Sebe/hodnotící nástroj pro pedagogickou praxi Návrh Odpovědníku v IS MU pro účely realizace projektu OPVVV Pregraduální vzdělávání II. Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI) Pro jednání KRUČ 28. 2. 2020 Základní informace: · Navržený dotazník vychází z nástroje vytvořeného v projektu OP VVV Pregraduální vzdělávání I – 3P, v němž byl rozvinut a zkvalitněn systém učitelských praxí na PdF MU. Projekt ZIP MUNI metodicky staví na projektu PdF a existující nástroj získávání zpětné vazby (Sebe/hodnotící nástroj pro Učitelskou praxi) přizpůsobuje specifikům ostatních fakult vzdělávajících učitele a aplikuje jej ve zbytku prostředí MU. · Dotazník bude přenesen do prostředí IS MU (forma tzv. Odpovědníku), v rámci projektu bude dále řešena jeho funkčnost, způsob přístupu do dotazníku apod. Pro účely první fáze projektu je možné (pokud by nedošlo z časových důvodů k přenesení do prostředí IS) požadovat vyplnění i papírovou formou. · Do dotazníku vstupují tři strany: 1) student 2) provázející učitel 3) oborový didaktik · Dotazník má pět částí: I. Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele studentem II. Hodnocení přípravy organizace praxe ze strany MU studentem III. Sebehodnocení dosažené úrovně profesních kompetencí studentem IV. Hodnocení studenta oborovým didaktikem V. Hodnocení studenta provázejícím učitelem · Dotazník ve své třetí části sebe/hodnocení dosažených profesních kompetencí vychází z materiálu Jany Kratochvílové a Petra Svojanovského: Standard kvality profesních kompetencí studenta (výstup OP VVV - 3P, zde). V rámci projektu ZIP MUNI může být znění hodnotících indikátorů v této části pravděpodobně mírně upraveno pro účely ostatních zapojených fakult MU, resp. pro účely projektu (např. přidání sebe/hodnocení některých kompetencí, na něž se projekt specificky zaměřuje). Je třeba upozornit, že Standard není pouze souborem hodnotících kritérií, ale jeho použití předpokládá komplexnější způsob práce se studentem i provázejícím učitelem. · Dotazník je určen pro všechny předměty praxe (předpokládá se opakované zpracování u všech navazujících předmětů praxe) - smyslem je možnost sbírat data o vývoji studenta-budoucího učitele, vyplnění by mělo být povinné (tzn. nejedná se o obdobu předmětové ankety, ale požadavek udělení zápočtu). O konkrétních předmětech, u nichž bude dotazník použit, rozhodne fakulta. · V projektu ZIP MUNI bude vyplněný dotazník sloužit jako jeden z indikátorů, jimiž prokazujeme reflexi praxe, přesný způsob bude dohodnut. · Zpracování/vyhodnocení dat získaných z dotazníků bude v režii fakulty/ústavu/katedry. Manažer praxí na základě získaných dat zpracovává zpětnou vazbu pro spolupracující školu, je-li vyžadována. Návrh dotazníku pro projekt ZIP MUNI Základní údaje o studentovi (automaticky z IS MU): Jméno, učo Studijní program Forma studia Škola/zařízení, kde byla realizována praxe: roletka (výběr ze seznamu) Jiná, prosím uveďte název: Jméno provázejícího učitele/lky, který je hodnocen/a: I. Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele/lky studentem/studentkou V tomto oddílu prosím zhodnoťte Vaše působení na škole, kde se realizovala praxe, a kvalitu spolupráce s Vaším provázejícím učitelem/kou. 1) Zhodnoťte prosím následující aspekty Vašeho působení na škole: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Mezi mnou a pedagogickými pracovníky školy vznikl respektující, kolegiální vztah. Ve škole mi bylo poskytnuto zázemí potřebné pro mou činnost (pracovní místo, materiály, pomůcky apod.). Praxe byla celkově dobře zorganizovaná. 2) Zhodnoťte prosím následující aspekty Vaší spolupráce s provázejícím učitelem/kou: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Provázející učitel/ka mi poskytl/a základní informace o škole a třídách, v nichž vyučuje. Provázející učitel/ka mne seznámil/a se školní a třídní dokumentací. Provázející učitel/ka se mnou jednal/a vstřícně, když jsem o něco požádal/a. Provázející učitel/ka mi pomáhal/a formulovat cíle a opatření k mému osobnímu rozvoji. Provázející učitel/ka se mnou plánoval/a výuku. Provázející učitel/ka mne postupně vedla k samostatnosti při plánování výuky. Provázející učitel/ka se mnou reflektoval/a svoji výuku. Provázející učitel/ka se mnou reflektoval/a moji výuku. Svého provázejícího učitele/ku bych doporučil/a dalším studentům 3) Co se mohou další studenti od Vašeho provázejícího učitele/lky naučit?: II. Hodnocení přípravy a organizace praxe ze strany MU studentem/studentkou V následujícím oddíle se vyjádřete ke kvalitě zajištění praxe ze strany MU, a to jak co se týče organizace samotné, tak co se týče Vaší předchozí didaktické přípravy na praxi. 4) Zhodnoťte prosím organizaci praxe ze strany MU: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Před započetím praxe jsem dostal/a všechny potřebné informace Praxe byla celkově dobře zorganizovaná 5) Pokud jste se při organizace praxe setkal/a s nějakými problémy, prosím upřesněte: 6) Zhodnoťte prosím Vaši přípravu na praxi ze strany MU: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Dosavadní studium mě po stránce odborných vědomostí dostatečně připravilo na pedagogickou praxi. Dosavadní studium mě po stránce didaktických dovedností dostatečně připravilo na pedagogickou praxi. 7) Pokud jste se setkal/a s nějakými problémy, co se týče Vaší přípravy ze strany MU, prosím upřesněte: III. Sebehodnocení dosažené úrovně profesních kompetencí studentem/studentkou Sebehodnocení v této části dotazníku vychází ze Standardu kvality profesních kompetencí studenta, dostupného zde. 8) Vyberte prosím kritéria, kterým jste v tomto semestru věnoval/a zvýšenou pozornost (označte prosím nejvýše tři možnosti, které pro vás byly prioritní): (Multiple choice) Plánování výuky 9) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče plánování výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Konzultuji s provázejícím učitelem dle dohody přípravu na výuku (návaznost na ŠVP, tematický plán, předchozí práci učitele a žáků) Zohledňuji při plánování výuky možnosti konkrétních žáků – individualizuji a diferencuji plán výuky (i na základě znalosti IVP, PLPP, SVP) Formuluji výukové cíle (kognitivní a/nebo postojové a/nebo psychomotorické) a promýšlím jejich provázanost s učivem,, metodami výuky, organizačními formami, tzn. s celkovou koncepcí výuky. Plánuji způsoby ověření naplnění cílů. Provádím didaktickou analýzu učiva (klíčové pojmy, učební úlohy) s přihlédnutím ke stanovenému cíli; plánuji adekvátní výukové metody, organizační formy. Zpracovávám časový plán svého postupu ve výuce. Podmínky pro učení 10) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podmínek pro učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Podporuji bezpečí ve třídě (pozitivní atmosféru) Řeším kázeňské problémy (pracuji dle potřeby se zavedenými pravidly nebo je společně se žáky vyjednávám; dbám na jejich dodržování, oceňuji pozitivní projevy chování žáků. Udržuji „živý kontakt“ se žáky (skrze hlasový projev, neverbální komunikaci, oslovování žáků jejich křestním jménem…) Reaguji s respektem na potřeby (sociální, fyziologické) žáků ve třídě. Vytvářím prostor pro „odlehčení“ (pracuji s proměnami atmosféry, reaguji na projevy únavy, kolísání pozornosti, projevuji smysl pro humor, zpestřuji výklad zajímavostmi s vlastní zkušeností…). Vytvářím všem žákům příležitost prožít úspěch. Využívám efektivně čas ve výuce (ve vztahu ke svému plánu, situaci ve třídě a porozumění učivu). Podpora učení 11) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče podpory učení: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Komunikuji (objevuji) s žáky význam učiva a jeho smysluplnost. Stanovuji a zprostředkovávám žákům (pokud je to vhodné vzhledem k metodě) adekvátní výukové cíle (společné, individuální). Ověřuji průběžně naplnění výukových cílů, vyhodnocuji jejich dosažení. Zprostředkovávám vzdělávací obsah a instrukce k výuce srozumitelně s ohledem na individuální vzdělávací potřeby a věk žáků. Zprostředkovávám učivo svého předmětu věcně správně. Vysvětluji učivo s využitím předchozích znalostí a zkušeností žáků. Využívám výukové metody a organizační formy, které podporují učení žáků a vedou k cíli. Podporuji spolupráci a vzájemné učení žáků. Pracuji smysluplně s chybou žáků jako s příležitostí k rozvoji. Využívám smysluplně informační technologie (ICT) na podporu učení žáků. Zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků 12) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče poskytování zpětné vazby a hodnocení výsledků: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Poskytuji žákům zejména průběžnou zpětnou vazbu s využitím popisného jazyka a kritérií s ohledem na jejich individuální potřeby. Vedu žáky k reflexi jejich vlastních výsledků a pokroku v učení (sebehodnocení a k poskytování zpětné vazby druhým (spolužákům a učiteli). Využívám rozmanitých forem hodnocení a různorodých ukazatelů výsledků učení a pokroku žáků. Reflexe výuky 13) Zhodnoťte prosím úroveň Vašich kompetencí, co se týče reflexe své výuky: Chybějící kompetence Utvářející se kompetence Rozvíjející se kompetence Pokročilá kompetence Reflektuji průběh výuky (případně také přípravu na výuku). Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je (v rámci stávajícího či následujícího semestru). IV. Hodnocení studenta oborovým didaktikem 14) Zpětná vazba z hospitace od oborového didaktika/vyučujícího z MU (pokud se uskutečnila): V. Hodnocení studenta/studentky provázejícím učitelem/lkou 15) Prosím zde vyplňte závěrečné hodnocení studentova působení na škole: Student/ka: Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Jednal/a se mnou a s dalšími pracovníky školy s respektem. Přistupoval/a k praxi a k úkolům z ní vyplývajících odpovědně. Diskutoval/a se mnou v čem konkrétně se chce profesně rozvíjet a systematicky na tom pracoval/a. Při realizaci praxe se na mě aktivně obracel/a s žádostí o podporu. Vykonávané činnosti na praxi zpětně vyhodnocoval/a (reflektoval/a). Jevil/a zájem o celkové dění na škole. 16) Nejvíce oceňuji, že student/ka: 17) Příležitost k dalšímu profesnímu rozvoji studenta/tky vidím zejména v: