNÝ FORMÁT NA ČESKÉM TELEVIZNÍM TRHU ZATÍM NEBYL A JÁ VĚŘÍM, ŽE DIVÁKY ZAUJME NEJEN AUTENTICITOU, KTEROU TVŮRCI SPOLU S ODBORNÝMI PORADCI VLOŽILI DO KAŽDÉHO DETAILU, DO KAŽDÉ DOBOVÉ REÁLIE, KTERÁ SE V NĚM OBJEVÍ, ALE DOVEDE V NICH VYVOLAT OTÁZKY, JAK BY SE SAMI ZACHOVALI V SITUACÍCH, KTERÝM TVŮRCI RODINU VYSTAVILI. JSEM PŘESVĚDČEN, ŽE VÝZNAMNÝM ÚKOLEM TELEVIZE VEŘEJNÉ SLUŽBY JE PŘIBLIŽOVAT HISTORICKÉ UDÁLOSTI, ZASAZOVAT JE DO KONTEXTU A UKAZOVAT JEJICH DOPAD NA ŽIVOT BĚŽNÝCH LIDÍ, A TO NEJEN PROSTŘEDNICTVÍM DOKUMENTÁRNÍCH, PUBLICISTICKÝCH A ZPRAVODAJSKÝCH FORMÁTŮ, ALE TAKÉ SKRZE INOVATIVNÍ A EXPERIMENTÁLNÍ TELEVIZNÍ TVARY, JAKO JE TŘEBA PRÁVĚ HISTORICKÁ DOCUREALITY.“ MILAN FRIDRICH, ŘEDITEL PROGRAMU 3 sociální experiment 2013-06-11_104845 Slzy a mozoly Reality show 5 x 52 minut ČT1, první PT nebo druhý PT Pět příslušníků pražské zlaté mládeže zjistí, jak chutná skutečná dřina a život na sociálním dně. procedury 2013-06-11_111204 Anotace Reality show sleduje skupinu mladých lidí zvyklých na konzumní život, kteří nikdy nemuseli tvrdě manuálně pracovat a nechtějí žít jinde než v Praze. Teenageři jsou přesídleni do nejchudších regionů a vykonávají náročnou prací s místními lidmi. Cyklus se skládá z 5 epizod. Natáčení proběhne v sevřeném čase tří měsíců. 5 protagonistů zakusí práci v 5 profesích na různých místech ČR a v posledním díle i ve Vietnamu. Aktéři jsou ubytovaní jsou vždy u místních obyvatel, kolegů v jejich novém zaměstnání. Reference: Blood, Sweat and Takeaways Velká Británie, 2009, 55 min Blood, Sweat and Luxuries Velká Británie, 2010, 60 min Veřejnoprávní poselství: mladí lidé na vlastní kůži poznávají profese a prostředí, o kterých měli jen mlhavé představy a na základě osobní zkušenosti korigují své předsudky. ZLATÁ MLÁDEŽ •námět registrován v srpnu 2012 •nabízeno jako reality show – sociální experiment •odkaz na britský formát Blood, sweat and… •realizační neshody •(ne)přiznaná adaptace •30 natáčecích dnů •premiéra podzim 2015, ČT 1, 21:25 •kontroverzní přijetí •II. řada – 2018 – stejný tým – jiný výsledek 2015, Brno TPS multižánrové tvorby Kamily Zlatuškové V každém díle má jeden z protagonistů hlavní roli a bude v hledáčku kamery o trochu více než ostatní. Témata epizod (profese) sedí jednotlivým postavám "na míru". Například protagonistka milující jídlo a hlavně steaky, bude hlavní aktérkou dílu z jatek. 2013-06-11_140947 2013-06-11_141728 Díly 1. V KRVI na jatkách na Vysočině Téma: zabij si, co konzumuješ Hlavní postava: milovnice jídla a hlavně steaků 2. NA KONCI v trutnovském domově důchodců Téma: taky zestárneš Hlavní postava: mladá „zlatokopka“ 3. NA DNĚ mezi nezaměstnanými na veřejných pracích a mezi bezdomovci na Mostecku Téma: každý může uspět? Hlavní postava: mladý liberál 4. NA SAMOTĚ v beskydských lesích Téma: příroda bez romantiky Hlavní postava: hipster, závislý na městě 5. VE TŘETÍM SVĚTĚ na rýžovém poli Vietnamu Téma: to jsou tvé kořeny Hlavní postava: v ČR naturalizovaná Vietnamka 2013-06-11_154931 Hlavní postava: Tamara Úblová (25 let) 2013-06-11_155814 Místo: Český Dvůr, Vysočina Blízkými většími městy jsou Havlíčkův Brod či Chotěboř, města, kde nezaměstnanost překročila alarmující hranici deseti procent Práce: porážka a zpracování masa - všechny bezpečné druhy práce na jatkách: - ruční čištění od štětin a chlupů - porcování částí zvířete v mrazivém prostředí bourárny, kdy krev a tuk vytékají na podlahu - ruční práce při výrobě polotovarů - pečlivý úklid všech provozů - odměna: domácí zabíjačka - přihoršení: vytahování střev řitním otvorem prasete 1. V KRVI 2013-06-12_134537 •Konfrontace - Aktéři budou ubytováni u místních lidí = rozdílné životní podmínky, hodnoty, politické názory - kontrasty prostředí - Praha x venkov, ČR x Vietnam - vztahy uvnitř teamu aktérů •Předák - Klíčová postava (majitel, provozní, zaměstnanec) - přiděluje a hodnotí odvedenou práci •Soutěživost - doplňující motivační prvek, ale ne ústřední princip - přihoršení pro nejhoršího pracovníka uplynulého dne - odměna pro nejlepšího – fakultativní „výlet“ = práce •Čas - sevřený čas 5 dnů = výrazné strukturování děje - obrazové časové motivy + textový časový údaj v obraze •Vysvětlování a hodnocení - intenzita autentických situací je „dohrána“ hodnocením - skupinové i individuální •Reálné životní prostředky - účinkující dostávají denní mzdu – přepočet reálného platu za danou práci - to jsou jejich jediné peníze. •Video-deníky protagonistů - IPhone / Nokia Lumix 920 •Voiceover Dramaturgické principy „ZLATÁ MLÁDEŽ S SEBOU SAMOZŘEJMĚ ZÁMĚRNĚ PŘINÁŠÍ TAKÉ KONTROVERZNÍ TÉMATA, TENTO ATRAKTIVNÍ FORMÁT BY MĚL DIVÁKY BAVIT A ZÁROVEŇ JIM NABÍDNOUT I SILNÝ IMPULS K PŘEMÝŠLENÍ. JE NA PUBLIKU, ABY POSOUDILO, CO SI MLADÍ PROTAGONISTÉ Z NATÁČENÍ VZALI, ZDA JE TA ZKUŠENOST NĚKAM POSUNULA. MY JSME PŘESVĚDČENI, ŽE SE ROZŠÍŘILY OBZORY KAŽDÉMU Z NICH. ZÁMĚREM AUTORA PROJEKTU BYLO NEJEN VYTVOŘIT POŘAD, KTERÝ JE ZÁBAVNÝ, NENUDÍ A JE TÍM, JAK JE VYMYŠLEN A NATOČEN, SROVNATELNÝ S FORMÁTY, KTERÉ TOČÍ PRESTIŽNÍ TELEVIZNÍ PRODUKCE VE SVĚTĚ, ALE KTERÝ ZÁROVEŇ NESE ZÁVAŽNĚJŠÍ POSELSTVÍ PRO TOHO, KDO BUDE CHTÍT NAD VĚCÍ VÍC PŘEMÝŠLET.“ KAMILA ZLATUŠKOVÁ, KREATIVNÍ PRODUCENTKA PROJEKTU VZESTUP A PÁD (?) REALITY TV V letech 2012 – 2017 ČT: •bylo přijato celkem 7738 námětů, z toho 1172 je odvysíláno, 441 ve výrobě, 650 ve vývoji, 229 odloženo a zbývajících 5246 vyloučeno, odmítnuto nebo odepsáno po neúspěšném vývoji (k datu 26. 2. 2018) •vyrobila a odvysílala přes 20 pořadů vlastní výroby spadajících do žánru reality TV •docusoaps (Třída 8.A, Sezóna za vodou, Parta Maraton aj.) •docureality (Nabručení, Hasiči aj.) •reality show/sociální experiment (Hospoda U Druhé šance aj.) •z toho se několik dočkalo pokračování, ve kterém se proměnila forma pořadu •adaptovala opakovaně úspěšně zahraniční formáty (StarDance, Den D aj.) ZÁVĚRY K PROBLEMATICE •téměř nevyzkoušené formáty docusoap, living history a docu-reality – hlediska originality však nehovoříme o experimentech •vycházení z tradic + sociální témata •reality TV jako způsob odvrácení zájmu o veřejnoprávní televizi •kdo je veřejnoprávní divák? •fragmentárnímu publikum vs. cílový divák • • •jak reality TV i nadále rozvíjet? (a)vznik silného programového a vývojového konceptu kombinujícího zásadní zahraniční akvizice s původní tvorbou, (b)vyváženost mezi veřejnoprávností a zábavou, (c) zohlednění diverzity současného publika. Veselé Vánoce, příjemný odpočinek a „uvidíme“ se 7. ledna!