Intonace III. Základní septakordy Složení základních septakordů odpovídá jejich označení. V první polovině názvu jde o kvalitu kvintakordu ve spodní části, ve druhé polovině názvu o vzdálenost od základního tónu k tónu septimovému. Pro označení kvintakordu dur se užívá termín kvintakord „tvrdý“, pro kvintakord moll kvintakord „měkký“. Základní septakordy jsou tvořeny od všech základních kvintakordů: Kvintakord dur – septakord tvrdě velký (tv.v.7) a tvrdě malý (tv.m.7) Kvintakord moll – septakord měkce velký (m.v.7) a měkce malý (m.m.7) Kvintakord zvětšený – septakord zvětšeně velký (zv.v.7) Kvintakord zmenšený – septakord zmenšeně malý (zm.m.7) a zmenšeně zmenšený (zm.zm.7) Složení septakordů: Septakord zvětšeně velký – c-e-gis-h v.3+v.3 +m.3 Septakord tvrdě velký – c-e-g-h v.3+m.3 +v.3 Septakord tvrdě malý – c-e-g-b v.3+m.3 +m.3 Septakord měkce velký – c-es-g-h m.3+v.3 +v.3 Septakord měkce malý – c-es-g-b m.3+v.3 +m.3 Septakord zmenšeně malý – c-es-ges-b m.3+m.3 +v.3 Septakord zmenšeně zmenšený – c-es-ges-heses m.3+m.3 +m.3 Septakord tvrdě malý = dominantní septakord D7 (septakord stojící na pátém stupni příslušné tóniny, jeho malá septima je doškálná v této tónině ležící o č.5 níže než základní tón akordu). Septakord zmenšeně zmenšený – ve všech obratech zní stejně (je složen ze samých malých tercií), proto je možné jej zapisovat vždy v podobě kvintakordu. Je značen také dim. Septakord tvrdě velký = je značen také maj. Obraty dominantního septakordu: D7 Jednotlivé obraty rozeznáváme sluchově podle umístění sekundového intervalu (sekunda ve vrchní části akordu = kvintsextakord, sekunda uprostřed akordu = terckvartakord, sekunda ve spodní části akordu = sekundakord) Značka Složení od tónu c Intervalové složení D6 /5 c-es-ges-as m.3+m.3+v.2 D4 /3 c-es-f-a m.3+v.2+v.3 D2 c-d-fis-a v.2+v.3+m.3