Učitelem v pandemii - jak školy zvládají distanční výuku? Karel Gargulák Blok expertů 29.10. 2020 Cíle: Co dnes projdeme 1. Vybrané poznatky a data o vzdělávání během pandemie onemocnění COVID-19, které máme k dispozici: a) pohled rodičů, b) pohled ředitelů, c) pohled na ty nejzranitelnější a možné dopady dlouhodobého uzavření škol. 2. Byli jsme připraveni: a) data o učitelích a technice, b) strategické dokumenty a jejich implementace. 3. Co můžeme dělat a jak můžeme pomoci: a) doporučení „domácí“ i „světové“, b) co mohou udělat studenti a studentky KISK. Data a poznatky aneb co víme? • ReprezentaQvních („plošných“ či „kvanQtaQvních“) dat v ČR není mnoho. • Dominují výzkumy zaměřené na rodiče. • ReprezentaQvní sběr dat zaměřený na školy zahrnuje především výpovědi ředitelů (to má své limity). • Absentuje reprezentaQvní pohled pedagogů i žáků (existují např. ankety). • Existuje mnoho relevantních individuálních výpovědí z terénu. • Mnoho informací a dat mají zřizovatelé. Důsledky: • Ob[žná možnost plánovat a realizovat cílené intervence z centra (nevíme, přesně kam „poslat počítače“ či „zajisQt připojení k internetu“, popř. „kde a v čem přesně“ „vzdělávat učitele“ a „vedení škol“). • Ob[žná možnost relevantní interpretace dopadů či důsledků uzavření škol (víme málo, co se ve školách děje). Kontext: CharakterisDka vzdělávacího systému v ČR Globální problém: Nikdy v tom nejsme sami Anketa (odkaz v chatu): Jak velký podíl (%) dě[, žáků a studentů na světě zasáhlo uzavření či omezení provozu škol během největšího dopadu pandemie COVID-19 cca na začátku dubna 2020? Výsledky: https://linkto.run/r/D8J57YK7 Dopad na drtivou většinu dětí, žáků a studentů (duben - UNESCO 2020) Ticho „před bouří“ (říjen- UNESCO 2020) 1. Vybrané poznatky a data o vzdělávání během pandemie onemocnění COVID-19, které máme k dispozici PAQ: Pohled rodičů na vzdělávání na dálku (druhá polovina dubna) – množství úkolů PAQ: Pohled rodičů na vzdělávání na dálku (druhá polovina dubna) – typy akDvit PAQ: Pohled rodičů na vzdělávání na dálku (druhá polovina dubna) – čas (rodiče) PAQ: Pohled rodičů na vzdělávání na dálku (druhá polovina dubna) – čas (žáci) PAQ: Pohled rodičů na vzdělávání na dálku (druhá polovina dubna) – technika PAQ: Pohled rodičů na vzdělávání na dálku (druhá polovina dubna) – hodnocení PAQ: Pohled rodičů na vzdělávání na dálku (druhá polovina dubna) – spokojenost ČŠI: Časová náročnost vzdělávání na dálku pro učitele (z pohledu ředitelů- duben 2020) ČŠI: Cíle a obsah vzdělávání (z pohledu ředitelů duben 2020) ČŠI: Komunikační a vzdělávací platformy (z pohledu ředitelů - duben 2020) ČŠI: Způsoby komunikace (z pohledu ředitelůduben 2020) Typy komunikačních a vzdělávacích plaforem Anketa (odkaz v chatu): Jaké technologie (komunikační a vzdělávací plahormy) užívala většina učitelů pro komunikaci s žáky v dubnu 2020? Výsledky: hips://linkto.run/r/GNE2F2ZL ČŠI: Typy komunikačních a vzdělávacích plaforem (z pohledu ředitelů- duben 2020) Shrnutí a ilustrace: Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol (Švaříček et al. 2020) • "Co jsme se vlastně z ankety o vzdělávání doma dozvěděli o spolupráci učitelů a rodičů v době pandemie COVID-19? Školy byly na danou situaci pochopitelně zcela nepřipravené, ale repertoár jejich reakcí byl neuvěřitelně rozmanitý. • Absence centrálního řízení na straně ministerstva školství a absence střední úrovně řízení na straně zřizovatele vedla k tomu, že školy, a především pak často sami učitelé, řešili situaci dočista odlišným způsobem. Podobně jako učitelé ani rodiče netvoří homogenní skupinu (Munn, 1993). • Někteří rodiče si stěžovali na to, že jejich škola s nimi vůbec o vzdělávání nekomunikuje, učitelé nezadávali úkoly, avšak vedle toho jsme mohli číst výpovědi rodičů, kteří si spolupráci s učiteli svých dětí nemohli vynachválit, kteří byli denně online, zadávali užitečné a srozumitelné úkoly a s rodiči komunikovali. • Nejen různé školy reagovaly různě, ale jak ukazují výpovědi rodičů druhostupňových žáků, různí učitelé z jedné stejné školy komunikovali s dětmi zcela odlišnou formou a zadávali úkoly s různou mírou náročnosti." Doporučení MŠMT i ČŠI Pohled na ty nejzranitelnější: Sociálně vyloučené lokality a školy s žáky s nižším SES (ASZ 2020) • Školám se naopak nedařilo být v pravidelném kontaktu se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, romskými žáky, žáky z ekonomicky slabých rodin a nemoQvovanými žáky. • Mezi důvody, které měly vliv na nízkou úroveň kontaktu se školou, uváděli respondenQ nejčastěji nízkou moQvaci, nekomunikaci ze strany některých rodičů a nedostupnost internetového připojení. • U žáků druhého stupně uvedlo nízkou moQvaci jako příčinu 76 % zástupců škol. Nízká moQvace žáků ke vzdělávání přitom může mít mnoho důvodů. Často je způsobena chybějícími vzory v rodinách a nevyhovujícím bydlením, které dětem neposkytuje dostatečně klidné prostředí pro domácí přípravu. • Tento problém pomáhají jindy řešit například školní kluby a různé formy doučování, které však v dané situaci nebylo možné využít. ČŠI: Odhad dostupnosD techniky (pohled ředitelů – duben 2020) Dopady dlouhodobějšího uzavření škol 1. Vzdělávací výsledky: OECD (Hanushek a Woessmann 2020) • “Overall, the experience of various cases of conQnued school closures – whether due to strikes, short school years, or long summer holidays – shows that the lack of schooling has a negaWve impact on the long-term opportuniWes of the children and adolescents concerned. The experience of the long summer holidays in parWcular also suggests that school closures have widened the gap in skill development. As a result, there is a great danger that school closures will further increase future inequality in society .“(Hanushek a Woessmann 2020)2 2. Psychické a duševní zdraví dě[, žáků a učitelů a především socializační role školy (ilustrují UNICEF a PAQ šetření) „Na jaře, když se dě. vracely po distanční výuce, jsme viděli, jak jim to sociálně chybělo. Najednou nevěděly, kam se mají dívat, že se mají dívat do očí, jak se mají chovat, byly rozhozené. Myslím, že v tomhle to napáchá největší školy.“ (paní ředitelka z Pardubické ZŠ pro ČRO) 3. Specifický dopad na přechody mezi stupni vzdělávání • Nástup k povinné školní docházce – 1. a 2 třída (změna režimu, pravidla, osvojování základních dovednos[). • Přechody mezi základním a středním vzděláváním a středním a vysokoškolským vzděláváním (vliv standardizovaného testování). 2. Byli jsme připraveni? Digitální kompetence českých pedagogů – TALIS 2018 Podpora v rozvoji digitálních kompetencí pedagogů – šetření ČŠI (duben 2020) Technika a učitelé – šetření ČŠI (duben 2020) Technika a žáci – šetření ČŠI (duben 2020) Byli jsme připraveni? Cíle a opatření: • 3. Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosQ a informaQckého myšlení učitelů • Zařazení standardu digitálních kompetencí učitele do vzdělávání učitelů. • Zařazení didakQky rozvoje digitální gramotnosQ a informaQckého myšlení žáků do vzdělávání učitelů. • 4. Budovaní a obnova digitální vzdělávací infrastruktury • Zajištění udržitelného financování škol a školských zařízení v oblasQ infrastruktury • Podpora připojení k internetu . • Podpora správy digitální infrastruktury ve školách. Digitální kompetence pedagogů: Ukázka rámce Příklady oblastí rámce: Výuka 3. Co můžeme dělat a jak můžeme pomoci 1. Co můžeme dělat a jak můžeme pomoci zlepšit vzdělávání v době „covidové“? 2. Jak můžeme zlepšit vzdělávání děn a žáků z komplikovaného prostředí? Napište prosím do chatu! Co můžeme dělat a jak můžeme pomoci zlepšit vzdělávání v době „covidové“? Technika – především pro žáky. KonekQvita – pro žáky i učitele. Další vzdělávání učitelů – digitální gramotnost i smysluplná a efektivní výuka „na dálku“ (synchronní i asynchronní). Důraz na komunikaci a podporu organizace vzdělávání na dálku (cílena na vedoucí pedagogické pracovníky). Přímá intervence v terénu (off-line) u selhávajících žáků (doučovací skupiny, doučování v rodinách). Individuální (online) doučování. Opakování ročníků (?) OECD: Je potřeba „změny paradigmatu“ a „každá krize je příležitosn“ 15 doporučení OECD, jak udržet smysluplné vzdělávání a podpořit vzdělávací systém v druhé či dalších vlnách pandemie COVID-19 („Schooling disrupted, schooling rethought: How the Covid-19 pandemic is changing educaQon“): • 1. Připravte se • 2. Poučte se z první fáze pandemie • 3. Vytvořte pravidla pro minimalizaci fyzického kontaktu ve školách a školských zařízeních • 4. Vytvořte efekQvní systém vzdělávání na dálku • 5. Posilte a rozšiřte vzdělávací ekosystém • 6. Udržujte a rozvíjejte další vzdělávání a profesní rozvoj učitelů • 7. Rozvíjejte kapacitu pro kombinovanou výuku (blended learning), která zahrnuje standardní i online výuku • 8. Reflektujte potřeby dě[, žáků a studentů • 9. Pokuste se eliminovat ztráty v učení • 10. Vybalancujte učivo • 11. Vyvíjejte efekQvní komunikační systém • 12. Budujte kapacity pro adapQvní vedení a podporu inovací • 13. Individualizujte podporu, aby odrážela potřeby a podmínky každé školy • 14. Podpořte inovace a jejich implementaci • 15. Mobilizujte zdroje Strategie 2030+ Co mohou udělat studenD a studentky KISK pro veřejnou správu a školy? Jste skvělí v: • designu veřejných služeb, vizualizaci informací (orientace na klienta), • sběru dat a jejich strukturaci pro efektivní plánování a cílení opatření, • strukturaci „zdrojů“, tvorbě databází, uživatelské dostupnosti, smysluplnosti, užitečnosti a vlastně tím i podpoře učení. Zapojte se! Např. www.edu.cz, www.nadalku.msmt.cz, www.covid.npi.cz atd. Vybrané zdroje a literatura • ASZ (2020). SPOLUPRÁCE ŠKOL S ŽÁKY, KTEŘÍ ŽIJÍ VE SLOŽITÝCH ŽIVOTNÍCH PODMÍNKÁCH, V ČASE OPATŘENÍ PŘIJATÝCH V SOUVISLOSTI S ŠÍŘENÍM COVID-19. Získáno z: https://www.socialni-zaclenovani.cz/dokument/spoluprace-skol-s-zaky-covid-19/. • ČŠI (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Získáno z: • https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf • ČŠI (2020). DOPORUČENÍ ČŠI PRO ŠKOLY KE ŠKOLNÍMU ROKU 2020/2021. Získáno z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Doporuceni-CSI-pro-skoly-ke- skolnimu-roku-2020-202. • MŠMT (2020). METODICKÉ DOPORUČENÍ PRO VZDĚLÁVÁNÍ DISTANČNÍM ZPŮSOBEM. Získáno z: https://www.edu.cz/metodika-pro-vzdelavani- distancnim-zpusobem/. • MŠMT (2020). Strategie vzdělávací politiky 2030+. Získáno z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030. • MŠMT (2019). RÁMEC DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ UČITELE. Získáno z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich- kompetenci-ucitele. • OECD (2020). How the Covid-19 pandemic is changing education. Získáno z: • https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=133_133390-1rtuknc0hi&title=Schooling-disrupted-schooling-rethought-How-the-Covid-19-pandemic-is- changing-education. • PAQ (2020). Vzdělávání na dálku pohledem rodičů. Získáno z: https://www.paqresearch.cz/post/vzdelavani-na-dalku-pohledem-rodicu. • Švaříček et al. (2020). Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Získáno z: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia- paedagogica/article/view/2196/2129. • UNESCO (2020). Dostupné z: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Závěr a diskuze!