P Ř E D M Ě T P S A N Í O D B O R N É H O T E X T U S E M E S T R P O D Z I M 2 0 2 0 Interpunkce, syntax, lexikum (v odborném psaní) 1 Čeština (v psaní) pro každý den  Viz webináře dr. P. Mazáčové:  Jak mít odborný text pod kontrolou  http://1url.cz/etE2R  Co se děje ve větě jednoduché  http://1url.cz/utE23  Dobrodružství s českým souvětím  http://1url.cz/VtE2k 2 1 Kam čárka patří, kde být nemá 3 1 Kam čárka patří, kde být nemá 4 1 Kam čárka patří, kde být nemá 5 1 Kam čárka patří, kde být nemá 6 1 Kam čárka patří, kde být nemá 7 1 Kam čárka patří, kde být nemá 8 1 Kam čárka patří, kde být nemá 9 1 Kam čárka patří, kde být nemá 10 1 Kam čárka patří, kde být nemá 11 1 Kam čárka patří, kde být nemá 12 1 Kam čárka patří, kde být nemá 13 1 Kam čárka patří, kde být nemá 14 1 Kam čárka patří, kde být nemá 15 1 Kam čárka patří, kde být nemá 16 1 Kam čárka patří, kde být nemá 17 1 Kam čárka patří, kde být nemá 18 1 Kam čárka patří, kde být nemá 19 2 Vztahy uvnitř větného celku  Pišme přiměřeně dlouhé věty! Jak docílíme optima? Když si text přečteme nahlas! ☺  Chybějící základní větné členy  Papír by měl být vybrán již v počátečních fázích tvorby dokumentu a specifika vybraného papíru --- brána v úvahu po celou dobu tvorby.  …6.1.2 InDesign. Komerční software --- z dílny firmy Adobe. Umožňuje tvorbu vizuálně přitažlivých dokumentů s pokročilými možnostmi tvorby plakátů apod.  Open Office je textovým procesorem, který má podobné funkce jako předchozí jmenovaný, a proto --- jen krátce. 20 2 Vztahy uvnitř větného celku  Neurčité veličiny, nepřesné údaje, „vycpávková“ slova  …dosti docela dobrý / přibližně identický / téměř zcela shodný / zcela nevratná / částečně přesná…  Shoda výsledků s teorií je docela dobrá. Byla vytvořena poměrně široká datová základna umožňující dosti přesné určení parametrů pro kování těchto ocelí …  …zkrátka a dobře / konec konců / více méně… 21 2 Vztahy uvnitř větného celku  Vybočení z větné stavby  Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí.  K udělení zápočtu je nutné splnění šesti úkolů, z toho tři teoretické a tři praktické…  Vlivem počeštění řady dvojjazyčných měst i měst převážně německých vedlo také daného významného představitele doby k užívání češtiny ve vědeckých spisech.  Důležité pro psaní i čtení je radost při těchto činnostech, protože „jinak postrádají smysl“. 22 2 Vztahy uvnitř větného celku  Hromadění předložek  Do před domem stojícího stromu udeřil blesk.  Profesor se zadíval na pod úkol načmáraný podpis.  Zelený návštěvník z jiné planety, Viridis Brumbál, přistál se svým placatým létajícím talířem u před rokem poraženého stromu.  Nelogický slovosled  Je třeba pomáhat postiženému úrazem.  Krájejte tři dny staré housky.  Důkladně nepromyšlená volba slov vede k porušení logické souvislosti. 23 2 Vztahy uvnitř větného celku  Zanedbání dvojí vazby slovesa (zeugma)  Nápoje se budou prodávat před a po koncertě.  Mají rádi a pečují o svá zvířata.  Žádáme cestující, aby pro příchod a odchod k vlakům na třetím nástupišti použili podchod.  Národ chtěl a volal po nové vládě. 24 2 Vztahy uvnitř větného celku  Nesprávné pádové vazby  Spoustě lidem to vůbec nevadilo.  Kvůli nedostatku bylinkám jsme nemohli uvařit příslušný lektvar.  Společnost, jejíž posláním je...  V práci jsem se zabýval civilizačními riziky – bída dobře živených, tzn. faktory ovlivňující naše tělo. 25 3 Lexikum  Nespisovné, hovorové a expresivní výrazy  Autor může kus textu umístit za znaménko…  …člověk by se měl s nimi umět porvat…  Hodně příkladů najdeme…Hodně závisí na struktuře…  …a právě z nich jsem brala respondenty pro svůj výzkum…  …nás informují o hrozivém působení těchto nemocí…  Metodologicky vycházím z poznatků konverzační analýzy, o níž je známo, že je posedlá detaily…  Už drtivá většina rozsudků byla právně napadnutelná.  …rozdíl mezi těmi, kteří si přístup k ICT nemohou dovolit nebo jim není dopřán, a těmi, kteří se onoho přístupu dobrovolně zříkají…  …sociální propast zeje mezi informačně chudými a bohatými…  …stráně každé propasti se těm, kteří stojí na jejím dně, jeví jako překážky k dosažení stejné úrovně s okolním světem…  …ochočit si technologii…  …nevyvinuli služby pro starce… 26 3 Lexikum  Časté opakování stejných slov nebo stejných kořenů slov (ve větě, v odstavci)  … Matematická sazba užívá spoustu různých znaků…Při sazbě je vhodné použít speciální písmo, které obsahuje všechny potřebné znaky v různých optických velikostech. Často není možné použít pro sazbu vzorců stejné písmo jako pro základní text…  … Tvorbou článků, jako je tento, se podílím na díle ochrany českého jazyka, zatímco někteří, kteří si úrovně svého jazyka nevšímají, to kazí…  …dozorce provádějící dozor / žít dobrým životem / nahlédnout na něco z určitého pohledu… 27 3 Lexikum  Vícekrát řečeno totéž (pleonasmus)  Příčina = neznalost cizích výrazů  …jedinečný unikát / zasklená vitrína / vystavený exponát / ustálená fráze / nevyžádaný spam / nejoptimálnější prognóza (podobně nejpesimističtější a nejoptimističtější)…  „Tolerovaný“ pleonasmus (protože se zkratkami je snazší zacházení)  …disk CD (CD = compact disc, kompaktní disk) / LCD displej (LCD = liquid crystal display) / USB sběrnice (USB = universal serial bus, univerzální sériová sběrnice) / organizace OSN (OSN = Organizace spojených národů)… 28 3 Lexikum  Další „mnohomluvy“  …nutně musí / prakticky nedochází / naprosto analogický / oba dva / způsobit snížení / v délce trvání 2 sekundy / soustředěná pozornost…  Záměna předložek DÍKY a KVŮLI  díky = pozitivum významu  Mobilní síť se rozrostla a díky kvůli tomu jsme letos vybrali na charitativní akci dvakrát více než vloni.  kvůli = negativum významu  Kvůli Díky zemětřesení přišly tisíce lidí o život. 29 3 Lexikum  „Patvary“ nebo neologismy  Úmysl = předstírat větší odbornost  …vyabonovat koncert  odartikulovat myšlenku  vygenerovat kandidáta  zesrozumitelnit text  naizolovat  respondující politik…  realizovat pachatele 30 Interpunkce v odborném psaní CVIČENÍ:  1. Umění jednat s lidmi není nikomu vrozeno i když některé základní předpoklady jsou již geneticky dány.  2. Z větší části jde však o praktické zkušenosti které se vytvářejí postupně v průběhu života a v souvislosti s tím jak člověk získává zkušenosti v jednání s lidi.  3. Ačkoli si to nechtějí přiznat mívají v této oblasti značné problémy ale jiní si dovednosti osvojují poměrně záhy.  4. Zákazníky které známe oslovujeme jménem. 31 Interpunkce v odborném psaní CVIČENÍ:  5. Pokud někam telefonujeme rozhovor si připravíme předem abychom na nic nezapomněli.  6. Aby nám bylo dobře rozumět správně artikulujeme.  7. Pozorný člověk však už po hlase pozná jakou má druhý účastník hovoru náladu.  8. Občas ho mrzelo že důstojníci nosí vyšší čepice.  9. Z větší části jde však o praktické zkušenosti které se vytváření postupně v průběhu života a v souvislosti s tím jak člověk získává zkušenost v jednání s lidmi. 32 Zdroje  Čechová, Marie a kolektiv autorů: Čeština – řeč a jazyk. ISV nakladatelství, Praha 1996.  Internetová jazyková příručka ÚČJ AV ČR https://prirucka.ujc.cas.cz/  Kolektiv autorů Ústavu Českého jazyka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně: Příruční mluvnice češtiny. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1995.  Webináře P. Mazáčové (viz slidy v prezentaci) Děkuji za pozornost! 33