INFORMAČNÍ GRAMOTNOST 2. konzultace Pavla Kovářová Podmínky řádného ukončení předmětu §Materiály i úkoly přes ELF §Účast na výuce §Splnění dílčích úkolů §Úspěšné zvládnutí kolokvia § §Otázky k čemukoli? § § Účel konzultací §Dovysvětlení nejasností z e-kurzu (nutné vaše podněty) §Dovysvětlení zadání úkolů (vhodné mít rozpracováno) §Praktické úkoly pro procvičení látky z e-kurzu § Témata 1. bloku §Vymezení IG a souvisejících gramotností §Vývoj IG, klíčové osobnosti a milníky §Současné osobnosti a výzkumné oblasti §Vliv technologií na IG § §Strategie reflektující IG (téma pro samostudium příští týden => zde neřešíme) Definice informační gramotnosti §"recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information. " (ALA, 1989) §Aktuálně informace dostupné hl. ve spojení s IT => těsná vazba k digitální gramotnosti §MIL: „set of competencies that empowers citizens to access, retrieve, understand, evaluate and use, create, as well as share information and media content in all formats, using various tools, in a critical, ethical and effective way, in order to participate and engage in personal, professional and societal activities“ (UNESCO 2013, s. 17) Vývoj IG §1. pol. 20. stol. min. kurzů IG, hl. bibliografie §70. léta Zurkowski definice IG => víc kurzů, hl. VŠ knihovny §80. léta význam IT, definování IG §90. léta standardy, kritické myšlení, veřejné knihovny §Začátek 21. století politické prosazování – celoživotní učení, konkurenceschopnost, kritika IG => související koncepty §Po 2010 kritika => změna standardů (Framework, MIL…) §V ČR hlavně IVIG IG a IT v informační společnosti §Definice ALA 1989 => vývoj a související gramotnosti §IT zjednodušují mnoho aktivit s informacemi (např. vyhledávání) §Informace stále klíčová, ale její použití se mění s IT => IG úzce spojena s IT §Výzkumy použití IT (hl. dětmi) – často omezené a neefektivní §Uživatelé přesvědčeni o své znalosti – nechtějí se učit víc §Knihovny stále omezují své vzdělávací aktivity na tradiční témata Související koncepty §Metaliteracy: vychází z IG, ale důraz na aktivní produkci a sdílení informací (Web 2.0) §Digitální gramotnost: „ability to access networked computer resources and use them“, ale také důraz na kritické myšlení a hodnocení online §Data literacy: 2011 definována jako schopnost porozumět datům ve statistickém pojetí, vč. čtení grafů a tabulek, správné usuzování z dat a použití dat, později rozšířeno k přemýšlení založenému na důkazu pro řešení reálných problémů §Funkční gramotnost: definována pro výzkumy IALS/SIALS jako schopnost aktivně participovat v informačním prostředí, dle IVIG informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost § § § § Obrázek 1: Informační gramotnost jako struktura Úkol 1 §Podrobné zadání i odevzdání v ELFu §Nutné prokázat orientaci v tématech 1. bloku (terminologie, osobnosti, výzkumy…) §Postup: §Přečíst dva články z posledního sborníku z ECIL (Information Literacy in Everyday Life) §Strukturované zhodnocení jednoho článku §Přečíst dva standardy IG (Framework for IL for HE a MIL - 2.3 Tier Two – MIL Competencies) §Začlenit standardy do témat ve výuce (související koncepty, gramotnosti, vliv IT…) §Celkem 3 abstrakty + analýza v kontextu látky 1. bloku §Odevzdání do 31. 10. 2020 Osobnosti a jejich výzkumy §Sdílený dokument §Napište: §Svoje jméno §Jméno vybrané klíčové osobnosti v IG (jedinečné, lze ČR i zahraniční) §Stručné zdůvodnění výběru (proč klíčová osobnost v IG) §Hlavní výzkumná témata osobnosti §Odkaz na publikaci, kterou byste si od osobnosti chtěli přečíst + proč IFLA Trend Report (2013) §TREND 1 New Technologies will both expand and limit who has access to information. §TREND 2 Online Education will democratise and disrupt global learning. §TREND 3 The boundaries of privacy and data protection will be redefined.. §TREND 4 Hyper-connected societies will listen to and empower new voices and groups. §TREND 5 The global information environment will be transformed by new technologies. §=> změny IG v příštích letech vlivem IT §Zkuste ve skupinách diagram proč-proč Analýza: diagram proč-proč §strom, kdy každé tvrzení členěno na „proč“ => dekomponování problému do příčin §možnost analýzy množství příčin, hledání hlubokých kořenů komplexního problému § Srovnání vybraných konceptů §Které související gramotnosti jsou podle Vás klíčové? §Jak zásadní jsou podle vás rozdíly? §Která z gramotností je nejdůležitější pro život v informační společnosti? A pro studium? §O co by měla být IG obohacena? § Příští konzultace 11. 11. – standardy ACRL a MIL Obsah obrázku objekt, hodiny Popis byl vytvořen automaticky §