Hudební nauka 7 Úvod do hudební forem I. U jakékoli hudební myšlenky můžeme rozlišovat její periodicitu (periodičnost, periodický průběh hudby) a symetričnost. Periodické je takové téma, ve kterém je vícetaktový celek zřetelně členěn na dva jemu podřízené menší útvary. Ty na sebe navazují přibližně na způsob dvojice otázka-odpověď. Téma, které dané požadavky nesplňuje označujeme jako neperiodické. Za symetrický považujeme jakýkoli hudební úsek, který je možné rozčlenit na dvě stejné (tj. stejně dlouhé) části. Mluvíme tedy o pravidelnosti (hudebního úseku, hudební formy), jde v podstatě o symetrii v geometrickém slova smyslu - souměrnost podle středové osy. Věta - několikataktový hudební celek ukončený celým nebo polovičním závěrem. Nejčastěji má rozměr 3-10 taktů. Perioda - jde o dvouvětí (dvě melodicky spřízněné věty), kde první z vět končí polovičním závěrem a druhá celým. První věta periody se nazývá předvětí, druhá věta závětí. Tyto dvě části mohou být někdy nestejně dlouhé, v takovém případě označujeme periodu za nesymetrickou. Složením dvou period za sebe a jejich propojením melodickou linií vzniká dvojnásobně dlouhá forma - dvojperioda. Malé formy - nejčastěji se vyskytuje malá dvoudílná forma ab (bez návratu) a malá třídílná forma aba, v nichž mají jednotlivé díly podobu periody nebo dvojperiody a vzájemně spolu kontrastují. Tyto formy bývají souhrnně nazývány formy písňové. Jako mezityp malé dvoudílné a třídílné formy bývá označována malá dvoudílná forma s malým návratem. Velké formy - jde o formy, jejichž jednotlivé části obsahují některou z malých forem. Nejčastějšími typy jsou velká dvoudílná forma AB a velká třídílná forma ABA. Může však existovat i forma vícedílná. Mezitypy dvou- a třídílné velké formy s formami malými jsou velká (dvou- nebo třídílná) forma zúžená a malá (dvou- nebo třídílná) forma rozšířená. Schematicky mohou být zachyceny například takto: ABa, aBa apod. Menší obměny se zaznamenávají pomocí apostrofu u dané části formy (ABA´) Variace (téma s variacemi) - několikadílná forma, v níž se zvolené téma opakuje ve stále nových obměnách (variacích). Schematicky je zaznamenávána aa1 a2 a3 . Téma mívá rozsah od periody až k malé třídílné formě. Obměny tématu mohou spočívat v kontrastu tónin, ve zdobení melodie pomocí melodických ozdob, v různém charakteru harmonického doprovodu ap. Obecně pak bývá poslední částí variací: 1. téma v původní podobě, 2. nejsložitější variace, 3. koda - obvykle volně zpracovávající téma, 4. fuga na téma vytvořené z tématu variací. Podle rozdílu mezi jednotlivými variacemi rozeznáváme variace ornamentální (ozdobné), charakteristické, volné a kontrapunktické (nejčastěji jde o skladby označované jako chorální variace, passacaglia nebo ciacona). Rondo - vícedílná forma, v níž se hlavní myšlenka několikrát opakuje a její návraty se prokládají různými myšlenkami kontrastními. Forma ronda by měla splňovat dva základní požadavky: 1. obsahuje nejméně tři různé myšlenky (A, B, C), 2. hlavní z nich (A) se nejméně třikrát opakuje. Dnes rozeznáváme: 1. malé (barokní, couperinovské) rondeau /čti kuprénovské rondó/ (formální schéma - abacadaea apod.), 2. velké rondo - forma složená z velkých formálních částí (např. ABACA), vyvinula se ve svébytný útvar zásluhou C.P.E. Bacha. Bývají rozlišovány tři hlavní druhy: prosté velké rondo ABACA, nižší sonátové rondo ABA/C/ABA (díl C je rozsáhlejší a samostatnější než díl B) a vyšší sonátové rondo ABA/X/ABA (má znaky sonátové formy, díl X je jakýmsi provedením - zejména motivů hlavního tématu), tvoří mezityp mezi rondem a sonátovou formou) Sonáta - 1. sonátová forma v užším slova smyslu - hudební forma složená z expozice, provedení a reprízy a vyplňující prostor jedné věty (myšleno ve smyslu jedné hudební části nikoli hudební věty jako formotvorného prostředku viz výše). Může jít o větu koncertu, symfonie atp. nebo i samostatnou skladbu - například orchestrální předehru. 2. sonátová forma v širším slova smyslu (sonátový cyklus) - cyklická sonátová forma, tedy forma složená z několika vět, přičemž alespoň jedna z nich má podobu sonátové formy v užším slova smyslu. Tento typ cyklu se objevuje v symfoniích, instrumentálních koncertech a v komorních skladbách. 3. označení sonáta - používalo se již v baroku a bylo užíváno pro jakékoli instrumentální skladby, je odvozeno od slova suonare (= hrát, zvonit), v praxi tvořilo protipól k názvu cantata /čti kantáta/, který označoval skladbu pro zpěv. Sonátová forma - vyvinula se zejména během první poloviny 18. století - dvoudílná barokní instrumentální forma s repeticemi byla tehdy obohacena o druhé kontrastní téma a o evoluční část (provedení hlavního tématu). Kolem roku 1750 se pak poněkud více osamostatnilo provedení, repríza v závěru už citovala úvodní expozici - forma se stala třídílnou, prvky dvoudílnosti však stále udržovaly repetice - /:AB:/:XAB:/. V době vrcholného klasicismu dostala forma ustálenou podobu, v expozici se objevuje více témat v oblasti prvního i druhého tématu - nově se mluví o skupině hlavního nebo vedlejšího tématu, navíc většinou přibývá třetí téma. S rostoucím rozměrem závěrečné kody je spjato zrušení druhé repetice. Sonátová forma se začíná stávat prostředkem k vyjádření programních a dramatických námětů - v této podobě je přejata obdobím hudebního romantismu. Během 19. století se zvětšují rozměry formy, nejdůležitější částí se stává provedení, expozice ztrácí repetici, repríza bývá často zkrácena a splývá s kodou (zlomková repríza). Ve 20. století jsou opouštěny přebujelé rozměry, směřuje se k jednoduchosti a účelnosti. Sonátová forma se skládá z těchto částí: 1. expozice - introdukce, oblast hlavního (A) a vedlejšího (B) tématu spojená mezivětou, někdy - oblast závěrečného tématu (C), případně ještě koda. Vedlejší téma nastupuje v dominantní tónině, která bývá připravena modulující mezivětou. 2. provedení uvedená témata jsou podrobena tematické a motivické práci, jsou využívány tóniny značně vzdálené tónině hlavní, jde tu o evoluční typ hudby, 3. repríza - jde o zopakování hudebního materiálu z expozice s tím rozdílem, že tu oblast druhého tématu nemoduluje do dominantní tóniny, ale zůstává v tónině hlavní. Sonátový cyklus - cyklus složený ze tří (v instrumentálních koncertech - vypouští se scherzová část) nebo čtyř (v symfoniích, komorních dílech) vět, alespoň jedna z vět je v sonátové formě. Nejčastější rozvržení - 1. věta - rychlá, dramatická, nejčastěji v sonátové formě, 2. věta - pomalá, zpěvná, formálně nejčastěji třídílná forma, sonátová forma bez provedení, variace, rondo, 3. věta rychlá scherzová nebo taneční (velká třídílná forma složená) - menuet, 4. věta - finále, rychlá ve formě sonátové nebo rondové. Stará taneční svita - samostudium Zenkl: ABC hudebních forem (str. 161-163) Barokní sonáty a koncerty - Zenkl: ABC hudebních forem (str. 163-165) Opera - název znamená mn.č. slova dílo (opus), jde o vokálně-instrumentální hudební formu, která vznikala kolem roku 1600 a v nejrůznějších podobách se vyskytuje až do současnosti. Jejím nejvýraznějším znakem je střídání recitativů (částí posunujících děj příběhu) a árií (hudebně bohatších částí zachycujících po citové stránce daný okamžik v rámci děje). Dualismus recitativů a árií (tzv. číslová opera) byl později nahrazován jednolitým proudem symfonické hudby - jde o prokomponované opery, jejichž nejzazší podobu nalézáme u Richarda Wagnera (ten takové své opery nazýval Gesamtkunstwerk). Součástí oper jsou rovněž části sborové, ansámblové (více sólistů), taneční, ve 20. století byla opera často doplňována filmovou projekcí apod. Druhy recitativů: 1. parlandandový recitativ - nahrazuje mluvený projev, jeho melodika klade důraz na zřetelnou deklamaci a jasné členění textu, často využívá opakovaných tónů, doprovod se omezuje na táhlé akordy. 2. secco recitativ - v překladu „suchý“, úsečné akordy doprovodu se střídají s přednesem textu, bývá sem zahrnován často i parlandový recitativ, až do doby Mozartovy jej hrálo cembalo, později se začalo používat orchestru, ovšem jen smyčcových nástrojů. 3. recitativ accompagnato (doprovázený) - obsahuje citově a výrazově vypjatější text a bohatší melodické ztvárnění, podporované podrobnějším propracováním doprovodu, hraného orchestrem. Árie formálně jde o typ třídílné formy ABA, árie však vznikaly i mimo operu - v kantátách, oratoriích, též jako tzv. koncertní árie s podobou samostatných vokálních skladeb. V opeře se rozlišovaly árie duchovní a světské, v těch měla repríza části A v sólovém vokálním partu velmi zdobenou podobu. Zpěvní části byly obklopeny instrumentálními ritornely - stejnými na začátku, mezi díly i na konci. Árie také často obsahovala virtuozní kadenci. Druhy árií - koloraturní - je uplatňována oslnivá pěvecká technika (zvláště pro koloraturní soprán), lyrická - formálně se blíží písni nebo rondu, dramatická - často psána volnou fantazijní formou na vzrušený text. Členění partitury Partitura - souhrnný notový zápis skladby zachycující party jednotlivých nástrojů. Bývá buď velká - určena dirigentovi pro práci s orchestrem, nebo malá (kapesní) - určena pro studijní účely k poznávání skladeb. U komorních skladeb s klavírem je partiturou part klavíru - v něm jsou zaznamenány i ostatní sólové hlasy. Členění partitury - má ustálenou podobu, v horní části se nachází zápis partů dřevěných dechových nástrojů, pod nimi party žesťových dechových nástrojů, poté nástroje bicí, další nezvyklé nástroje, případně part sboru, sólové nástroje a nakonec party smyčcových nástrojů. Zvláštní označení v partituře - 1. v partu nástrojů, které jsou psány po dvou (např. lesní rohy) lze nalézt nad jedinou melodickou linkou označení a 2 (= čti a due), znamená, že tuto melodii hrají v danou chvíli oba nástroje unisono (tedy v jednozvuku), 2. tutti (= všichni) - označuje část skladby, kde jsou nástroje součástí doprovodné skupiny, ta se pak střídá se sólovými vstupy jednoho nebo více nástrojů, jejichž nástup je v partituře i partech označen solo (příp. soli, je-li jich více). V partu skupiny smyčcových nástrojů znamená označení solo část, kterou hraje pouze koncertní mistr skupiny 3. v některých případech jsou i v partech jednotlivých smyčcových nástrojů zaznamenány dvě nebo více melodických linek, v takovém případě se skupina dělí na menší skupinky, které pak hrají jednotlivé melodie. Takové rozdělení souzvuků do jednotlivých hlasů je označováno termínem divisi (děleně), odlišuje tak úseky ve skladbě, kde se o vícezvuk dělí několik hráčů, od úseků, kde jsou také zaznamenány souzvuky, ale jsou hrány každým nástrojem tak, jak jsou zapsány (tedy jako vícezvuky), 4. je-li nutno u jednotlivých nástrojů měnit ladění během skladby (ať už přeladěním jako u tympánů transpozicí na stejném nástroji nebo výměnou za nástroj jiného ladění jako např. u klarinetů), je změna naznačena v partu i partituře označením muta in (např. muta in B - přelaď do B). Úkol: prostudujte různé podoby partitur a vytvořte si seznam zkratek používaných pro jednotlivé nástroje. Obraty septakordu Obraty septakordu - každý septakord má tři převraty (obraty), které se tvoří jako u kvintakordů přeložením vždy dalšího spodního tónu o oktávu výš. Názvy vypovídají o vztahu nejhlubšího tónu obratu k septimě a tónu základnímu, značí se číslicemi, ovšem zdola (prvně jmenovaný interval se objeví ve jmenovateli, druhý v čitateli zlomku): kvintsextakord (6/5), terckvartakord (4/3), sekundakord (2). Kvintsextakord - 1. obrat septakordu, je složen z kvintakordu a sekundy, ta je v případě velkých septakordů malá a naopak. U septakordů, které jsou tvořeny z durových a zmenšeného kvintakordu, zůstává spodní tercie kvintsextakordu malá, u těch, které jsou tvořeny z mollových nebo zvětšeného kvintakordu, je velká. Druhá tercie nad ní odpovídá druhé části názvu septakordu (u tvrdě malého septakordu je malá atp.). Závěrečná sekunda je vždy u velkých septakordů malá, u malých velká, u zmenšeného zvětšená. Terckvartakord - 2. obrat septakordu, sekunda je vždy mezi dvěma terciemi. Spodní tercie je velká u obou velkých septakordů (tvrdě a měkce), ale také u zmenšeně malého septakordu, malá pak u obou malých septakordů (tvrdě a měkce), ale navíc i u zmenšeného a zvětšeně velkého septakordu. (Toto je nutné se NAUČIT, nelze odvozovat!). Sekunda je tvořena stejně jako u kvintsextakordů. Vrchní tercie je vlastně výchozí tercií septakordu - u septakordů tvořených z durových a velkého kvintakordu je velká, u septakordů z mollových a zmenšených kvintakordů malá. Sekundakord - 3. obrat septakordu, jde o kvintakord postavený na sekundě. Je-li septakord složen z durového kvintakordu v základním tvaru, také v sekundakordu se nad sekundou objeví tentýž kvintakord. Také v případě tohoto obratu je sekundový interval převratem původní septimy, tedy u malých septakordů jde o velkou sekundu, u velkých o malou... Zmenšený septakord - je podobnou raritou jako zvětšený kvintakord - dělí oktávu na stejné díly, to znamená, že všechny jeho obraty znějí stejně, jen se jinak píší.