Mgr. Helena Hubatková Selucká > KDO? KDE? CO? KDY? PROČ? JAK? •Data •Informace •Čtenář •Nečtenář •Čtenářství •Čtenářská gramotnost •Beseda •Informační lekce •Učit se •Vzdělávat se •Data •Informace • •DATA INFORMACE ZNALOST MOUDROST • • • •Viz. modul Informační služby • •Čtenář •Nečtenář • • •Je čtenářem ten, kdo umí číst nebo opravdu pravidelně čte? •Je nečtenář ten, kdo nečte pro zábavu, ale protože musí? • •Viz. modul Informační vzdělávání • • •Čtenářství •Čtenářská gramotnost • •- bibliofilie •- touha číst •- emoce •- zábava •- únik • •Viz. modul Informační vzdělávání • • • •- vyvozování •- předvídání •- třídění •- hledání souvislostí •- samostatnost •- technika •- základ ve škole (vznik, utvrzování) • •Beseda •Informační lekce • • •Beseda se spisovatelem •Jakýkoliv program, který realizuje knihovna a její zaměstnanci má potenciál nabídnout vzdělávací a informační hodnotu. •Vzdělávací program s prvky informačního vzdělávání •Učit (se) •Vzdělávat (se) • •Viz. modul Informační vzdělávání • • • • • • • • • •3 SMS, IM > KDO? Učitelé, žáci, rodiče, knihovníci KDE? Prostor a jeho vybavení a organizace CO? Terminologie KDY? Dopolední, odpolední programy PROČ? Cíle, kompetence, RVP JAK? Příprava •Pro učitele... RVP, KK, VO •Pro dítě... žáka/studenta... •Pro knihovníka... •Pro knihovnu... •Pro rodiče... •Ve věku do 3 let s doprovodem (ne pedagogové) •3-5 s doprovodem •3-5 letí (MŠ) + 5-7letí (MŠ/ZŠ) •1. ročník •2.-3. ročník •4.-5. ročník (osmiletá gymnázia) •6.-7. ročník (šestiletá gymnázia) •8.-9. ročník (středoškolské vzdělávání) •1.ročník SŠ •2.-3.ročník SŠ •4. ročník SŠ (vysokoškolské vzdělávání) •Studenti VŠ (pedagogické, sociální, knihovnické směry) •Vzdělávací program •Informační lekce •Kulturní program •… •Prostor – členitost, pomůcky, vybavení… •Jak to vypadá ve vaší knihovně? •A jak? • •Formální plánování •Obsahové plánování • •Co ve vašem programu nesmí chybět: •Při přípravě •Při realizaci •Po realizaci •Příprava – před, při realizaci, po realizaci •Nelogičnost •Faktografické chyby – omezené množství zdrojů •Pracovní listy a jejich náležitosti •Zdroje – chybí, neúplné, největší peklo jsou okopírované stránky •Ceny, upomínkové předměty.... •Široký záběr tématu (výčtovost) • •Příklady • • • egypt.jpg Mgr. Helena Hubatková Selucká hubatkovaselucka@gmail.com https://ctenarivdetech.wordpress.com/