Telematické umění Telematika • •První užití termínu – rok 1978 – zpráva The Computerization of Society: A Report to the President of France • •Odkazuje ke spojení spojení počítačových a telekomunikačních technologií • • Telematické umění •Roy Ascott • •vizionář, umělec, teoretik • •poprvé užívá toto slovo v uměleckém kontextu • •zakladatel nového uměleckého směru Telematické umění dle Ascotta •společná tvorba umělců, kteří jsou na různých místech světa •důraz na aktivitu diváka •neustálá výměna informací mezi participanty •procesuální charakter díla •spojení intuice (umění ) a rozumu (technologie) •Kreativní užití technologie rozšiřuje naše vědomí (spojujeme se s ostatními stroji a lidmi) •Tento druh umění umožní vznik globálního vědomí celého lidstva •Nástroj, který může proměnit stávající společenské uspořádání • Praktická realizace jeho myšlenek •La Plissure du Texte (1983) – Roy Ascott • • • • • • •LPDT2 •https://vimeo.com/14518397 • Telematické umění – politický význam •Formulace pozitivních vizí budoucnosti •Snaha o alternativní využití technologií k harmonizaci lidstva •Telematický model společnosti – podvrací myšlenku autorství, institucionální kontroly, jednosměrné komunikace • •„Ascott described the embrace of Telematic Art as drawing participators into the hybrid field of cyberspace, an environment where they meet, and which they collaboratively create and transform in a process of negotiation and unification that embodies and generates love“ •Edward A. Shanken - Telematic Embrace: A Love Story? Roy Ascott's Theories of Telematic Art •Dostupné z: http://telematic.walkerart.org/timeline/timeline_shanken.html • • • • Oliver Grau – telematické umění •Percepce uměleckého díla, která je zprostředkována technologií • •Participační vztah s dílem, které se nachází někde jinde • •Uživatel pobývá ve virtuálním prostoru – je přítomen na více místech současně • •Uživatel obývá určitý meziprostor (virtuální prostředí), prostřednictvím kterého přistupuje k dílu - jsme všude a zároveň nikde • • • Telephone pictures (1922) •László Moholy-Nagy • • Bertold Brecht •Lindberghflug (1929) • •http://www.medienkunstnetz.de/works/bertold-brecht/audio/7/ • Myron Krueger •Metaplay (1970) • • Myron Krueger •Videoplace (1974) • • • • • • • •https://www.youtube.com/watch?v=d4DUIeXSEpk • Roy Ascott •Aspects of Gaia (1989) https://www.youtube.com/watch?v=UMpn9ZxNNEQ