Reflexivní deník z pedagogické praxe a učitelské portfolio Návrh společných metodických principů pro účely realizace projektu OPVVV Pregraduální vzdělávání II. Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI) Pro jednání KRUČ 28. 2. 2020 Základní informace: · Práce s učitelským portfoliem a reflexivním deníkem je jedním ze základních kamenů, na nichž bude založen systém inovovaných reflektovaných pedagogických praxí na Masarykově univerzitě, souvisí také s jedním z klíčových indikátorů, který musíme v rámci projektu vykázat, a tím je počet studentů, kteří absolvovali projektem inovované pedagogické praxe, tzn. takové, u nichž bude prokázána mimo jiné tato reflexivní složka. · Reflexe praxe na univerzitě dle cílů projektu ZIP MUNI nově získá konzistentní podobu skrze několik prostředků: reflexe bude vyučována v rámci univerzitní přípravy v předmětech pedagogicko-psychologického základu a v předmětech navazujících na odbornou praxi, provázející učitelé i oboroví didaktikové budou navštěvovat metodické semináře zaměřené na efektivní vedení reflektivní praxe z pozice mentora studenta učitelství a reflexe praxe bude probíhat na všech společných setkáních/seminářích k reflexi a bude o tom veden písemný záznam. Jedním z podkladů pro reflexi bude tzv. reflexivní deník, jenž se stane jednou ze součástí tzv. učitelského portfolia, které student vytváří v rámci celé své praktické přípravy, popř. studia. · Metodika pro zpracování/práci s reflexivním deníkem a učitelským portfoliem bude vznikat individuálně na jednotlivých fakultách, společný princip by měl být zakotven Standardem kvality pedagogické praxe, přičemž některé zásady stanovuje tento návrh. Učitelské portfolio · Pro konstruování studentova pojetí výuky a utváření profesní identity je nezbytné, aby celý proces profesního rozvoje studenta učitelství byl podrobně zaznamenán. Za těmito účely zavádí projekt nový prvek, portfolio, které je v celoevropském měřítku vnímáno jako nezbytný prvek učitelské přípravy. · Portfolio je uspořádaný soubor prací studenta za celý průběh odborné praxe/studia. Cílem je jednak zdokumentovat jednotlivé fáze profesního rozvoje studenta, jednak podporovat autonomní učení studenta a poskytnout empirickou evidenci pro jeho hodnocení a sebehodnocení. · Studenti svá portfolia doplňují a vyhodnocují průběžně, což jim samotným (i jejich vyučujícím) umožňuje sledovat vývoj své vlastní osobnosti jakožto budoucích učitelů. · Obsahem učitelského portfolia jsou typicky např. autobiografické popisy vývoje studenta jako budoucího učitele (tedy např. reflexivní deník z praxe), závěrečná hodnocení výuky samotné (tedy např. výstupy ze sebe/evaluačních dotazníků, záznamy z hospitací), textové, grafické a jiné výstupy studenta (seminární práce, přípravy na hodiny, učební pomůcky) a další případné portfoliové úkoly. Reflexivní deník · Student bude mít v průběhu všech semestrů odborné praxe povinnost psát učitelský reflexivní deník, který bude podkladem k dalšímu hodnocení. · Deník není chronologickým záznamem činností na praxi. · Záznamy provádějí studenti ve vymezeném čase po skončení každé lekce. Způsob vedení záznamů je ponechán na studentově volbě či nápaditosti, často studenti uplatňují techniku volného psaní. Pro snadnější strukturování textu mají studenti k dispozici návodná kritéria, k nimž mohou své výpovědi vztahovat. · V návaznosti na záznamy v denících je realizována skupinová reflexe zkušeností z výuky.